Huvudmeny

Måste ladda i Umeå

Startat av Gunnar Berglund, 26 augusti 2017, 23:21:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar Berglund

De snabbladdningsbara elbussarna i Umeå verkar rulla på helt utan dramatik när jag besökte staden för två veckor sedan. Passade på att studera trafiken på linje 9 mellan Carlshöjd och Röbäck. Annars går ju också flygbussen, linje 80, med dessa bussar. Bilderna är tagna den 14 och 15 augusti 2017.

Röbäck med Transdev 8010, har precis startat sin resa mot stan


Samtidigt Transdev 8009 på väg mot ändhållplatsen.


Laddning och cigarettpaus.


Näste man till laddning, Transdev 8005 får vänta ett slag.


Transdev 8001 rundar Umeå Östra.


Transdev 8005 på väg från Universitetssjukhuset


Transdev 8003 bakom Universitetssjukhuset


Transdev 8006


Transdev 8009 gör sista svängen in mot Carlshöjd och ändhållplatsen


Paus och laddning för Transdev 8010


Transdev 8009
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Frippe Fribas

Trevliga bilder!
Hur har driftsäkerheten för dessa varit hittills?
Det finns ju än så länge inte så många andra huvudmän som vågat prova heleldrift i större skala.
SL som borde kunna föregå med gott exempel har valt att spendera sitt kapitaltillskott på en konsultutredning om huruvida man skall ha några elbussar...
Göteborg har ju åtminstone några helelbussar i trafik (iofs delvis finansierade av EU och Volvo) och Karlstad ligger i startgroparna.
Det finns säkert fler men att SL "bara" provar fyra bussar i Norrtälje tycker jag känns klent.
Till SLs försvar skall det dock sägas att det ställts krav på några elbussar i Märstaupphandlingen.
Dock verkar det inte vara lika bråttom/intressant i innerstadstrafiken trots hot om nollutsläppszoner i delar av staden inom en relativt snar framtid.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Resenären

Till SL:s försvar (jag försvarar sällan SL) är väl att man har närmare 10 elbussar som först kördes på linje 73 och nu verkar ha fått ny hemmatillhörighet på linje 59 - en passande linje för elbusstrafik (så länge den finns kvar på Söder!)

Nico

Som ytterligare försvar kan man väl säga att ofta är det så att sakers komplexitet ökar med storleken.

Det är i t.ex. fall som detta enklare att ha med en kommun att göra än flera. Stockholm har dock som kommun diverse interna intressenter som ibland t.o.m. har motstridiga intressen. Ibland står trafikkontoret för en syn, parkförvaltningen för en annan, konstbyggnads för en tredje osv. Inte heller får försök påverka övrig trafik mm alltför mycket. Sådant är sannolikt enklare i Umeå där man sannolikt kan ha en smidigare kontakt mellan alla inblandade.

Sedan ska beställaren ha något att säga till om liksom utövaren. Efter det kommer det någon ska projektera, en annan bygga, en tredje drifta och kanske även en fjärde part i form av fordonsleverantören. Här får man även se vem som kan förse det hela med elektricitet etc. Det är alltså ofta ganska mycket, som man normalt inte tänker på, som ligger i bakom olika försök. Att få allt att samsas och flyta är inte alltid helt enkelt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

Citat från: Resenären skrivet 27 augusti 2017, 09:46:58 AM
Till SL:s försvar (jag försvarar sällan SL) är väl att man har närmare 10 elbussar som först kördes på linje 73 och nu verkar ha fått ny hemmatillhörighet på linje 59 - en passande linje för elbusstrafik (så länge den finns kvar på Söder!)

Glöm inte Södertälje....

Fredde

Citat från: Resenären skrivet 27 augusti 2017, 09:46:58 AM
Till SL:s försvar (jag försvarar sällan SL) är väl att man har närmare 10 elbussar som först kördes på linje 73 och nu verkar ha fått ny hemmatillhörighet på linje 59 - en passande linje för elbusstrafik (så länge den finns kvar på Söder!)

Dessa är laddhybrider, inte rena elbussar.

Lars_L

Nu är ju kanske inte heller Umeås lösning (och hur nu deras kontakter ser ut med bolaget som utvecklar bussarna) helt oproblematisk. Stockholm har ju också testat elbussar i olika former (projekt) så länge jag kan minnas. Redan i och med energikrisen på 70-talet kom ju propåer om att man borde införa elbussar.

Svårt också med den upphandlingsmodell man har i Stockholm. Var väl därför ur det perspektivet smart av Nobina att kunna erbjuda det med ganska stor riskpremie utan att det behöver drabba Trafikförvaltningen ekonomiskt.  Hade SL krävt det i ett avtalsområde (och löst det med tilläggsavtal) så hade antagligen blivit betydligt dyrare.

