Nya stadsbussar i Malmö - 6 Aug 2017.

Startat av Mattias Petersson, 06 augusti 2017, 20:23:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias Petersson

Finns nu nya stadsbussar i Malmö dom ser så fina ut..

Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Ulf Berlin

Har svårt att förlika mig med dom täckta hjulhusen./Ulf

New_options

de där täckta bakhjulen var ju inte alls snyggt. Vad är det förresten för rund bubbla över framdörren? Kamera?

kimpan

Citat från: New_options skrivet 07 augusti 2017, 01:43:58 AM
de där täckta bakhjulen var ju inte alls snyggt. Vad är det förresten för rund bubbla över framdörren? Kamera?

kanske en yttre högtalare för information till pass

Mattias Petersson

Är en Nikon D7000 fotar med mycket nöjd över den har haft den nu över 3 år  :)
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Ebermark

Inte speciellt snygga... O då speciellt ledbussarna med sina totalt osymmetriska linjer. Vad är syftet med att ha så extremt låga fönster i främre delen? Ser ju ut att vara sittplatser precis innanför och hur klarar dessa rutor en sidopåkörning av en lite större personbil? Är detta något specialbygge till Malmö? Har inte sett denna fönsterkonstruktion tidigare o lyckas inte hitta den när jag googlar heller.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ebermark skrivet 08 augusti 2017, 23:08:56 PM
Inte speciellt snygga... O då speciellt ledbussarna med sina totalt osymmetriska linjer. Vad är syftet med att ha så extremt låga fönster i främre delen? Ser ju ut att vara sittplatser precis innanför och hur klarar dessa rutor en sidopåkörning av en lite större personbil? Är detta något specialbygge till Malmö? Har inte sett denna fönsterkonstruktion tidigare o lyckas inte hitta den när jag googlar heller.

Mercedes Citaro C2 G "BHNS"

Ersa

Klarar en vanlig lågentrébuss en sidokrock med en bil bättre, jämfört vad denna ledvagn gör?

Frippe Fribas

Citat från: Ebermark skrivet 08 augusti 2017, 23:08:56 PM
Bussen är inget specialbygge för Malmö, Mercedes bygger modellen som heter Citaro CapaCity.
Fönstren går nog inte hela vägen ned i det svarta fältet, det ser ut som om det är en skarv ungefär i höjd med hjulhusen.
EU har krav på krocksäkerhet för alla bussar som skall registreras där, så jag tror inte att dessa bussar är sämre än andra att sitta i vid en påkörning från sidan.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Ebermark

Snyggt är det inte iallafall. Är inte CapaCity modellen med boggi längst bak på leden?

Frippe Fribas

Helt rätt, det är en Citaro G på Mattias bild.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Mikey

Citat från: kimpan skrivet 07 augusti 2017, 08:01:15 AM
kanske en yttre högtalare för information till pass

Stämmer att det är en högtalare. Sitter sådana även på Arrivas nya i Stockholm bl.a.

Greger Larsson

Citat från: Mattias Petersson. skrivet 07 augusti 2017, 11:09:00 AM
Är en Nikon D7000 fotar med mycket nöjd över den har haft den nu över 3 år  :)

Ja, det här var mycket bra bilder.

Nisse Bökelund

Citat från: Ulf Berlin skrivet 06 augusti 2017, 20:47:14 PM
Har svårt att förlika mig med dom täckta hjulhusen./Ulf

Hej.
Täckta hjulhus fanns tydligen även på 30 talet.
Var inte så snyggt då heller.
https://dms-cf-06.dimu.org/image/022wa1FoYVZD?dimension=1200x1200

Hälsningar Nisse.