Huvudmeny

HVO vs RME

Startat av pegee, 05 maj 2017, 11:45:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pegee

Är det någon skillnad på HVO jämfört med RME? Vi har precis gått över till HVO och jag upplever att bussarna är lite piggare
nu. (Även om bussarna inte är några fartmonster  ::)  ) Eller är det bara önsketänkande?
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Ersa

Det är en väldig skillnad.
- RME är ett rapsoljebaserat lösningsmedel/rengöringsmedel som inte är direkt lämpligt att använda som fordonsbränsle. Det har orsakat många motorhaverier, och fungerar väldigt dåligt i kyla. Förmodligen kommer RME att vara ett minne blott om några år, precis som etanolen.
- HVO är ett modernt bränsle baserat på bl.a slaktavfall, vilket i stort sett har samma egenskaper som fossil diesel. Leder inte till motorhaverier och fungerar alldeles utmärkt i kyla. Enda lilla nackdelen jag märkt är att vissa dieselvärmare har svårt att optiskt "känna av" bränslet, och har därför svårt att starta igång brännarna ibland. Men med viss justering brukar man få liv i dem.

Ingemar

Dessutom ger HVOn lite mer energi, något som ger lägre bränsleförbrukning och lite piggare bussar.
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

igel

Är det någon som vet vad Nobina Norrtälje kör med, deras dubbeldäckare brukar kunna ha fantastiska avgasmoln inne vid Teknis (antar att det är hjälpvärmaren som åstadkommer molnen)?