nettbuss kungsbacka bussar idag

Startat av michael1, 25 maj 2017, 02:19:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

michael1

buss 70382

buss 70455

buss 70396 och buss 70370 och buss 70371

buss 70452

tog lite buss bilder, modell volvo 8500

Frippe Fribas

Trevlig dokumentation och kul att se lite depåbilder också.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Bussmicke

GS Buss gamla depå i Inlag industriområde?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

michael1

S Svensson

Från början hade SJ en depå i Onsala. Denna är nu borta. Sedan ställdes bussar upp vid järnvägsstationen i Kungsbacka.
För att ersätta dessa två så hyrde SJ BUSS ett område söderut i Kungsbacka. Där var tidigare ett åkeri beläget. Dewt hela gjordes i ordning för SJ bussar,sedermera Swebus. När Swebus lämnade trafiken 1999 så  tog GS hand om depån i stället Sedan flyttade Nettbuss dit.
1992, augusti, minskades trafiken ned med buss i Kungsbacka.I slutet av aug 92 började pendeln med tåg köras. Säröbussarna hade ett litet garage i släp. Jag är inte just nu helt säker på om det var 1999 som GS tog över terminalen.Tiden går fort.
De sista åren som Swebus hade depån i Inlag så hade de flera bussar med kaross typ Alpus. Troligen fanns det fler där än i Kungälv.

Rikard

Citat från: S Svensson skrivet 28 maj 2017, 09:11:30 AM
Från början hade SJ en depå i Onsala. Denna är nu borta. Sedan ställdes bussar upp vid järnvägsstationen i Kungsbacka.
För att ersätta dessa två så hyrde SJ BUSS ett område söderut i Kungsbacka. Där var tidigare ett åkeri beläget. Dewt hela gjordes i ordning för SJ bussar,sedermera Swebus. När Swebus lämnade trafiken 1999 så  tog GS hand om depån i stället Sedan flyttade Nettbuss dit.
1992, augusti, minskades trafiken ned med buss i Kungsbacka.I slutet av aug 92 började pendeln med tåg köras. Säröbussarna hade ett litet garage i släp. Jag är inte just nu helt säker på om det var 1999 som GS tog över terminalen.Tiden går fort.
De sista åren som Swebus hade depån i Inlag så hade de flera bussar med kaross typ Alpus. Troligen fanns det fler där än i Kungälv.

Säröbussarna hade garage vid gamla stationshuset vid Säröstation. Det gick in 4 bussar i det men var för det mesta bara 3 där.
Rikard.

S Svensson

Att jag skrev Släp beror på att jag brukar använda det gamla stationsnamnet.

1 dec 1953 bytte Släp station namn till Särö (troligen av postala skäl) och stationen Särö till Särö Västerskog. För att undvika att blanda ihop dessa två Särö brukar jag använda det gamla namnet som anknyter till församlingen.
Detta som parentes. Bussarna slutade ha stationeringsort där och i stället flyttades förarplaceringen till två ställen. Det ena var Göteborg och brukar kallas Margreteberg. Där bussarna hade garage. Det andra stället förarna placerades var Mölndal och det av Mölndals kommun ägda garaget.
Vad gäller förarturer var det ibland olika uppfattningar. En tid kördes huvuddelen av Särötrafiken från Mölndal medan garaget emellan Marklandsgatan och Linneplatsen enbart hade extraturer på Särö. Huvuddelen av turerna där var då lokalturer i lokaltrafiken i Göteborg.
Kanske är det någon som varit ute med kamera där ?