Huvudmeny

SL-färger i Östersund

Startat av Mack, 01 september 2017, 15:56:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mack

Tog häromdagen en promenad tillsammans med en vän, och nog för att dessa testbussar vid det här laget har rullat länge i och runt omkring vår närhet men
det ser alltid, i mina ögon, lite lustigt ut med SL-färgerna. Men såklart, trevligt!

Hoppas länken och bilden funkar..

Någon som råkar veta hur länge till denna vagn ska rulla här? Eller hur det går?

Bussmicke

9000 hette den hos Arriva i Lunda.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mack

Citat från: Bussmicke skrivet 01 september 2017, 17:12:20 PM
9000 hette den hos Arriva i Lunda.

9000 står det fortfarande på aktern och fronten. Är 9000-serien dedikerad till testfordon tro? Eller råkar den bara heta 9000?

Bussmicke

Citat från: Mack skrivet 01 september 2017, 19:44:43 PM

9000 står det fortfarande på aktern och fronten. Är 9000-serien dedikerad till testfordon tro? Eller råkar den bara heta 9000?

Vet inte, den hette så hos Arriva i a f.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

CW66

Hej
Scania kör ju långtidstester och fieldtester med bussarna i Östersund...så man vet aldrig när de kommer dit eller försvinner. Rätt som det är byter man ut till andra bussar.

Vet du vilka bussar som rullar där just nu?

Uffe

Lars_L

Citat från: Mack skrivet 01 september 2017, 19:44:43 PM

Har väl varit nummer som man tagit för att ingen av bolagen har nummer i den serien. Har ju använts också för bussar som Scania lånat ut enligt avtal när man haft vagnar på service etc. För att undvika krockar mellan nummerserierna helt enkelt om man ska låna ut vagnarna till olika operatörer. Så det är väl ett Scanianummer då får man säga.

Mack

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 02 september 2017, 07:21:31 AM
Hej
Scania kör ju långtidstester och fieldtester med bussarna i Östersund...så man vet aldrig när de kommer dit eller försvinner. Rätt som det är byter man ut till andra bussar.

Vet du vilka bussar som rullar där just nu?

Uffe

De ende jag numer brukar se är denna, märkt "9000", samt en ljusgrå. Kan återkomma med regnummer.
Brukar se dem på nätterna när jag jobbar och har semester till på måndag.

CW66

Återkom gärna.
Scania brukar ha en hög med bussar uppe i Östersund...5-6 stycken har dom haft innan iaf..men det varierar.

Mack

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 03 september 2017, 17:15:32 PM
Återkom gärna.
Scania brukar ha en hög med bussar uppe i Östersund...5-6 stycken har dom haft innan iaf..men det varierar.

Såklart tog det ett tag att få syn på någon fler än den röda, men nu när jag vill återkomma med ett regnummer så blir jag osäker.
Tyckte den ljusgråa - en med kort kaross för övrigt - hade DYD453, men när man kollar upp det så har den varit avställd sen 2015..inte fasen kör de omkring med avställda fordon?
Måste återkomma en gång till tror jag..

Lars-Håkan_E

Citat från: Mack skrivet 15 september 2017, 17:34:13 PM
Såklart tog det ett tag att få syn på någon fler än den röda, men nu när jag vill återkomma med ett regnummer så blir jag osäker.
Tyckte den ljusgråa - en med kort kaross för övrigt - hade DYD453, men när man kollar upp det så har den varit avställd sen 2015..inte fasen kör de omkring med avställda fordon?
Måste återkomma en gång till tror jag..

Det gör man säkert, i kombination med grönskylt baktill

Mack

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 september 2017, 18:51:53 PM
Det gör man säkert, i kombination med grönskylt baktill

Grön skylt innebär dispens av något slag?
Ursäkta min okunnighet.

CW66

Jodå - alla Scanias provbussar körs på grönskylt...nästan iaf

CW66

Citat från: Mack skrivet 15 september 2017, 17:34:13 PM

Tyckte den ljusgråa - en med kort kaross för övrigt - hade DYD453,

DYD453 är en kort Citywide ja, som med all säkerhet är den du såg.
Återkom gärna om du ser fler...tack för hjälpen sålänge!