Scania Vest boggi på Roslagsbanan, linje 28 - 21 augusti 2017

Startat av Mikael T Nilsson, 21 augusti 2017, 16:57:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Idag dök denna Scania Vest boggibuss upp på linje 28. Linjeskyltningen var "hårdkodad". Det gäller även Arrivas Scania Omnicityvagnar 6473 & 7158.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Frippe Fribas

Jag gissar att någon haft synpunkter på hur skyltningen fungerat hittills och velat standardisera det som visas.
Bra med det som står, men det eliminerar fortfarande inte behovet av tilläggsskyltar i vindrutan för att visa vilken variant det är.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 augusti 2017, 19:46:11 PM
Jag gissar att någon haft synpunkter på hur skyltningen fungerat hittills och velat standardisera det som visas.
Bra med det som står, men det eliminerar fortfarande inte behovet av tilläggsskyltar i vindrutan för att visa vilken variant det är.

Tack! Ja, så ligger det nog till. Summering av vagnar som observerats idag med detta skyltarrangemang:
Denna Vest-buss, Arriva 6472, 7158, 8754, 8756, 8840-41.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Adrian Langemar

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 augusti 2017, 19:46:11 PM

Vet inte om det är så bra. Risken är ju att resenärerna som ska åka med linje 28L missar tilläggsskylten och tror att bussen går på någon annan linje som bara heter 28. Det hade varit bättre med bara "Ersätter Roslagsbanan" framför skyltskåpet.

Bussmicke

Citat från: Adrian Langemar skrivet 22 augusti 2017, 06:07:47 AM
Det hade varit bättre med bara "Ersätter Roslagsbanan" framför skyltskåpet.

Det om något är ju bara trist, det är att göra det lätt för sig som man gjorde förr..
Slöskyltning.. Utan destination lär folket fråga ännu mer vars bussen går..

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Adrian Langemar

Citat från: Bussmicke skrivet 22 augusti 2017, 13:41:58 PM
Det om något är ju bara trist, det är att göra det lätt för sig som man gjorde förr..
Slöskyltning.. Utan destination lär folket fråga ännu mer vars bussen går..
Det hade varit bättre med "Ersätter Roslagsbanan" än "28 Ersätter Roslagsbanan" framför skyltskåpet. Givetvis måste man ändå ha kvar pappersskylten längst ner.

Bussmicke

Citat från: Adrian Langemar skrivet 22 augusti 2017, 16:07:42 PM
Det hade varit bättre med "Ersätter Roslagsbanan" än "28 Ersätter Roslagsbanan" framför skyltskåpet. Givetvis måste man ändå ha kvar pappersskylten längst ner.
Tyvärr håller jag inte med. Bättre med linjenummer.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Adrian Langemar

Citat från: Bussmicke skrivet 22 augusti 2017, 19:01:01 PM
Tyvärr håller jag inte med. Bättre med linjenummer.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Bättre inget linjenummer än fel linjenummer.

Bussmicke

//Bussmicke.

Frippe Fribas

Saken blev högaktuell igår då det uppstod akut behov av ersättningstrafik på Kårstagrenen.
Då fick ersättningsbussarna med linje 28 påklistrat även köra linje 27.
Å andra sidan går det ju tåg med linjenummer 28S till Täby kyrkby för tillfället.

buskörare

Jag ser inga problem med att bussarna är skyltade 28. Det kanske är dags att folk lär sig var tilläggsskylten sitter, det är ju inget nytt påfund direkt. Eftersom dom inte trafikerar jättemånga gemensamma hållplatser så ser jag risken som liten. Folk frågar ju om dom är osäkra.

Lars_L

Frågan är väl bara vad nummer gör för nytta om det inte signaleras tydligt och hanteras konsekvent. Lite som på gröna linjen där man för att spara in ett omlopp alltid låter 18 gå till Hässelby på somrar och helger. Är väl i sig inte problem, men det blir ju märkligt när man nu ännu tydligare vid centralen försöker skylta att det är linje 19 som ska gå till Hässelby - som vid dessa tider istället går till Alvik.

Vill man förtydliga utan att använda nummer, bör man väl i sådana fall kalla den för något lättförståeligt som ersättningsbussar för österskärsgrenen - eller dylikt.

Men visst, så mycket missförstånd blir det väl inte - men numret förlorar ju därmed också sin betydelse om det inte används konsekvent.

Ersa

Jättedekalen är knappast snygg, och ger inte heller direkt bra synlighet i det framtida vintermörkret. Men texten "28 Ersätter Roslagsbanan" är ändå en rejäl förbättring jämfört med alla olika texter som står på skyltarna under dekalerna. Dvs t.ex "Ej i trafik", "28 Tby Cen", "28 Galoppfl", "Hallandstrafiken" och "Busslinjen Habo-Hjo".

Den vita tilläggsskylten är ju av exakt samma typ, form, storlek och färger som de skyltar som satt just där framme i vindrutan på varenda SL-buss en bra bit in på 00-talet. Vi hade ju vevskyltar med enbart tre siffror samt vit skylt i vindrutan på flera bussar i Norrort/Roslagen så sent som 2004-2005, och det var väl först åren efter som BussPC:n och skyltningen med matrisskyltar blev enhetlig i hela länet. Innan dess fanns det ju inte heller inre utrop/hållplatsskylt i röda bussar, utan bara i blåbussarna på 670 och 676. Fascinerande att folk glömmer så snabbt, samt gör sig beroende av ny teknik.

Jämfört med många av de ofta rätt buttra och skygga Vallentunaresenärerna och deras tre linjer, tycker jag faktiskt att Djursholms- och Åkersbergaresenärerna lärde sig sina fem nya linjer oerhört snabbt. Dessutom är Åkersbergaresenärerna överlag oftast väldigt glada, trevliga och pratsamma! :)