IKEA eller Ikea - inspirerat av en annan tråd i Bussnack

Startat av Staffan Sävenfjord, 07 december 2007, 11:50:07 AM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 06 december 2007, 23:52:12 PM
Den gåtan kan jag inte klara ut, man skriver ju IKEA

Enligt Språknämndens språkregler skall man faktiskt inte göra det utan man skall skriva Ikea, Ica, Saab etc. Men de som äger varumärkena skriver sig säkert själva IKEA, ICA, SAAB för att de vill skriva så likt loggan som möjligt. BMW, SJ, BK (Buss) etc skall dock skrivas helt med versaler. Skillnaden är att man skriver med versaler om företagsnamnet uttalas som ett ord (ikea och inte i-kå-e-a) men inte om man uttalar det bokstav för bokstav (be-ämm-ve). Ett speciellt problem är SAS. De flesta säger nog "sass" men själva säge de (vilket därmed också rekommenderas i Sveriges Radios språkregler) äss-a-äss.
Så har vi då där vi började: buss- och lastbilsmärket MAN. Skall man inte skriva Man. Nja, det beror på uttalet. De flesta säger nog även där "mann" men egentligen skall det vara emm-a-änn. Tränger dock uttalet mann igenom så kommer vi nog i framtiden också att bli rekommenderade att skriva Man. Precis som det kan hända med Sas. Men där är vi alltså inte i dag. Och det kommer säkert att stå MAN på bussarna och SAS på flygplanen. Liksom det framöver kommer att stå IKEA på deras varuhus.
En liten anmärkning till: SJ (i SJ AB) är i dag ingen förkortning utan en bokstavskombination. Jag tar ändå med det här eftersom det naturligtvis har sin språkliga bakgrund i en förkortning (Statens Järnvägar).

JB

Helt rätt Staffan. Med ett undantag, Saab skriver inte alls SAAB själva. De har versaler i loggan, men löpande text är det annorlunda. Se själva på exempelvis http://www.saab.se

/Jonas

Staffan Sävenfjord

Citat från: JB skrivet 07 december 2007, 12:07:01 PM
Helt rätt Staffan. Med ett undantag, Saab skriver inte alls SAAB själva. De har versaler i loggan, men löpande text är det annorlunda. Se själva på exempelvis http://www.saab.se

/Jonas

Tack för påpekandet. Du har förstås rätt men jag tror att de ändrade sig för ett antal år sedan. Det kan dock ha varit ganska länge sedan nu. Det hedrar hursomhelst Saab att de ansluter sig till språkreglerna (egentligen rekommendationena).
Det finns fler företag som har versaler i loggan men i brödtext skriver sig med gemener (med inledande versal eftersom det är egennamn förstås). Men hur ett företag själva skriver sig omfattas inte av rekommendationerna utan de avser alltså löpande text i tidningar och på dessas webb-platser. Bussnack omfattas inte - här är vi rätt liberala med vilken namnform man anger.

Ersa

Svenska Aeroplan Aktiebolaget grundades som flygplanstillverkare 1937 i Trollhättan. 1939 köpte man upp konkurrenten ASJA och flyttade huvudkontoret till Linköping. Biltillverkning startades emellertid i Trollhättan i slutet av 40-talet.

Men nu till vad jag skulle skriva från första böjan: År 1965 bytte Svenska Aeroplan Aktiebolaget namn till Saab AB. Hädanefter är "Saab" ett firmanamn och ingen förkortning, och borde därför inte skrivas med versaler mera. Först 1969 skedde samgåeendet med Scania-Vabis, så alla former av blandning av versaler och gemener i t.ex. "SAAB-Scania" borde vara felaktiga.

// Hälsar tredje generationens Saabägare och tillika Saabnörd som hittat fakta på Wikipedia. För övrigt anser denne att Saab AB bör göra sig av med Skånegripen på sin logga då den inte har något med Saab att göra. Hitta er egen historia istället för att fortsätta "låna" Scania-Vabis logga.

Pickos

Citat från: Verspieder skrivet 07 december 2007, 21:49:22 PM
För övrigt anser denne att Saab AB bör göra sig av med Skånegripen på sin logga då den inte har något med Saab att göra. Hitta er egen historia istället för att fortsätta "låna" Scania-Vabis logga.

På den punkten håller jag med dig!
(Är också uppvuxen med Saab, men har inte mycket till övers för produkterna sedan GM kom in i bilden.)
1:a Korinthierbrevet 10:15

Ersa

Citat från: Pickos skrivet 08 december 2007, 00:07:55 AM
På den punkten håller jag med dig!
(Är också uppvuxen med Saab, men har inte mycket till övers för produkterna sedan GM kom in i bilden.)

Min far hävdar att hans 9000 CSE 2.3T -98 är den sista Saaben. Den är dessutom utrustad med de sista svensktillverkade Gislaved Nordfrost-dubbdäcken som gjordes innan de blev heltyska. Den är f.ö. till salu. Någon i Jämtland eller Solna som vill köpa?  ::)

Saab Automobile har ju redan en logga, med ett B18-flygplan på. Varför inte återinföra den?