En ensam Sönebuss...

Startat av Mikael T Nilsson, 29 juli 2017, 16:41:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

...på garageplan vid garaget i Stöpen utanför Skövde. Notera att bussen är skoltrafikskyltad och har alltså förmodligen inte varit i trafik sedan skolorna stängde inför sommaren. På höst/vår brukar depån ha fler bussar uppställda.

Notera även att bussen är Västtrafiklackad. Är det Västtrafik eller Skövde kommun som är huvudman för skolbusstrafiken i regionen?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fifty

Skövde kommun är huvudman för denna trafik. Resterande bussar är vita med röd Sönelogga.
Att bussen är VT-lackad beror på att den gick i linjetrafik i Lidköping innan. Söne kör några linjer på underentreprenad åt Nobina, bl.a linje 131 till just Söne! När nya avtalet började gälla sommaren 2014 byttes denna Setra och två Autosan ut mot tre Irisbus Crossway.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Mikael T Nilsson

Citat från: Fifty skrivet 29 juli 2017, 22:35:17 PM
Skövde kommun är huvudman för denna trafik. Resterande bussar är vita med röd Sönelogga.
Att bussen är VT-lackad beror på att den gick i linjetrafik i Lidköping innan. Söne kör några linjer på underentreprenad åt Nobina, bl.a linje 131 till just Söne! När nya avtalet började gälla sommaren 2014 byttes denna Setra och två Autosan ut mot tre Irisbus Crossway.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Ett stort tack för det utförliga svaret! Det förklarar varför de flesta bussar jag sett i Stöpengaraget varit vita. Har dock för mig att jag även sett en MAN A78 i VT-lack i garaget för några åt sedan.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bernt Talbrant

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 30 juli 2017, 09:18:08 AM
Ett stort tack för det utförliga svaret! Det förklarar varför de flesta bussar jag sett i Stöpengaraget varit vita. Har dock för mig att jag även sett en MAN A78 i VT-lack i garaget för några åt sedan.

Man hade tidigare ett par MAN A72 som användes i linjetrafiken till att börja med och därför också var VT-blå.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 30 juli 2017, 09:45:29 AM
Man hade tidigare ett par MAN A72 som användes i linjetrafiken till att börja med och därför också var VT-blå.

Tack för uppgiften. Då var det en av dessa jag såg.
Vänliga hälsningar,

Mikael

John P

Synd att en sådan fin buss står oanvänd under sommaren!
Söne har väl inte så mycket tågersättning i sommar annars hadde den varit ganska passande för detta och mycket bättre än en del andra tågbussar. Jag åkte här om dagen bakom en Keolis-buss som gick som tågesättning från Göteborg till Vänersborg. Har inget emot Keolis, däremot lämnar deras buss en hel del i övrigt att önska när det gäller komfort, Volvo 8500 stadsbuss med låga säten ( förmodligen utan bälten) , har sett att man kört med samma busstyp tidigare dessutom och en annan dag kördes en Scania stadsbuss ... Är det planerad ersättningstrafik tycker jag att man kunde ställa lite mer krav, bälten borde vara minimikrav om det inte rör sig om ersättningstrafik på väldigt kort sträcka i stadstrafik. Bussar finns det ju ganska gått om under sommaren, värre med förare...
Bussförare på Nobina Trollhättan.

1896

Har inte Bivab just vunnit ett skolskjutsavtal i Skövde ? Hade man den trafiken redan tidigare ? Hur långa avtal tillämpar Skövde Kommun ?  ???