Köpenhamn - 15.5.2017

Startat av Hasse L, 17 maj 2017, 15:21:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Linje 5A har blivit 5C och fått nya MAN Lions City registrerade i mars i år enligt Danskebusser.dk. Arriva 1601-  ;högsta nummer jag såg var 1639. Okänt om byte av suffix också innebar ett byte av "koncept", någon som vet?

BL 80458 - Arriva 1639.


BJ 55795 - Arriva 1633. Inte så snyggt med de täckta hjulsidorna, kanske?


XT 95701 - Arriva 1501 - MAN Lions City 2016. Den första MAN boggi jag har sett i Köpenhamn och den enda som visade sig denna eftermiddag på linje 6A bland idel OmniLink.
De fyra linjerna som trafikerar hållplatsen har alla olika färgsignal.


XT 93948 - Keolis 8412 MAN Lions City 2011. Övertagen 2014 från Nettbuss och ursprungligen hos De Blaa Omnibusser.
Också ett udda inslag - verkade ensam i sitt slag på 14.

Fredde

Trevligt!
Vad är det för modell av MAN på de första bilderna? Tycker fronten ser ut som nån gammal VDL eller nåt...

Hasse L

Citat från: Fredde skrivet 17 maj 2017, 16:51:16 PM
Trevligt!
Vad är det för modell av MAN på de första bilderna? Tycker fronten ser ut som nån gammal VDL eller nåt...
Chassi MAN NG313 CNG och kaross Lions City GL är vad sajten Danskebusser.dk uppger. Och visst - fronten är väldigt ändrad.

Fredde

Citat från: Hobgoblin skrivet 17 maj 2017, 17:20:25 PM
Chassi MAN NG313 CNG och kaross Lions City GL är vad sajten Danskebusser.dk uppger. Och visst - fronten är väldigt ändrad.

Okej, förmodligen någon typ av BRT-buss från MAN...

23. april erstattede 5C busserne linje 5A. Dermed er linje 5C, som den folkekære linje 5A nu hedder, den første BRT-lignende buslinje i Danmark.

https://www.moviatrafik.dk/cityline

https://en.wheelsage.org/man/lion-s_city/gl_a40_cng/pictures/x9xbl3/

Mikey

Fronten är faktiskt plockad från Neoplan Centroliner evolution som var efterföljaren till Centroliner och byggdes mellan 2003-08. Sedan Neoplan lade ner tillverkningen av stadsbussar har dock denna front kunnat väljas som tillval (?) på Lions City, bl.a. har man den i Dubai och några enstaka andra platser. I Sverige är det endast GUB som kört Neoplan Centroliner Evolution i någon direkt utsträckning fram tills alldeles här för ett par veckor sedan.


Ulf Berlin

Trevligt med lite Köpenhamnsbilder,men vad betyder"DOT"som står på fronten bredvid Movia?/Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 maj 2017, 21:03:03 PM
Trevligt med lite Köpenhamnsbilder,men vad betyder"DOT"som står på fronten bredvid Movia?/Ulf

Din offentlige transport

virtual1

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 maj 2017, 23:36:57 PM
Din offentlige transport

Är det en förkortning som danskarna förmodas känna till? Känns jätteunderligt - jag anar att det ska motsvara 'kollektivtrafik ' - men vem skulle vilja sätta ut det ordet eller motsvarande på våra bussar och tåg?

Lars_L

Citat från: virtual1 skrivet 20 maj 2017, 10:00:09 AM
Är det en förkortning som danskarna förmodas känna till? Känns jätteunderligt - jag anar att det ska motsvara 'kollektivtrafik ' - men vem skulle vilja sätta ut det ordet eller motsvarande på våra bussar och tåg?

Nja, snarare är det ett samlingsnamn för Movia (de som upphandlar busstrafiken och lokalbanerne; Metron och DSB). Istället för HUR-alltså. I och med att man avskaffade motsvarigheten till landstingen, så har ju Movia trafiken över hela Själland, så det är väl praktiskt. Det är alltså på DOT:s hemsida man hittar alla priser och tidtabeller för bussar etc, ungefär som man i Stockholm samlar allt under SL, även om det i Sverige är lite lättare då Movia, DSB och Metrosällskapet har lite annan rollfördelning än motsvarigheterna hos oss.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

virtual1

Citat från: Lars_L skrivet 20 maj 2017, 10:30:42 AM
Nja, snarare är det ett samlingsnamn för Movia (de som upphandlar busstrafiken och lokalbanerne; Metron och DSB). Istället för HUR-alltså. I och med att man avskaffade motsvarigheten till landstingen, så har ju Movia trafiken över hela Själland, så det är väl praktiskt. Det är alltså på DOT:s hemsida man hittar alla priser och tidtabeller för bussar etc, ungefär som man i Stockholm samlar allt under SL, även om det i Sverige är lite lättare då Movia, DSB och Metrosällskapet har lite annan rollfördelning än motsvarigheterna hos oss.

Men varför finns namnet Movia kvar isf? Det namnet fyller väl noll funktion isf? Du kan väl knappast ha mycket mer än a) en som beställer trafiken och b) en som kör den. Vad är Movia för mellanting? De är ju inga utövare.

Fredde

Citat från: virtual1 skrivet 20 maj 2017, 22:41:53 PM
Men varför finns namnet Movia kvar isf? Det namnet fyller väl noll funktion isf? Du kan väl knappast ha mycket mer än a) en som beställer trafiken och b) en som kör den. Vad är Movia för mellanting? De är ju inga utövare.

DOT står for Din Offentlige Transport og er et samarbejde mellem DSB, Movia og Metroselskabet om at skabe en bedre og mere sammenhængende offentlig transport på Sjælland og Øerne.

Movia är väl bussdelen inom DOT. DSB är tågdelen och Metroselskabet är T-banan.

https://dinoffentligetransport.dk/service/om-os/

Lars_L

Citat från: virtual1 skrivet 20 maj 2017, 22:41:53 PM
Men varför finns namnet Movia kvar isf? Det namnet fyller väl noll funktion isf? Du kan väl knappast ha mycket mer än a) en som beställer trafiken och b) en som kör den. Vad är Movia för mellanting? De är ju inga utövare.

Movia vänder sig inte längre till resenärerna utan till de som kör trafiken, entreprenörerna och till kommunerna som beställer trafiken. Varje kommun betalar alltså för den del av trafiken som trafikeras i respektive kommun. Men med Metron så är ju den ett fristående aktiebolag (kommer inte ihåg hur ägarstrukturen ser ut där), och som ju initierats från statligt håll och som inte har samma lösning. DSB är ju ytterligare en part i detta, men som ju också är statligt och som driver då s-tågen och förstås regionaltågen där DOT:s taxa också gäller, men som jag förstår det får ersättning på annat sätt för driftskostnaderna.

Men visst kunde man ha haft en annan konstruktion. Är nog en följd bara över att det är olika intressenter i Movia respektive metrosällskapet och DSB. Men även hos oss finns  ju en kollektivtrafikmyndighet (det är ju i huvudsak den funktionen Movia har) och ett varumärke. Vi kan ju fråga oss i Stockholm varför vi fortfarande använder SL och Vaxholmsbolaget som varumärken...och inte kallar allt för Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting istället.

Däremot kan man ju fundera över om namnvalet är det bästa. Är ju lite långt som varumärke.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist