Arriva 8811 på linje 156

Startat av Frippe Fribas, 21 augusti 2017, 19:20:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Det verkar inte ha varit brist på blåbussar i Råsta idag då jag observerade en blå B9S på 515 vid Odenplan samt 8811 som kom till Danderyd som en 156:a och avgick som 509 mot Brommaplan en stund senare.
Det verkar dock inte finnas någon regel som förbjuder detta i Arrivas avtal.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Mikael T Nilsson

Intressant! Och tack för bilden. 8811 liksom 6224-6228 verkar numera tillhöra Råsta.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 augusti 2017, 20:28:36 PM
liksom 6224-6228 verkar numera tillhöra Råsta.

Så skönt, då kanske man Slipper se dem i ersättningstrafiken, jag var väldigt trött på att se dem hela tiden. :=)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Frippe Fribas

De används förmodligen till ersättningstrafiken för linje 22 och 25 då jag såg 6224 på linje 25 vid Slussen för en stund sedan.

Bussmicke

De kan hålla sig på 25 och 26 för där har det nästan aldrig rullat något kul..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars_L

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 augusti 2017, 19:20:18 PM
Det verkar inte ha varit brist på blåbussar i Råsta idag då jag observerade en blå B9S på 515 vid Odenplan samt 8811 som kom till Danderyd som en 156:a och avgick som 509 mot Brommaplan en stund senare.
Det verkar dock inte finnas någon regel som förbjuder detta i Arrivas avtal.

Jodå, det finns en regel som förbjuder det även i Arrivas avtal - såvida det inte sker med SL:s godkännande (dispens). Däremot finns inget s.k. punktvite. De behöver alltså inte betala böter för varje tillfälle som det sker. Men det är likväl ett avtalsbrott och i den mån Trafikförvaltningen mot förmodan orkar kontrollera att Trafikutövaren sköter sitt åtagande, det vill säga att det är en s.k. "Konstaterad Brist", så ökar vitet för varje vecka som det inte åtgärdats på och kan bli ganska stora summor i slutändan om det inte åtgärdas.

Däremot har ju förstås Trafikförvaltningen större intresse av att turen inte blir inställd, än att den med nödvändighet ska ha rätt färg. Så den här typen av åtgärder blir ju lite mer långsiktiga och med tanke på vilken utmaning Arriva har just nu med all ersättningstrafik så är man nog lite överseende för tillfället.

Så länge man inte blandar rätt och blått i omloppen och att det enbart är en följd av bussbyte på omlopp, tror jag nog att man bortser från detta. Däremot är det väl värre tvärtom - det vill säga om man i allt för stor utsträckning kör med rött på blått som inte kan förklaras med tillfällig vagnbrist. Det motsatta brukar ju sällan inträffa utan brukar vara orsakat av mer akuta vagnbyten.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Frippe Fribas

Av vad jag sett verkar det som att det tursätts blå bussar på röda omlopp förhållandevis regelmässigt vilket jag fått förklarat med IT-relaterade bekymmer ute på depåerna.
Sanningshalten i detta har jag dock svårt att bedöma då jag inte jobbar på Arriva.