Karlssonbuss i Vaggeryd CFD657 - stadsbussen i Värnamo [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 02 september 2017, 20:24:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Karlssonbuss i Vaggeryd har sedan juni 2010 kört den enda stadstrafiklinjen, nr 50, i Värnamo med sin lite udda fågel CFD657, en Scania OmniCity II, som det ju inte finns så många av i Sverige. Men igår den 1 september gjorde den sin sista dag på jobbet, vad som händer med den nu vet jag inte, antingen blir den väl kvar som reserv eller så kanske man kan hitta en köpare. Från idag körs ju de tre nya stadslinjerna, nr 51-53, med Volvo laddhybrider. Här följer några bilder på rubricerade buss, den första och sista tagna med mobilkamera.

Här kommer bussen på Storgatan den 1 augusti.

Här i rondellen vid Jönköpingsvägen-Pilgatan den 24 augusti...

...för att fortsätta Pilgatan upp mot stationen.

Lite senare samma dag har den just startat från stationen och kör Västermogatan.

En bild från samma dag på arbetena vid stationen inför starten av trafiken med laddhybriderna en dryg vecka senare.

I väntan på avgång från stationen på morgonen den 29 augusti.

Emil.

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 02 september 2017, 20:24:53 PM
Karlssonbuss i Vaggeryd har sedan juni 2010 kört den enda stadstrafiklinjen, nr 50, i Värnamo med sin lite udda fågel CFD657, en Scania OmniCity II, som det ju inte finns så många av i Sverige. Men igår den 1 september gjorde den sin sista dag på jobbet, vad som händer med den nu vet jag inte, antingen blir den väl kvar som reserv eller så kanske man kan hitta en köpare. Från idag körs ju de tre nya stadslinjerna, nr 51-53, med Volvo laddhybrider. Här följer några bilder på rubricerade buss, den första och sista tagna med mobilkamera.

Här kommer bussen på Storgatan den 1 augusti.

Här i rondellen vid Jönköpingsvägen-Pilgatan den 24 augusti...

...för att fortsätta Pilgatan upp mot stationen.

Lite senare samma dag har den just startat från stationen och kör Västermogatan.

En bild från samma dag på arbetena vid stationen inför starten av trafiken med laddhybriderna en dryg vecka senare.

I väntan på avgång från stationen på morgonen den 29 augusti.
Jag såg den ståendes vid Vaggeryds-depån den 2 september, vet inte vad som är eller kommer hända med den dessvärre.
Men jag ser att den står avställd sedan 5 september, fortfarande med Karlssonbuss som ägare. Jag kan tippa på att den lär
exporteras, säljas eller skrotas eftersom Karlssonbuss med störst sannolikhet inte har någon direkt användning av den.
Blivande chaufför!

Peter Öden

Bernt Talbrant