Huvudmeny

Fototeknisk fråga

Startat av Martin Maltkvist, 08 december 2007, 21:21:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Om jag har fattat det hela rätt så ger högre ISO en ökad ljuskänslighet men även större risk för brus och längre slutartid tillåter mer ljus att släppas in. Även bländare har jag hört talas om och har inte lyckats förstå mig på vad som menas med skärpedjup, betyder det att endera för- eller bakgrund blir skarpt?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Andreas Ljungqvist

Detta är komplicerat att förklara men ISO eller ASA är helt rätt ljuskänsligheten eller snabbheten som man kallade det för när det gällde film.

Slutartiden är ju just hur länge slutaren ska vara öppen.. oftast mätt i antal delar av en sekund typ 1/250 är en 250dels sekund.. Ju längre slutaren är öppen destom mer ljus släpps ju in..

Bländaren styr skärpan.. Ju lägre bländare desto större bländaröppning desto kortare skärpedjup (hur långt "ut" i bilden det är skärpa från focus punkten)

Ökar du på bländravärdet (minskar bländar öppningen) så måste du ha en längre slutartid för att få rätt exponering men får ett större skärpedjup..

Vet inte om någon annan kan hjälpa till o förklara djupare.. Men alla dessa 3 värden påverkar varandra...

Martin Maltkvist

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 08 december 2007, 21:45:58 PM
Detta är komplicerat att förklara men ISO eller ASA är helt rätt ljuskänsligheten eller snabbheten som man kallade det för när det gällde film.

Slutartiden är ju just hur länge slutaren ska vara öppen.. oftast mätt i antal delar av en sekund typ 1/250 är en 250dels sekund.. Ju längre slutaren är öppen destom mer ljus släpps ju in..

Bländaren styr skärpan.. Ju lägre bländare desto större bländaröppning desto kortare skärpedjup (hur långt "ut" i bilden det är skärpa från focus punkten)

Ökar du på bländravärdet (minskar bländar öppningen) så måste du ha en längre slutartid för att få rätt exponering men får ett större skärpedjup..

Vet inte om någon annan kan hjälpa till o förklara djupare.. Men alla dessa 3 värden påverkar varandra...
En stunds läsning så ska nog detta gå i i huvudet, tack så mycket
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Blue

Om kameran är en hink så är slutartiden vattentrycket och bländaren grovleken på slangen!  ;)
Har man en grov slang (stor bländare) så behöver man inte så högt tryck (lång tid) för att fylla hinken.
Har man högt tryck (snabb slutartid) så kan man ha en klenare slang (mindre bländare).

Här finns det lite fototekniska grunder från fotosidan, som inte svamlar om hinkar!!

Fotoskolan 1

Fotoskolan 2

Fotoskolan 3
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)