Huvudmeny

SL 6461

Startat av Frippe Fribas, 11 augusti 2017, 09:07:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Under mitt besök i Tallinn 2005 inser jag nu att fokus till stor del låg på Norska och andra mer exotiska bussar. Några fd Svenskar hamnade dock också på minneskortet, däribland denna som trots utseendet började sin karriär som SL 6461 i september 1983.
Under 1996 flyttade den till Helsingborg där den förmodligen fick lackeringen på bilden.
2001 såldes bussen till Estland där den så småningom hamnade hos Temptrans som hade bussen vid fototillfället.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Mikey

Mycket trevligt! Jag fångade en likadan skönhet på bild ganska precis 10 år senare, när jag sommaren 2015 var en sväng i Litauen:

Jag blir dock lite nyfiken när jag ser att bussen på din bild är registrerad redan i september 1983. Den jag fotade är från september 1984, och jag har alltid trott att denna svarta front ersatte den gamla med de runda ljusen staplade på varandra. På samma resa i Litauen fick jag en mindre drös med den fronten också, även de från hösten 1984, dvs ett år efter din. Exempel nedan. Samtidigt tycker jag mig minnas ha sett bussar med den nyare fronten (som hängde med till 1992) också med registreringsdatum i slutet av '84. Erbjöd Säffle således flera olika fronter parallellt eller var det så att en del bussar stod en längre tid innan de levererades? Har aldrig blivit riktigt klok på de där...