Mikey i Ukraina - Del 3: Trådbussar i Rivne (20 bilder)

Startat av Mikey, 24 juni 2017, 21:40:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Den 12e juni hoppade jag på en mycket tveksam minibuss i Kiev och åkte hela vägen ut till Rivne, drygt 4 timmars resa bort i västra Ukraina. Bussen var en ombyggd Mercedes Sprinter skåpbil som nu var inredd med drygt 15 sittplatser och biljetten kostade drygt 65 kronor. Billigt med andra ord, som resten av landet. Skicket på bussen kan dock ifrågasättas, liksom förarens konstanta rökning bakom ratten. Trots ett oförutsett uppehåll på däckverkstad där föraren lät få vänster bakdäck utbytt efter att ha stannat för att fylla på luft 4 gånger under resans gång så lyckades vi ändå komma fram i tid. Det är ju sånt man har gaspedalen till och någon spärr på 100km/h finns inte på tal i detta land ;)

Nåväl, i denna del tänkte jag visa lite av trådbusstrafiken i staden. Den allra vanligaste modellen ute i trafiken är Skoda 9Tr som är... tja, något antikverade. Jag låter nog bilderna tala för sig. Jag kan väl dock säga att det var något av en upplevelse att traska runt i stan med dessa lik farandes förbi en varannan minut :D

Vi börjar på hållplatsen Mototrek i stadens sydöstra ände. Här vänder flera linjer och förarna har en sittgrupp under ett parasoll intill där de kan sitta och fika under sin tidsreglering. Samtidigt passade jag på att knäppa lite bilder, vilket ingen hade något emot. Precis som vanligt. :)

Vilken syn!

Efter många, många decennier i trafik så börjar bussarna lite smått visa tecken på slitage. De flesta exemplar verkar vara hopsnickrade i Tjeckoslovakien på 70-talet.

Och så lite bilder tagna på stan. Enda andra stället jag kan komma på som kan konkurrera om en titel med högre snittålder på fordonsparken är nog spårvägsmuséet. Eventuellt. ;)

Många av bussarna har fått heltäckande reklam. Vanligtvis brukar ju fordon i denna ålder vara museumsfordon, så det känns lite ovant att se sådant på denna typ av bussar...

Även en snabb titt genom stängslet in på depån hann jag med. Eller ja, resterna av stängslet... Där inne stod det ett gott gäng fler Skoda 9Tr och vilade sig. Det var trots allt sommarlov under mitt besök...

Härlig höjd på den strömavtagaren! :)

Men nu är dock Skoda 9Tr inte den enda modell som rullar i staden. En del annat har importerats på senare tid, och vanligaste bussmodell nr. 2 är nog Skoda 14Tr.

En del av dessa har dessutom modifierats lite lätt till att likna sina äldre syskon :)

Ett par gamla bussar av modell JUMZ T2 fanns också att skåda bland alla Skoda...

Liksom ett par nyligen importerade Jelcz från Polen. Någon kanske känner igen lackeringen någonstans ifrån? Jag tror inte att de har fått dessa färger i Rivne...

Och det var väl ungefär det man ser ute på trådbussnätet i Rivne. Med ett undantag. I slutet av förra året köptes ett enda f.d. demoexemplar av modellen Belkommunmazh 43303A in. Det är en modern vitrysk ledad trådbuss som byggdes 2013 och har tidigare rullat i provtrafik i bl.a. St Petersburg och Moskva. Vart pengarna kom ifrån när en biljett kostar 68 ören och varför den köptes in vet jag inte, och några fler har inte beställts och planer på andra nya trådbussar finns mig veterligen inte. Dock har man nog inget emot att plocka på sig fler Skoda 14Tr när de dyker upp på annons i stil med "Gamla trådbussar bortskänkes". Vitryssen sticker i alla fall ut i trafiken bland alla andra trådbussar och för passagerarna som nog i de flesta fall knappt sett världen utanför Rivne måste det verkligen vara en upplevelse att genast hoppa 50 år fram i utveckling... :)

jocke

Haha kul svep alltså.
Gillar gardinerna förarna har för solen i de gamla.

Det verkar även vara populära bussar att åka, många, om inte alla, är ju typ proppfulla
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Björn Forslund

Skraltiga bussar och kyryller, kan inte bli mera diggabelt ;D

Frippe Fribas

Vilken otrolig kontrast mellan den första och den sista bilden...
Mycket trevliga bildsvep för övrigt!

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

CW66

Mikey

Citat från: jocke skrivet 25 juni 2017, 09:14:22 AM
Haha kul svep alltså.
Gillar gardinerna förarna har för solen i de gamla.

Det verkar även vara populära bussar att åka, många, om inte alla, är ju typ proppfulla

Mm, häftiga gardiner, färgglada hemsydda sätesöverdrag och en handfull Wunderbaums är ett måste i gamla Ukrainska bussar. :-)

Angående att bussarna är proppfulla så är nästan all kollektivtrafik i hela Ukraina så. Det spelar egentligen ingen roll om bussen är ny eller närmare 50 år gammal, med ekonomin i landet är det inte många som kan unna sig en egen bil. Just i Rivne kostade en resa med trådbuss 2 hryvnia, vilket motsvarar 67 ören. Pensionärer, barn, invalider, f.d. militärer, överlevande från Chernobyl och ett par till grupper som jag inte kommer på såhär på rak arm åker dock gratis, och studenter till halva priset...

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 juni 2017, 10:47:31 AM
Skraltiga bussar och kyryller, kan inte bli mera diggabelt ;D

Visst är det svårslaget!? :D

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 juni 2017, 06:50:05 AM
Vilken otrolig kontrast mellan den första och den sista bilden...
Mycket trevliga bildsvep för övrigt!

Tack! Det är också ett fantastiskt kontrastrikt land överlag att resa igenom också. Från centrala Kiev som är någorlunda modernt räcker det att åka ett par mil ut på landet så är det som i forna sovjetunionen. Folks transportmedel där ute består till stor del av gamla Lada eller häst och vagn...

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 26 juni 2017, 23:17:25 PM
Jelcz-bussen från Polen kommer från Lublin.

Tack! :)

Krille