Huvudmeny

Vad är detta för buss?

Startat av Niklas Bygdestam, 18 september 2017, 03:58:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Den här bussen sågs nu under söndagen i Uppsala. Bussen är en MAN men den är rätt gammal.

Någon som vet något? Ska den omregistreras till svensk registrering? Vem ska då ha en så här pass gammal buss?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bernt Talbrant

Den har uppenbarligen varit i Sverige förut och verkar tillhöra ett företag som handlar med bussar.

En bild från 2016

Jacob

Den har varit till salu på Blocket, annonserad som husbuss.
Särskrivning är en dödssynd!

Kristian

Har stått på Barnhusbron i Stockholm till och från de senaste två åren.

Niklas Bygdestam

Men varför har den tagits in i Sverige överhuvudtaget? Är det verkligen någon i Sverige som äger den idag? Och vad har den gjort i Uppsala? Jag kan påpeka att den stod alldeles vid Bilprovningen. Kanske det har någon betydelse?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Berlin

Kanske någon"privatnisse"som trodde att hen skulle få köra ersättningstrafik med den?
I vilket land är den registrerad(inte Tyskland i a f)?/Ulf

Fredde

Citat från: Ulf Berlin skrivet 18 september 2017, 20:21:32 PM
Kanske någon"privatnisse"som trodde att hen skulle få köra ersättningstrafik med den?
I vilket land är den registrerad(inte Tyskland i a f)?/Ulf

Det ser ut som en tysk exportskylt.
En högst tillfällig lösning under transport hem och vid reg. besiktningen, sen ska den svenska skylten på.

Ersa

Visst är det en tysk exportskylt med en enda rött runt märke, samt rött fält med sista giltighetsdag angett i svart. NES betyder att den är utfärdad i Neustadt an der Saale, Landkreis Rhön-Grabfeld, Bayern.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 18 september 2017, 21:15:35 PM
Visst är det en tysk exportskylt med en enda rött runt märke, samt rött fält med sista giltighetsdag angett i svart. NES betyder att den är utfärdad i Neustadt an der Saale, Landkreis Rhön-Grabfeld, Bayern.

Här är en närbild på regskylten. Vad jag kan se verkar verkar den sista giltighetsdagen vara den 20/6-2015. Det var ju ett tag sedan.

Ska detta tolkas som att bussen då är olaglig?

Detta gör ju ännu mer att man undrar vem som äger bussen.

Bussen verkar inte heller så användbar för någon privat ägare. Det ser ju ut att vara en gasbuss och sådana är ju inte så lämpliga för privatpersoner.

Så jag begriper fortfarande inte vem som äger bussen och vad denna kan vara tänkt att användas till eller vem som kan tänkas köra med den. Och vad har den i Uppsala att göra. Väntar på skrot?

Staffan Sävenfjord

Om bussen tillhör ett företag som handlar med bussar är det väl möjligt att köra den med grönskylt. Denna sätts ofta i bästa fall på synlig plats strax före men kör. Ingen bussäljare lär lämna grönskylten synlig kvar på bussen om den lämnas. Dessa skyltar är attraktiva för tjuvar.

Emil L A.

Det är en MAN Lion's City A26.

Ersa

Citat från: Emil L. skrivet 19 september 2017, 20:32:36 PM
Det är en MAN Lion's City A26.

MAN A25 NÜ313-15 CNG av 2004 års modell, enligt fakta på den ryska sidan som Bernt Talbrant länkade till längre upp.

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 september 2017, 00:53:35 AM
Så jag begriper fortfarande inte vem som äger bussen och vad denna kan vara tänkt att användas till eller vem som kan tänkas köra med den. Och vad har den i Uppsala att göra. Väntar på skrot?

4900 € säljes en likasinnad CNG-driven tvåaxling -04 för på hemsidan som tillhör det företag som enligt den ryska sidan har sålt bussen vidare. Dvs Omnibushandel Mario Röttgen GmbH på www.bushandel-roettgen.de
En motsvarande kortvagn med dieselmotor går istället på 5600 €. Just denna individ finns inte kvar på deras hemsida längre, men gissningsvis var denna snäppet dyrare än 4900 €. Varför skulle någon köpa en buss för sisådär 48 000 kr för att därefter skrota den i Sverige?

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 19 september 2017, 21:16:35 PM
MAN A25 NÜ313-15 CNG av 2004 års modell, enligt fakta på den ryska sidan som Bernt Talbrant länkade till längre upp.

4900 € säljes en likasinnad CNG-driven tvåaxling -04 för på hemsidan som tillhör det företag som enligt den ryska sidan har sålt bussen vidare. Dvs Omnibushandel Mario Röttgen GmbH på www.bushandel-roettgen.de
En motsvarande kortvagn med dieselmotor går istället på 5600 €. Just denna individ finns inte kvar på deras hemsida längre, men gissningsvis var denna snäppet dyrare än 4900 €. Varför skulle någon köpa en buss för sisådär 48 000 kr för att därefter skrota den i Sverige?

Men vad gör bussen då i Sverige. Är den såld till en svensk köpare? Eller är den tänkt att gå till någon i Sverige?