Huvudmeny

Kalmar-Högsby...

Startat av Bussmicke, 08 december 2007, 13:11:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Kaxen skrivet 10 december 2007, 10:26:39 AM
Inte trevlig att köra, inte trevlig att åka i, sen går den sönder på ett eller annat sätt flera gånger i månaden. Jobbig buss helt enkelt.

Låter som Umeås fem små Neoplanare då. Här en bild på 1063 som idag är ur funktion pga växellådsras.  :(


Pickos

Citat från: Fredde_J skrivet 10 december 2007, 19:00:55 PM

Kommer hur som hellst bli det bussarnas 3e lackering...

/Fredde

Ja, det blir det ju. Trots detta kom de nya till H-län. Första lacken hade fel nyans.......
1:a Korinthierbrevet 10:15

Fredde

CitatJa, det blir det ju. Trots detta kom de nya till H-län. Första lacken hade fel nyans.......

Ja, man kände sig lite uttittad som chaffis i den nyansen ;)

/Fredde

Kaxen

Citat från: Fredde_J skrivet 10 december 2007, 19:00:55 PM
När vi är inne på ämnet om Veolias vagnar.. Vart tror ni Vestarna hamnar? Skåne?

Kommer hur som hellst bli det bussarnas 3e lackering...

/Fredde

Vet inte vad som kommer hamna var, men Kronoberg kommer att få en del. De har mycket gammalt skräp där så de behöver det.

M224

#19
Fina bilder Micke!

Men vilken kvalitet har du sparat dom i? Dom ser lågupplösta och kantiga ut.  ::)

Syns tydligt på ex lyktstolpen på bilden med 6768! samt frontarna på bussarna.

Bussmicke

Tack.

Vad pratar du om? Jag spara ju alltid i nivå 8, det vet du. Har alltid gjord så sen jag började med800 px.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

M224

Jo, det vet jag. Därför jag frågade för dessa bilder ser väldigt pixliga ut, speciellt regplåtarna och lyktstolparna. Tycker inte att dina bilder brukar se ut så här.

Buss-Anders

Det blir ingen VDL i Kalmar vad jag har hört.
De klarade helt enkelt inte  kraven på eftermarknaden.
Annars hade VDL säkert legat bra till med en låg bränsleförbrukning.

Enligt vad jag har hört så tar det EN timme att tanka en gasbuss!!!
Det kräver alltså en mycket god tillgång till tankningsplatser.
De första gasbussarna har jag hört tog 13 timmar att tanka.Kan det stämma?

Skulle inte tro att det blir gasdrift när det kommer till kritan.
Enligt upphandlingen så finns det olika godkända alternativ.
Kan det stämma att den som vann kan välja bland de olika inlämnade alternativen?

Mvh
Buss-Anders


Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 12 december 2007, 22:31:58 PM

Enligt vad jag har hört så tar det EN timme att tanka en gasbuss!!!
Det kräver alltså en mycket god tillgång till tankningsplatser.


Mvh
Buss-Anders



Jag var på ett seminarium om gasbussar i förra veckan. Enligt vad som uppgavs där går det att tanka en gasbuss på tio minuter i optimala fall.  Tidsåtgången beror på vilken tankningsutrustning man har och om den klarar komprimerad gas eller inte. Klarar den inte det så får man räkna med flera timmar för en tankning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 december 2007, 23:06:58 PM
Jag var på ett seminarium om gasbussar i förra veckan. Enligt vad som uppgavs där går det att tanka en gasbuss på tio minuter i optimala fall.  Tidsåtgången beror på vilken tankningsutrustning man har och om den klarar komprimerad gas eller inte. Klarar den inte det så får man räkna med flera timmar för en tankning.

Morgonpasset får avsluta tankningen av bussarna som kvällspersonalen påbörjat då?
Hoppas det finns minst ett tankställe per buss, annars blir det lång kö vid "pumpen"...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 13 december 2007, 18:55:07 PM
Morgonpasset får avsluta tankningen av bussarna som kvällspersonalen påbörjat då?
Hoppas det finns minst ett tankställe per buss, annars blir det lång kö vid "pumpen"...

Om jag förstått det rätt skulle det i sådana fall gå till så att bussen kopplas till tankningsslang samtidigt som den värmekopplas till ramp. Så det är inte mycket svårare att dra ur tankningsslangen än att koppla loss bussen från rampen.
Jag vet inte om det finns något bussgarage i Sverige i dag som använder det här systemet, men jag tror knappt det.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)