Svensk-ukrainsk förarplats (Bildgåta)

Startat av Mikey, 15 juni 2017, 18:33:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Precis som i mitt förra inlägg är jag fortfarande kvar i Ukraina, och nu i eftermiddags spanade jag in lite andra f.d. svenska bussar. En av dessa är denna bild tagen i. Lyckas någon pricka in rätt modell och f.d. ägare är det bra nog, lyckas någon spika bussen ända ned på individnivå så blir jag mäkta imponerad... Många fler bilder kommer i en senare tråd när jag kommit hem :)

1896

Fredrik Mattsson

Är jag ute och cyklar med STAB Sundsvalltrafik 362  ::)

Mikey

Stämmer gott att det är en CR112. :)

Du är inte ute cyklar Fredrik, på ett sätt är du väldigt, väldigt nära. Dock är det inte en f.d. Sundsvall. Säger jag "fyrtal" så blir det nog mycket lättare :)

virtual1

Citat från: Mikey skrivet 16 juni 2017, 08:26:31 AM
Stämmer gott att det är en CR112. :)

Du är inte ute cyklar Fredrik, på ett sätt är du väldigt, väldigt nära. Dock är det inte en f.d. Sundsvall. Säger jag "fyrtal" så blir det nog mycket lättare :)

Man skymtar idel röda bussar i speglar/backspeglar, torde vara en f.d. SL om den hade fyra siffor som inventarienummer... :-)

Lars-Håkan_E

Citat från: virtual1 skrivet 16 juni 2017, 09:11:31 AM
Man skymtar idel röda bussar i speglar/backspeglar, torde vara en f.d. SL om den hade fyra siffor som inventarienummer... :-)

Det som talar emot SL är att det var ytterst få SL 112:or av denna äldre modell som hade kombinationen knappmanövrerad växellåda, bakåtöppnad förarruta och varvräknare.

Karsten

Lars-Håkan_E

Citat från: Karsten skrivet 16 juni 2017, 10:14:48 AM
Fd. SL Buss AB H10 6666?

Hade inte den sedvanligt vred som växelväljare? och varvräknare?
De första SL 112:or med varvräknare var väl 6607 o 6608 (gasbussarna) och sedan dröjde det väl flera år innan det blev standard, CN 112? eller t.om CN 113?
6607 o 6608 hade vanlig GAV762R (manövrerad med vred)

Mikey

Bilden är faktiskt tagen i f.d. SL H10 6666. Nu är ju inte jag såpass insatt på det tekniska, men det skulle kanske kunna vara så att den blivit lite modifierad under årens gång? Den rullade trots allt i Sverige i 18-19 år, och har sedan rullat i Ukraina i 15 år...

roggek

Mycket "tingeltangel" är det, speciellt cigarettpaketet i konsolen till vänster... :o ;D

Mikey

Citat från: roggek skrivet 16 juni 2017, 17:50:38 PM
Mycket "tingeltangel" är det, speciellt cigarettpaketet i konsolen till vänster... :o ;D

Standard här i Ukraina... :) Och att förarna röker i bussarna är ingen ovanlighet alls tyvärr...

Niklas Bygdestam

Verkligen läckert och nostalgiskt att de än idag kör reguljär trafik med en gammal Scania CR 112 :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.