Huvudmeny

Adelsö buss TGT238

Startat av Frippe Fribas, 31 maj 2017, 21:32:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Denna dök upp lite oväntat, så bilden blev inte den bästa då den är tagen genom en bussruta just som bussen körde ut på Birger Jarlsgatan.

Enligt SBH är det fd Swebus/Nobina 5451 som dock enligt Transportstyrelsen är grå...

Sedan knappt ett år tillhör den dock Adelsö buss.
Långboggi som sannolikt inte är uppgraderad till nyare emissionsklass men ändå står parkerad mitt i miljözonen är ju ingen bra kombination.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Mikey

Jodå, den där är uppgraderad så det är bara att tuta och köra!

Information tagen direkt ur CBR:
KONVERTERAD FÖR REDUCERADE AVGASUTSLÄPP
MED KONVERTERINGSATS FRÅN PROVENTIA EMISSION
CONTROL, AVGASUTSLÄPP MOTSVARAR EURO 5.
FÅR FÖRAS I MILJÖZON TILL OCH MED UTGÅNGEN AV
ÅR 2020 ENLIGT 4 KAP. 23 § PUNKT 5
TRAFIKFÖRORDNINGEN (1998:1276)

Walter

Och UL grå var den vid leverans en gång i tiden
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke



Swebus 5451 Uppsala busstation 2003-03-16
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Frippe Fribas

Där ser man, då lever de åtminstone upp till marknadsnamnet Miljöbuss då. 😉

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


virtual1

Kört för IKEA i kungens kurva  några gånger har jag för mig.

Nico

Sedan är det inte bara miljözonen man kanske ska tänka på. En annan fråga är väl då hur den klarar vikt- och längdregler inom Stockholms kommun? Bussen ifråga är väl 14,5 m lång om jag inte läst fel och då ska den nog inte vara där den är enligt bilden.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jan

Citat från: Nico skrivet 04 juni 2017, 01:02:09 AM
Sedan är det inte bara miljözonen man kanske ska tänka på. En annan fråga är väl då hur den klarar vikt- och längdregler inom Stockholms kommun? Bussen ifråga är väl 14,5 m lång om jag inte läst fel och då ska den nog inte vara där den är enligt bilden.
Denna buss är konverterad till Euro5 och får vara i zonen till 2020. Man kan söka dispens för vikt och längd för tillfälligt besök. Det vet vi inte om man gjort.
I branschen i 40 år

Lars-Håkan_E

Citat från: Jan skrivet 04 juni 2017, 05:16:18 AM
Denna buss är konverterad till Euro5 och får vara i zonen till 2020. Man kan söka dispens för vikt och längd för tillfälligt besök. Det vet vi inte om man gjort.

Det tillhör vanligheterna att bussar som inte uppfyller längdkraven 12 resp 13,99 meter körs i Stockholmstrafiken, främst sommartid, givetvis utan dispenser som sällan utdelas av Stockholms stad för annat än specialtransporter.

Risken att bli utkörd ur staden p.ga en för lång buss är nästan obefintlig, jag känner till tre (3) fall som uppmärksammats på typ 25 år, risken att bli påkommen med ej godkänt fordon m h t miljözonsbestämmelserna är avsevärt större men trots allt försumbar, det är i princip bara vid organiserade kontroller utförda av tunga gruppen man riskerar att påkommas och vad gäller linjetrafiken är risken nästan obefintlig.

Regelverket är till för ärligt folk som följer lagar o regler, inte för att hindra oinformerade, okunniga och ointresserade att bryta mot dem.