Huvudmeny

Transdev 6600

Startat av Frippe Fribas, 30 april 2017, 23:15:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Gammalt möter nytt, Volvon på Parkgatan är nog minst 40-45 år yngre än kollegan från Göteborgs Spårvägar som passerar på Avenyn i förgrunden...

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

M

Ja och den bakre vagnen är väl dryga 50+

/M

Jonas Gustafsson

6600 togs i trafik december 2012, 810 1970 och 724 1965. Åldersskillnaden mellan buss o spårvagn är alltså 42 år  jämfört med förstavagnen och 47 år jämfört med andravagnen.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Fredde

Tar mig friheten att kapa tråden med en fundering...
Vad har Västtrafik för inställning till tillgänglighet? Det är väl ändå några trappsteg utan hiss på dessa gamla spårvagnar?

Johan B

Citat från: Fredde skrivet 03 maj 2017, 20:46:08 PM
Tar mig friheten att kapa tråden med en fundering...
Vad har Västtrafik för inställning till tillgänglighet? Det är väl ändå några trappsteg utan hiss på dessa gamla spårvagnar?

Planen var nog att dessa skulle varit utfasade vid det här laget men eftersom det är problem med Ansaldobreda-spårvagnarna så får de gamla rulla kvar för att kunna upprätthålla turtätheten.

Frippe Fribas

Gamlingarnas dagar är räknade vad jag förstår då det beställts nya spårvagnar till Göteborg, men det tar nog några år till innan de gamla trotjänarna lan fasas ut.
För mig som bara besöker stan tillfälligt är dessa vagnar en sorts symbol för staden.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Fredde

Tack för svaren.
Ja jag är inte mot gamla tåg och spårvagnar, det har helt klart sin charm 8)