Göteborgs Spårvägar TYH982

Startat av Frippe Fribas, 09 augusti 2017, 21:04:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Denna buss har jag noterat som inv nr 451 med tanke på det nummer som klistrats under vindrutan, men enligt SBH hade den inv nr 99 fram till 2012 då den exporterades till Polen.
Är det någon som vet vilket nummer som gäller och hur länge den var SL-röd?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Jonas Gustafsson

Den blev ganska snabbt omnumrerad och blå. Jag har bara fotat den SL-röd med nr 451 i september 2005 - när tog du ditt foto?
I januari 2006 har jag ett foto där den heter 99 och är blå, dock ännu med den för Västtrafik främmande vita maskeringen runt destinationsskylten.
I mars 2006 var det svart maskering.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussfanatikern

Den köptes in som provbuss på hösten 2003 av dåvarande Connex i Stockholmsregionen och fick nummer 4000.
Sedan beställdes ytterligare nio för trafiken där med leverans under 2004. Busstypen blev dock inte så populär SL-området och man ville häva beställningen men eftersom ångertiden för detta redan hade löpt ut så kunde inte affären stoppas.
Lösningen blev då att göra en rockad med Connex i Eskilstuna, som genom att flytta över tio av sina Scania OmniLink till SL-trafiken, skulle få överta både den här och dom övriga nio bussarna som ännu inte hade levererats.
Under våren 2004 rullade bussen på diverse olika linjer i Eskilstunas stadstrafik så att alla förare skulle få möjligheten att vänja sej vid den.
Dock var det en hel saker som man inte var nöjda med men att modifiera om ansågs vara både omständigt och dyrt, dessutom så skulle den ju vara ett år äldre än sina övriga syskon.
Istället så la man till ytterligare en buss i den redan gjorda beställningen och fick på så vis tio bussar ur samma serie samt samma årsmodell.
I början av sommaren samma år så återlämnades bussen till MAN/Neoplan som inbyte och delbetalning för den extra beställda. Vart den sedan tog vägen vet jag däremot inte men även jag såg den här i Götet första gången under hösten 2005 med sin SL-röda kostym och nummer 451.

Frippe Fribas

Citat från: Bussfanatikern skrivet 10 augusti 2017, 02:26:15 AM
Den köptes in som provbuss på hösten 2003 av dåvarande Connex i Stockholmsregionen och fick nummer 4000.
Sedan beställdes ytterligare nio för trafiken där med leverans under 2004. Busstypen blev dock inte så populär SL-området och man ville häva beställningen men eftersom ångertiden för detta redan hade löpt ut så kunde inte affären stoppas.
Lösningen blev då att göra en rockad med Connex i Eskilstuna, som genom att flytta över tio av sina Scania OmniLink till SL-trafiken, skulle få överta både den här och dom övriga nio bussarna som ännu inte hade levererats.
Under våren 2004 rullade bussen på diverse olika linjer i Eskilstunas stadstrafik så att alla förare skulle få möjligheten att vänja sej vid den.
Dock var det en hel saker som man inte var nöjda med men att modifiera om ansågs vara både omständigt och dyrt, dessutom så skulle den ju vara ett år äldre än sina övriga syskon.
Istället så la man till ytterligare en buss i den redan gjorda beställningen och fick på så vis tio bussar ur samma serie samt samma årsmodell.
I början av sommaren samma år så återlämnades bussen till MAN/Neoplan som inbyte och delbetalning för den extra beställda. Vart den sedan tog vägen vet jag däremot inte men även jag såg den här i Götet första gången under hösten 2005 med sin SL-röda kostym och nummer 451.
Tack för den utförliga historien!
Bilden är tagen vid Hjalmar Branting i september 2005.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Bussmicke

Det är såna här historiska skeenden som är så intressanta att läsa om, som gör att det är roligt att gräva i arkivet.

Vilka 10 Omnilink var det som flyttades till SL-trafiken?

Denna GS 451 fotade jag 16/9 2005 i Göteborg.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Intressant historia.
Var den placerad i Råsta under Stockholmstiden?
Var detta ett förstadium till bl a de MAN kortisar som Swebus köpte in bl a till Järfälla?/Ulf

Ronald M. Jannesson

Som blå GS-buss nr. 99 var den placerad i bussgaraget Majorna under den sista tiden som GS hade trafikavtalet ute i väster (Frölundatrafiken). 2010 tappade GS det avtalet och bussen "försvann" eller avställdes nog därefter innan exporten utomlands.

F.Å

Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 augusti 2017, 13:25:05 PM
Intressant historia.
Var den placerad i Råsta under Stockholmstiden?
Var detta ett förstadium till bl a de MAN kortisar som Swebus köpte in bl a till Järfälla?/Ulf

Den stod på Råsta, men som jag minns det kördes den aldrig i reguljär trafik. Facket hade en lång rad med synpunkter framför allt rörande förarplatsen, så den hade väl i princip "körförbud".

Bussmicke

Stockholms kverulansfack.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussfanatikern

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 10 augusti 2017, 13:58:18 PM
Som blå GS-buss nr. 99 var den placerad i bussgaraget Majorna under den sista tiden som GS hade trafikavtalet ute i väster (Frölundatrafiken). 2010 tappade GS det avtalet och bussen "försvann" eller avställdes nog därefter innan exporten utomlands.

Den flyttades till Kvillegaraget tillsammans med 101-110 och 135-139 efter att dåvarande Veolia hade tagit över Frölunda trafiken.
119, 120 och 126 hyrdes istället ut till Göteborgsbuss som var underentreprenör åt GS på några linjer och placerades i Angered där dom ersatte 116-118 som såldes till Polen.

Bussfanatikern

Citat från: Bussmicke skrivet 10 augusti 2017, 09:18:05 AM
Det är såna här historiska skeenden som är så intressanta att läsa om, som gör att det är roligt att gräva i arkivet.

Vilka 10 Omnilink var det som flyttades till SL-trafiken?

Denna GS 451 fotade jag 16/9 2005 i Göteborg.

Det var 2775-2782, 2785 och 2786 som flyttades till SL-området medan 2783 och 2784 blev kvar i Eskilstuna för trafiken på servicelinjerna 30 och 31.

Måns Johannesson

Citat från: Bussfanatikern skrivet 11 augusti 2017, 01:55:45 AM
Det var 2775-2782, 2785 och 2786 som flyttades till SL-området medan 2783 och 2784 blev kvar i Eskilstuna för trafiken på servicelinjerna 30 och 31.

Fast mina anteckningar säger bara 2777-2782, 2785, 2786. Kom verkligen 2775 och 2776 till SL?

/MJ

Bussmicke

Citat från: Bussfanatikern skrivet 11 augusti 2017, 01:55:45 AM

Just ja, de var det ja. Tack.
//Bussmicke.

Bussfanatikern

Citat från: Måns Johannesson skrivet 12 augusti 2017, 20:26:01 PM
Kom verkligen 2775 och 2776 till SL?

/MJ

Nej, dom hamnade i Västervik, kom jag på nu. Hade bara glömt bort det när jag skrev tidigare.