Några lördagsbilder från Gävle - 9 september

Startat av Frippe Fribas, 09 september 2017, 20:02:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Då jag ändå var i stan för att besöka järnvägsmuseet tog jag en sväng in till de mer centrala delarna för att försöka hitta lite bussar också.

Nettbuss som bedriver stadstrafiken använde mestadels Lions City i olika längder.

Även en Scania var dock i trafik som en katt bland hermelinerna.

Jag reagerade på att flera av stadsbussarna var helt strajpade med reklam för olika lokala företag eller bilar (helstrajpning för Skoda och KIA noterades).

VS & Persson verkade ha hand om de längre linjerna, för dagen med Volvo 8900 boggi.

När jag passerade garaget såg jag tre VDL dubbeldäckare, var används dessa när de är i trafik?

Till sist bifogas även en bild från museet där man byggt en stad i Lego och ingen stad är ju komplett utan bussar...

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Mikael T Nilsson

Tack för detta bildsvep! Extra snygga bilder på Scania- & 8900-bussarna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

AO

Fina bilder!
De första tre bilderna är tagna på den tillfälliga centrumhållplatsen på Nygatan. De ordinarie hållplatser ligger på gatorna Rådmansgatan och Norra Kungsgatan men de renoveras fram till November.

De tre dubbeldäckarna som är stationerade i Gävle används, tillsammans med de två som är stationerade i Sandviken, i huvudsak på linje 41 (Gävle-Sandviken-Hofors). De dyker dock upp på linje 49 och 99 ibland.

I december så görs linjenätet mellan Gävle, Sandviken och Hofors om.
Linje 41 kommer endast trafikera Gävle-Sandviken
Linje 141 blir en ny linje som kommer trafikera Sandviken-Hofors
Linje 241 blir en ny linje som kommer trafikera Gävle-Hofors (Ej via Sandviken)

Var dubbeldäckarna kommer att användas då vet jag dock inte.

Peter Öden

Hej !

De Scania Omnilink CNG 160-164 blev omplacerade från Östersund till Gävle då man inte kunde få fram gasen för att driva bussarna.

Mvh Peter Ö

Frippe Fribas

Tack för informationen allihop!
Centrala Gävle verkade vara i omdaning, åtminstone gatunätet där det grävdes lite överallt.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk