Buss med karakteristisk skyltning (Bild)

Startat av Oskar A, 06 december 2007, 22:23:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar A

Swebus 6735 som sattes i trafik för drygt ett år sedan har i över ett halvår nu rullat med skyltknas på främre destinationsskylten.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Bussmicke

Helt otroligt att man inte fixat det på ett helt år.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Oskar A

Nja, den har "bara" varit trasig i drygt ett halvår. När jag fotade bussen den 12:e mars fungerade nämligen skylten tillfredställande. På en bild från slutet av maj fanns dock skyltknaset där. Men visst håller jag med dig om att man borde fixa det på en så pass ny buss.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Bussmicke

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan Hansson

håller helt med,
Det borde fixas inom 1-2 veckor.
Har för mig att skylttillverkararen skickar ut tekniker och fixa skyltarna men då måste bussbolaget ringa efter med.

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

bjalle

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 december 2007, 23:53:43 PM
Vi kan väl vänta och se vad våran skyltguru säger?

Det kan ju vara både ett hårdvaru eller ett mjukvarufel, är det ett hårdvarufel kan jag tänka mig att man drar sig i det längsta att beställa en ny skylt utan väntar till man kan plocka en fungerande från en buss som skickas till skrot.

Ett mjukvarufel borde kunna åtgärdas snabbare, inom en månad kanske om det inte är semestertider.

//Lars

Men om den enbart var 6 månader gammal när den pajade så borde väl nästan tillverkaren ta det?

Nico

Citat från: Oskar A skrivet 06 december 2007, 22:23:10 PM

Swebus 6735 som sattes i trafik för drygt ett år sedan har i över ett halvår nu rullat med skyltknas på främre destinationsskylten.

Schysst att det äntligen verkar fräschas upp en del vid hållplatserna här. Ibland när man stod och väntade på bl.a. 5:an så kändes det lite som något som glömts bort på vägen...  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Leif D

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 december 2007, 23:53:43 PM
Vi kan väl vänta och se vad våran skyltguru säger?

Det kan ju vara både ett hårdvaru eller ett mjukvarufel, är det ett hårdvarufel kan jag tänka mig att man drar sig i det längsta att beställa en ny skylt utan väntar till man kan plocka en fungerande från en buss som skickas till skrot.

Ett mjukvarufel borde kunna åtgärdas snabbare, inom en månad kanske om det inte är semestertider.

//Lars

Tyvärr tycker nog jag att UL i så fall ställer för låga krav på sina operatörer.
Bussar med sån skylt ska inte gå i trafik och gör de det så ska det kosta viten. Helt oförsvarbart att hantera problemet på det sätt du antyder Lars, hoppas det kan ordnas snabbt.

F.ö. undras ju om det är så bra att sätta en skylt från en skrotvagn som ersättning, garantierna borde falla ut med en ny.
Mjukvarufel (?) borde väl i så fall bara vara att läsa om programvaran på nytt i vagnen, den tycks ju fungera i andra vagnar. Tidsåtgång max en timma enligt min uppfattning.
;-)

Signvard

Hårdvarufel, troligen.
Kan iofs räcka med att byta styrkortet i skylten.
Busstillverkaren brukar lämna 1 års garanti, och tillverkaren av skylten några år till (4 tror jag i detta fall)

www.mobitec.se
www.init-ka.de

Leif D

Citat från: Signvard skrivet 07 december 2007, 06:48:26 AM
Hårdvarufel, troligen.
Kan iofs räcka med att byta styrkortet i skylten.
Busstillverkaren brukar lämna 1 års garanti, och tillverkaren av skylten några år till (4 tror jag i detta fall)

www.mobitec.se
www.init-ka.de

Där ser man ja....
Misstänker att detta kan skrivas på slö-kontot....
;-)

Karsten

Citat från: Leif D skrivet 07 december 2007, 08:14:17 AM
Där ser man ja....
Misstänker att detta kan skrivas på slö-kontot....

Vilket gnäll för ett halvår! Här ute rullar en del av firmans bussar med oläsliga skyltar sedan två år tillbaka. >:(

Bussmicke

//Bussmicke.

Leif D

Citat från: Karsten skrivet 07 december 2007, 10:34:41 AM
Vilket gnäll för ett halvår! Här ute rullar en del av firmans bussar med oläsliga skyltar sedan två år tillbaka. >:(

Kul, jag blir DJUPT inponerad.....
;-)

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 december 2007, 11:36:59 AM
Intressant är att detta kan skilja inom en o samma entreprenör mellan två näraliggande områden t.om.

//Lars

Kanske beror på vilka som sitter bakom rodret i resp. båt..
//Bussmicke.

Leif D

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 december 2007, 11:36:59 AM
Skyltning liksom annan kosmetiska (utvändigt utseende) är sådant som på vissa ställen inte är högprioriterat medans andra entreprenörer åtgärdar sådant pronto, det är beroende på vad man fokuserar på.

I slutänden ger detta varumärket en törn i kundens ögon när man fokuserar enbart på att allt som kan rulla ska rulla oavsett skick och underhåll etc stannar vid akuta insatser där det förebyggande får stå tillbaka pga tids och kostnadsskäl.

Intressant är att detta kan skilja inom en o samma entreprenör mellan två näraliggande områden t.om.

//Lars

Ligger väl lite i det. Förefaller ju som om UL inte läser så mycket i Bussnack, Postvagnen och Forum i allafall....
Vad gäller operatörens agerande, så förefaller det ganska märkligt att man inte ser till att utnyttja ev. garantiåtaganden från leverantörerna i allafall.
;-)