Mikey i Ukraina - Del 2: Icke svenskt i Kherson (20 bilder)

Startat av Mikey, 22 juni 2017, 23:27:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Jag har äntligen lyckats gå igenom resten av bilderna som jag tog i Kherson, så här kommer nästa del. 20 bilder på bussar som inte är svenska - för att ge en blick över hur resten av fordonsparken ser ut :)

Först och främst så körs den allra största delen av kollektivtrafiken i Ukraina av småbussar, så kallade Marschrutkas. Det är bussar med mellan 12 och 25 sittplatser som bygger på skåpbilschassin - vanligen Isuzu, Tata och GAZ. Bussarna karosseras i Ukraina och kostar nya mellan 150-250 000 kronor beroende på modell och utförande. På längre linjer används dock i största utsträckning ombyggda Mercedes Sprinter skåpbilar. Mer om dessa kommer dock i annan tråd.

Jag visar två "Marschrutkor" först. Till en början en av de absolut vanligaste på ukrainska vägar - Etalon. Bussarna är ukrainska hemmabyggen byggda på chassin från indiska Tata. Med en skåpbilsdiesel på ca 100hk så kan en resa bli rätt spännande när man har tryckt in sig 25 pers i bussen och kommer fram till en uppförsbacke. De stackars bussarna misshandlas något enormt, och medellivslängden verkar av det jag sett vara knappt 10 år. Med ett nypris på strax över 150 papp är det dock nästan det enda som man har råd med. Någon säkerhet finns inte heller att tala om. Bussarna rullar på personbilsdäck och har en kaross till största del gjord i glasfiber. En smäll och bussen ramlar ihop... Notera även reklampelaren i bakgrunden. Mycket propaganda för EU, samt EU-flaggor syntes på gatorna i de flesta städerna. En sak man gärna stolt visade upp är att Ukrainare numera kan resa visumfritt till EU vilket denna skylt har som budskap.

En av de ovanligare modellerna men som jag såg ett par av i just Kherson är byggda av ryska ZIL. Mullrade bra gjorde de :)

Jag tar även med en Sprinter som gick på längre linjer genom landet, och denna var ovanligt nog inte en ombyggd skåpbil, utan faktiskt buss från början. Från vårt kära grannland i öst.

Sedan tar jag 3 bilder på trådbussar. Trådbussarna är ett viktigt transportmedel i de flesta ukrainska städer, och fler och mer spännande sådana kommer i en del från Rivne lite senare :)

I Kherson fanns det i alla fall 2 modeller som var vanliga i trafiken. Dels sådana här byggda av JUMZ:

Och sådana här byggda av ZIU. Skicket på dessa lämnade dock mycket att önska, och de flesta har blivit lätt bananformade i karossen.

För att återgå till fullstora bussar i trafiken runt i kring Kherson så kördes majoriteten av flottan av gamla modeller som har sina rötter i Sovjetunionen.

LAZ 695N var riktigt poppis i varierande skick. Notera gastankarna som är monterade på taket av bussarna - en del av dem såg lite tveksamma ut...

Lite kuriosa om sista bilden - Damen under parasollet satt och sålde kattungar på trottoaren. I en tvättkorg hade hon ca 8 kattungar av en ålder på ca 8-10 veckor. Priset var motsvarande 50 kronor stycket. Sådana försäljare var inte ovanligt, och oftast handlade det om kattungar eller hundvalpar. Den som tittar noga kan även se en massa säckar packade mot bakrutorna av bussen. Bussen gick på en linje som bara går ut till en by en gång om dagen - och stod på station i flera timmar. Allt eftersom byns gummor handlade på sig saker på marknaden gick de själva fram och öppnade bakdörren på bussen och packade in sina säckar och kartonger - för att sedan stänga och gå vidare på nya ärenden. När det väl var dags för avgång var bussen smetfull av packning så gummorna själva knappt kom ombord.

Några enstaka exemplar av vitryska MAZ kunde även ses i trafik - låggolvsbussar överlag var dock ovanligt

En f.d. tysk Mercedes O405 kom förbi stationen också. Troligen det mest moderna och tekniskt avancerade jag såg i Khersons regiontrafik...

En annan hyfsat vanlig bussmodell är ryska PAZ. Tog inga jättebra bilder på såna i just Kherson, men detta exemplar såg lite brunt ut... :)

En PAZ av äldre modell fanns uppställd som kafébuss i centrum. Ute på landet finns dock sådana i reguljär trafik, bl.a. på linjer som utgår från Nova Kahovka.

Och så avslutar med 4 större turistbussar som jag råkade knäppa av bilder på i stan. Sådana bussar var dock inte vanliga.

Först en liten Neoplan N208 Jetliner från 1989. Körde en Expressbusslinje från Odessa till Znegodar. Notera den fina avspärrningen av den nymålade vita linjen. Troligen backarna från ölen som gick åt för att gubbarna skulle få den där linjen målad ö.h.t... ;)

En till Neoplan i form av en N116 Cityliner från '88 med ombyggd front:

En gammal MAN SR-serie från 1985 som var abonnerad på någon typ av körning:

Och så slutligen en klassisk Mercedes O303 byggd av turkiska Otomarsan som får avsluta bilderna från Kherson. :)

Ruggugglan

Fasiken vad coolt! Tänk om svensk kollektivtrafik vore lika spännande..  ;D ::)

Björn Forslund

Kul att se gamla rishögar från Sovjettiden i drift fortfarande! Fina bilder!

Ulf Berlin

Härliga bilder:)
Intressant att varesig förarna eller folk på bilderna visar något som helst fundersamhet eller intresse åt ditt fotande.../Ulf

Niklas Bygdestam

Citat från: Mikey skrivet 22 juni 2017, 23:27:22 PM

I jämförelse med sådana här skapelser så känns väl en Scania CR 112 till och med ganska modern :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

Citat från: Ruggugglan skrivet 23 juni 2017, 01:27:32 AM

Ungefär så tycker jag med.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikey

Citat från: Ruggugglan skrivet 23 juni 2017, 01:27:32 AM

Tänker du på variationen av fordon eller skicket på fordonen, dvs spänningen över att aldrig veta om man kommer fram eller om bussen rasar? ;)

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 juni 2017, 12:32:48 PM

I jämförelse med sådana här skapelser så känns väl en Scania CR 112 till och med ganska modern :)

En CR112 känns hyfsat modern i jämförelse med mycket där nere tycker jag... :)

Citat från: Ulf Berlin skrivet 23 juni 2017, 11:52:21 AM
Härliga bilder:)
Intressant att varesig förarna eller folk på bilderna visar något som helst fundersamhet eller intresse åt ditt fotande.../Ulf

Tack! Jag hade inga som helst bekymmer under hela resan, och aldrig var det någon som ens frågade något. Någon enstaka här och var som kollade lite, men inget annat. Kanske sitter det lite i generna från förr i tiden att inte lägga sig i om det traskar runt någon skummis och fotar? Har samma erfarenheter från andra länder, typ Litauen. Är nästan smidigare att vandra runt och knäppa bilder i öst än i vissa områden här hemma i Sverige...

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 juni 2017, 08:19:26 AM
Kul att se gamla rishögar från Sovjettiden i drift fortfarande! Fina bilder!

Tycker du att det där är rishögar? Då ska du allt få se i nästa del! ;)