Bränslefunderingar kring gasdrift

Startat av Cyklisten, 05 maj 2017, 19:05:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Här inom Skånetrafiken har man börjat gå över från gas till biodiesel i nya avtal. Gasperioden har alltså varat i cirka 20 år där man har hoppats på 100% fossilfri biogas i slutändan, men det blir ett halvsteg tillbaka till det gamla bränslet. Men jag undrar om det finns några upphandlingar som startar i år eller häromkring som börjar köras med gas efter att ha kört med diesel? Och hur ser framtiden ut för biogasdrift i allmänhet?

Lars-Håkan_E

Citat från: Cyklisten skrivet 05 maj 2017, 19:05:45 PM
Här inom Skånetrafiken har man börjat gå över från gas till biodiesel i nya avtal. Gasperioden har alltså varat i cirka 20 år där man har hoppats på 100% fossilfri biogas i slutändan, men det blir ett halvsteg tillbaka till det gamla bränslet. Men jag undrar om det finns några upphandlingar som startar i år eller häromkring som börjar köras med gas efter att ha kört med diesel? Och hur ser framtiden ut för biogasdrift i allmänhet?

Kalmar län

Cyklisten

Hela län eller bara vissa områden? Vet att Öland ska få ny trafik bland annat.

Lars_L

Ja förutom Kalmar län och en del som redan har investerat i gasdrift (och vill hämta hem investeringen) får ju gas nog ses som ganska dött.

Även om de traditionella tillverkarna legat lite efter med elbussar är det ju det som kommer vara aktuellt för stadstrafik framöver och för regionaltrafik HVO där el inte är ett alternativ på kort sikt. För även om gas skulle kunna bli lite billigare i ren bränslekostnad om skattereglerna för HVO skulle försämras, vill nog de flesta ta den kostnaden, då värdeminskningen och servicekostnaderna på bussen blir lägre jämfört med gas - för att inte tala om man inkluderar de investeringskostnader och reinvesteringar som behövs i gasanläggningar.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Cyklisten skrivet 05 maj 2017, 19:22:46 PM
Hela län eller bara vissa områden? Vet att Öland ska få ny trafik bland annat.

60% av all trafik i länet, Landsbygd (Oskarshamn, Västervik, Mönsterås), Skolbussar (Kalmar och Mörbylånga), Tätortsbussar (Kalmar), Regionbussar (Kalmar-Bergkvara, Kalmar-Mörbylånga, Kalmar-Oskarshamn-Västervik, Vimmerby-Västervik)

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 05 maj 2017, 19:27:10 PM
Ja förutom Kalmar län och en del som redan har investerat i gasdrift (och vill hämta hem investeringen) får ju gas nog ses som ganska dött.

Så LUL (Landstinget i Uppsala län) lägger ner sin satsning på gas i nya Uppsaladepån, inför nästa stora upphandling av UL-trafiken om några få år?

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 05 maj 2017, 20:01:39 PM
Så LUL (Landstinget i Uppsala län) lägger ner sin satsning på gas i nya Uppsaladepån, inför nästa stora upphandling av UL-trafiken om några få år?

Det är ju långt ifrån säkert. Men det är ju ingen som kommer på tanken att starta ett sådant projekt idag. Förvisso kan det ju komma sådana signaler politiskt, men då gäller det ju att det finns tjänstemän som kan förklara att det finns bättre alternativ - ur flera perspektiv. En annan sak med projekt som redan pågår och där man sitter fast i avtalslösningar. Det blir ju lätt lite prestige i den här typen av projekt och det kräver lite mod att säga att något man drivit i ett antal år kanske inte var något bra projekt. Kostnader för projektet måste ju då ändå belasta skattebetalarna till ingen nytta.

Problemet med gas - även om man ser det politiskt - är ju att det fortfarande blir utsläpp av avgaser. Därför har ju elen sin stora fördel även på politisk nivå. Nu har ju hybridlösningarna med el kommit så pass långt redan, att också de är mer attraktiva om man kör med HVO, än rena gasbussar. Ofta har ju gasdrift drivits på politiskt, och jag har nog svårt att se den uppdaterade politiker som idag skulle föreslå stora satsningar på gas, även om man kanske inte riktigt än vågar satsa helt ut på eldrift. Under en övergångstid här kan ju då förstås gas vara ett alternativ.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 06 maj 2017, 07:33:08 AM
Det är ju långt ifrån säkert. Men det är ju ingen som kommer på tanken att starta ett sådant projekt idag. Förvisso kan det ju komma sådana signaler politiskt, men då gäller det ju att det finns tjänstemän som kan förklara att det finns bättre alternativ - ur flera perspektiv. En annan sak med projekt som redan pågår och där man sitter fast i avtalslösningar. Det blir ju lätt lite prestige i den här typen av projekt och det kräver lite mod att säga att något man drivit i ett antal år kanske inte var något bra projekt. Kostnader för projektet måste ju då ändå belasta skattebetalarna till ingen nytta.

Problemet med gas - även om man ser det politiskt - är ju att det fortfarande blir utsläpp av avgaser. Därför har ju elen sin stora fördel även på politisk nivå. Nu har ju hybridlösningarna med el kommit så pass långt redan, att också de är mer attraktiva om man kör med HVO, än rena gasbussar. Ofta har ju gasdrift drivits på politiskt, och jag har nog svårt att se den uppdaterade politiker som idag skulle föreslå stora satsningar på gas, även om man kanske inte riktigt än vågar satsa helt ut på eldrift. Under en övergångstid här kan ju då förstås gas vara ett alternativ.

Gotland är väl nästa län ut att vilja införa biogas fullt ut även i landsbygds- och skoltrafiken, på liknande sätt som i Kalmar län.

homer

Vad tror ni om SL´s gasdepåer? finns väl 4 st, samtliga med Keolis som brukar för närvarande, Åtminstånde Frihamnen, Charlottendal samt nya Fredriksdal får ju sin gas direkt från Reningsverket på Lidingö, men hur är de med Gubbängen? kör man gas med lastbil till Depån eller kommer den också direkt i ledning från högdalen eller liknande?? hur kan vi gissa att framtiden för gasdrift på dessa depåer ser ut?