Blandade bussbilder från Sthlm söderort - 18-19 augusti 2017 (Keolis & Nobina)

Startat av Mikael T Nilsson, 19 augusti 2017, 15:58:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer lite blandade bilder från Stockholm söderort. Först en MAN-boggivagn, från Gubbängen, på linje 144 mot Fruängen.

Sedan en Hornsbergstur på högtrafiklinje 153 mot Bredäng, Scanialedvagn 6038.

Den första i Nybodas serie Volvoboggi, vagn 5701, på linje 163 mot Bredäng. Denna vagn var en av de senaste att flyttas från Björknäs till Nyboda.

Notera de neongröna/gula skydden till hjulbultarna som verkar bli vanligare hos Keolis Nybodas vagnar.

En Scanialedvagn från Nyboda, även den med hjulbultsskydd, vagn 3917, på linje 165 mot Liljeholmen.

En Scaniaboggi från Gubbängen, vagn 5601, på linje 181 mot Skarpnäck.

En av Nobina Södertörns Volvoboggi på linje 830 mot Farsta.

En av Keolis Gubbängens MAN-ledvagnar på linje 742 mot Skogås passerar genom rondellen vid Ågesta.

Slutligen en av Scaniaboggivagn från Keolis Botkyrka lämnar precis Fruängen som linje 707 mot Tumba.

Notera att även Keolis Botkyrka liksom Nyboda verkar förse sina bussar med hjulbultsskydd.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L

Ulf Berlin

Ser oerhört märkligt ut med dessa gula hjulbultsskydd./Ulf
(Som fortfarande ser Scania 112or i Söderort i sin inre syn.:)

Mikael T Nilsson

Tack så mycket!  :)

Ja, det är lite iögonfallande med dessa hjulbultsskydd.

Hade bilderna tagits för 20 år sedan hade Scania CR112, CN112 & CN113 dominerat bildsvepet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Knut

Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 augusti 2017, 18:57:16 PM
Ser oerhört märkligt ut med dessa gula hjulbultsskydd./Ulf
(Som fortfarande ser Scania 112or i Söderort i sin inre syn.:)
men de har jo en viktig uppgift endå. man monterar dom med pigg mot pigg, så kan man lättare holda koll om nån mutter er loss. Om nt er fel så vill jo en pigg vara ute av sin posisjon
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Frippe Fribas

Helt riktig Knut.
Poenget er jo att hvis noen av "pilene" rører seg ut av posisjon så må bultene dras.
Dette kom som et av tiltagene for å forhindre att hjulene losser fra bussen i trafikken etter att dette skjett tre ganger i løpet av kort tid.
Det blir lagt ned veldig mye penger på dette da beskyttelsene  koster noen kroner hver.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk