Skall barnen eller föraren bestämma i skolbussen?

Startat av Hagri, 09 december 2007, 07:41:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

Att köra skolbuss och barn i olika åldrar tycker jag är kul. Men samtidigt tycker jag att det skall vara ordning i bussen. Bälten skall användas, inga fötter på sätena, en dräglig ljudnivå för alla osv. Jag tycker också att det är bättre att prata med barnen när de inte sköter sig än att skälla på dem.
Men det verkar som en del kollegor ganska snabbt ger upp och låter barnen styra i stället.
Hur ser ni som kör skolskjutsar och barn i olika åldrar på det hela och hur hanterar ni själva problemen?

Johan Hansson

Citat från: Hagri skrivet 09 december 2007, 07:41:21 AM
Att köra skolbuss och barn i olika åldrar tycker jag är kul. Men samtidigt tycker jag att det skall vara ordning i bussen. Bälten skall användas, inga fötter på sätena, en dräglig ljudnivå för alla osv. Jag tycker också att det är bättre att prata med barnen när de inte sköter sig än att skälla på dem.
Men det verkar som en del kollegor ganska snabbt ger upp och låter barnen styra i stället.
Hur ser ni som kör skolskjutsar och barn i olika åldrar på det hela och hur hanterar ni själva problemen?

Jag kör inte sjäv buss än.
Hagri, Jag håller helt med dig i de du skrev.
Det är mycket bättre att prata med barnen än att skälla på de.
DEN SOM KÖR BUSSEN BESTÄMMER SJÄLVKLART PÅ BUSSEN.
Sen tycker jag det är (åt skogen) att föraren ska få böter vid en poliskontroll om barn under 15 år inte ha på sig bältet.
Föraren har en buss att framföra.Han ska bara säga till i samband med resans början och sen ska barnen ha på sig bältet.
De barn som trotsar är bara att släppa av.

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Bengt Lindstein

Citat från: Johan H skrivet 09 december 2007, 11:13:56 AM
De barn som trotsar är bara att släppa av.

Det måste vara det sämsta du kan göra i en sådan situation.
Har man inte hört något liv från föräldrar och skolpersonal mfl som är inblandade innan så lär det garanterat bli det då, säkert en artikel i lokaltidningen också (som det brukar bli, det har vi ju sett tidigare)

Hälsar
Bengt

Johan Hansson

Citat från: Bengt Lindstein skrivet 09 december 2007, 19:55:48 PM
Det måste vara det sämsta du kan göra i en sådan situation.
Har man inte hört något liv från föräldrar och skolpersonal mfl som är inblandade innan så lär det garanterat bli det då, säkert en artikel i lokaltidningen också (som det brukar bli, det har vi ju sett tidigare)

Hälsar
Bengt

Helt sant.
Håller helt med om att kontakta föräldrar och skolpersonal är en mycket bättre idè.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

RoTe

Citat från: Johan H skrivet 09 december 2007, 19:59:11 PM
Helt sant.
Håller helt med om att kontakta föräldrar och skolpersonal är en mycket bättre idè.

Man får inte köra med obältat barn och man får inte kasta av ungen. Alltså står man där man står och där kommer man få stå i flera timmar tills någon orkar bry sig nog att hämta ungen?

Ersa

Citat från: Johan H skrivet 09 december 2007, 11:13:56 AM
Sen tycker jag det är (åt skogen) att föraren ska få böter vid en poliskontroll om barn under 15 år inte ha på sig bältet.

Det är undantag för bussförare. Det är fortfarande olagligt, men föraren av bussen får inte böter då han ju inte kan hålla koll på vartenda bälteslås i en 12-20 meter lång buss.
Om ungarna är omöjliga och gör uppror på eftermiddagsturen hem från skolan kan man i sista hand alltid vända och köra dem tillbaka till skolan igen (om man har tid, samt får klartecken från sin chef).

Andreas Ljungqvist

Citat från: RoTe skrivet 10 december 2007, 04:15:35 AM
Man får inte köra med obältat barn och man får inte kasta av ungen. Alltså står man där man står och där kommer man få stå i flera timmar tills någon orkar bry sig nog att hämta ungen?

Då gör man som jag gjorde, köred ner med bussen till depån så fick dom köra hem de små liven..

Christer Bergström

Hej

En metod som är effektiv när barnen inte kan sköta sig på bussen är att stanna på lämpligt ställe och inte
åka vidare inan det är lugnt på bussen. På företaget jag arbetar för, som skolbusschaufför, är detta skrivet i förarinstruktionen.

I extrema fall, ska vi kalla på assistans, eller köra tillbaka till skolan med de små liven.

mvh Christer

bastuper

Nu hoppade ja över de sista inläggen men finns nått osm heter bussvärd(inna), tänk om skolan skulle ordna en sådan, en som ungarna känner....då kan föraren titta framåt medans denna människa ansvarar för innanmätet bakom chaffören.