Swebus 6463 i Gävle

Startat av Peter Öden, 08 september 2017, 11:09:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Denna lack är ju faktiskt inte helt olik den som KLT tillämpar numera.  :)

AO

Tycker att B9S gör sig väldigt bra i den här lacken. Denna vagn gick ju under flera återkommande tillfällen som vikarievagn i Gävle, då med SL-lack. Var trevligt att den till slut fick X-trafiklack och fick stanna permanent.

Camilla

Greger Larsson

Citat från: AO skrivet 10 september 2017, 14:57:45 PM
Tycker att B9S gör sig väldigt bra i den här lacken. Denna vagn gick ju under flera återkommande tillfällen som vikarievagn i Gävle, då med SL-lack. Var trevligt att den till slut fick X-trafiklack och fick stanna permanent.

Nja, kanske inte permanent. Den hann bli både Sörmlandsgrön och SL-röd(igen) efter Gävlevistelsen. De här sex ledvagnarna 6458-6463 var riktiga vandringspokaler och har hunnit med ett flertal placeringar och lackeringar. Var finns dom nu, Kallhäll? Några fick även X-Trafiks landsbygdslack, bl a 6458 som varit i Umeå innan.

Fredde

Minns när vi fick dessa (6459-6463) nya till Björknäs. AC endast på förarplatsen och två små takluckor, vilket gjorde bussen till ett rullande växthus sommartid... ::)
Dessutom blev 6460 aldrig sig lik efter omfattande reparationer (i Estland vill jag minnas) efter en olycka. Det kändes vid färd att främre delen av bussen var uppbyggd på nytt.

homer

Citat från: Fredde skrivet 10 september 2017, 20:44:54 PM
Minns när vi fick dessa (6459-6463) nya till Björknäs. AC endast på förarplatsen och två små takluckor, vilket gjorde bussen till ett rullande växthus sommartid... ::)
Dessutom blev 6460 aldrig sig lik efter omfattande reparationer (i Estland vill jag minnas) efter en olycka. Det kändes vid färd att främre delen av bussen var uppbyggd på nytt.

Men vilken AC... På förarplatsen kunde man sitta i långkalsonger och dunjacka mitt i sommaren om man ville

Fredde

Citat från: homer skrivet 10 september 2017, 20:59:18 PM
Men vilken AC... På förarplatsen kunde man sitta i långkalsonger och dunjacka mitt i sommaren om man ville

Jo det satt extra utblås i taket dessutom, för egen del räckte det att använda fläkten och slå av ACn.

AO

Citat från: Greger Larsson skrivet 10 september 2017, 20:00:50 PM
Nja, kanske inte permanent. Den hann bli både Sörmlandsgrön och SL-röd(igen) efter Gävlevistelsen. De här sex ledvagnarna 6458-6463 var riktiga vandringspokaler och har hunnit med ett flertal placeringar och lackeringar. Var finns dom nu, Kallhäll? Några fick även X-Trafiks landsbygdslack, bl a 6458 som varit i Umeå innan.

Naturligtvis menade jag med permanent att den fick sluta vikariera och fick placering Gävle avtalet ut och inte att den för alltid skulle finnas i Gävle  :)

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 10 september 2017, 20:00:50 PM

På det viset känns Västernorrlands aktuella färg som ett föredöme. Tänk om alla landsting hade samma vita nyans i grunden, och bara dekaler/foliering på det.