Nu när lösningar (som håller) på bred front börjar komma, blir väl av samma skäl SL en eftersläntrare. Blir väldigt dyrt att föra in det i avtalen i efterhand och tyvärr satsade man ju i E19 ganska mycket på gas - vilket annars innebär en investering kastad i sjön. En orsak att det blir relativt dyrt i Stockholm är ju att man i regel inte har någon skillnad på bussar beroende på linjer (och sällan har linjerena omlopp) - vilket gör att det blir en viss merkostnad att reservera bussar för vissa linjer. Vill man använda snabbladdningar vore det ju bäst på stombussarna annars i innerstaden - men det skulle kräva fler omlopp för att klara laddningarna och också bättre med uppställningsplatser för bussarna vid ändhållplatserna (där det ofta är trångt). Lidingö är ju annars nästan smartast att böra med, då det i princip räcker med några laddstationer) vid Ropsten och på depån. Men även för den trafiken hade man ju ganska nyligen gjort avtal om gas.

Men tror nog ändå att i och med de nya avtalen 2021, så kommer kraven bli rätt höga för trafikering med elbussar även i Stockholm. Åtminstone för Stockholm sydväst och Huddinge/Botkyrka. Men även Björkvik skulle ju passa ganska bra för detta ändamål. Förutom några vagnar i stadstrafiken är ju annars inte Norrtälje så lämplig att börja med denna driftsform.

Mikael T Nilsson

Kul! Tack för ett jätteintressant inlägg med fina bilder!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Walter

Och till listan över huvudmän som testar ska Linje 3 och 7 i Malmö gå med elbussar im ca ett år. Ängelholm gör det delvis redan.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ulf Berlin

Trevliga bilder,men huvvaligen att dom har blandat färger och plats på inv numren på de olika vagnarna.../Ulf

Leif D

Vad som är lite märkligt me dessa bussar, är varför Umeå kommun köper dessa från företaget Hybricon, som sägs vara Elbusstillverkare och har bas i Umeå.
I själva verket är ju bussarna tillverkade i Tjeckien av Ekova i Ostrava, vissa helt av dem, vissa med fordonsdel av AMZ-Kutno i Polen.

Eftersom Hybricon tydligen är ett förlustbolag, så de borde väl vara bättre handla direkt av tillverkaren.


AMZ-Kunto

Ekova

Båda bilderna från Vasaplan i Umeå, 2017-08-28. Foto Leif D.
;-)

Lars_L

Citat från: Leif D skrivet 29 augusti 2017, 22:22:37 PM
Vad som är lite märkligt me dessa bussar, är varför Umeå kommun köper dessa från företaget Hybricon, som sägs vara Elbusstillverkare och har bas i Umeå.
I själva verket är ju bussarna tillverkade i Tjeckien av Ekova i Ostrava, vissa helt av dem, vissa med fordonsdel av AMZ-Kutno i Polen.

Eftersom Hybricon tydligen är ett förlustbolag, så de borde väl vara bättre handla direkt av tillverkaren.


Men bolaget gör väl vissa anpassningar när det gäller el-bussdriften och laddningsstationerna är väl deras? Men visst är det mycket märkligt hur det här sköts och det skulle som sagt vara intressant att granska de där affärerna lite närmare. Hur har Hybricon upphandlats exempelvis? Och vad har det kostat skattebetalarna i extra kostnader?

Leif D

Citat från: Lars_L skrivet 29 augusti 2017, 23:58:11 PM
Men bolaget gör väl vissa anpassningar när det gäller el-bussdriften och laddningsstationerna är väl deras? Men visst är det mycket märkligt hur det här sköts och det skulle som sagt vara intressant att granska de där affärerna lite närmare. Hur har Hybricon upphandlats exempelvis? Och vad har det kostat skattebetalarna i extra kostnader?

Okej, ja kanske bygger de laddstationer, det känner jag ju inte till. Dock märkligt att de kallas elbusstillverkare av Bussmagazinet. De borde veta bättre, eller så är de så okunniga som det verkar helt enkelt.
Affärerna är ju krångliga saker, vi lär väl få se med tiden, vad som kommer fram och vad som händer. Möjligen kan ju bolaget funka som en bra partner för tillverkaren, för att på bra sätt få fram vintertåliga fordon, vilket kanske inte är så enkelt, om man inte har någon kunnig som mortpart och som varkligen vet vad vinter är.

Dock är ju den verkliga tillverkaren Ekova, ett bra val. De är ju stora inom elfordon generellt och bygger, bygger om och renoverar ju spårvagnar och trådbussar för den stora Tjeckiska och Slovakiska marknaden. Men man har ju fått mer och mer uppdrag även i övriga Europa, då man även jobbar ihop med Cegelec, som levererar elutrustning för fordonsmontagen och mjukvara för detta.
Exempelvis har ju Göteborgs Spårvägar låtit renovera samtliga 79 M31:or och nu finns även ett antal M32 där för upprustning. 
;-)

Bussmicke

Det var värst vilken Tur Du hade med att få så många på bild..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Aha,då förstår man varför dom är så olika i nosarna./Ulf