Två Sundqvistar på Busstorget

Startat av Frippe Fribas, 10 augusti 2017, 13:24:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Vintern 2005 var väldigt kall, åtminstone den morgonen då jag tog bilder vid Busstorget i Mariehamn 30/11.
Jag kom dit med Cinderella från Stockholm som kom till Mariehamn lagom till morgonrusningen, det var ingen större trängsel vid landgången så dags...

Jag vet inte om och i så fall vad bussarna på bilden hade för inventarienummer, men det kanske någon annan har koll på.
Åland är fortfarande relativt fritt från låggolv/entré i sin busstrafik, rörelsehindrade och andra med särskilda behov hänvisas till att förboka sin resa så man kan hantera detta.
I Stockholmsområdet är det väl närmast att betrakta som diskriminering att göra på det viset, möjligen undantaget Arrivas ersättningstrafik för Roslagsbanan.

Ulf Berlin

"Åland är ett annat land"...
Dessa vagnar har nog funnits där ett bra tag och är/var säkerligen väl underhållna./Ulf

Ersa

Här i Sverige skyller vi lite bekvämt (ifrån oss) på EU när det gäller tillgänglighetskraven; att lågentré överallt skulle vara någon slags EU-lag. Men i övriga EU-länder (inkl grundarnationerna) verkar man vara bättre på att planera in lite fler smidigare lösningar och kompromisser.

Jämfört med för sisådär 100 år sedan då Ålandsfrågan avgjordes, lär det numera inte finnas en kotte på Åland som ens överväger att vilja ansluta sin självstyrande ö till Sverige. :P
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/%C3%85landsfr%C3%A5gan