Huvudmeny

Arriva 6252...

Startat av Bussmicke, 05 december 2007, 21:46:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

KRNI

Bussmicke

Tack för det. Undrar om jag hade denna bild i åtanke vid fototillfället?

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Simon Bertilsson

Varför har man anslutit motorvärmaren mitt i sommaren, och varför är där flera sladdar?

Bussmicke

I handsken är det flera kablar i en så att säga, den lösa sladden tror jag är elen.
Finns nog de som kan förklara det där mycket bättre
//Bussmicke.

bjalle

Inte så att du har batteriladdning och sen är det väl uppkoppling till rampens värmesystem som håller bussarna varma inuti. Sen motorvärmare gör egentligen nytta året runt.

Johan Hansson

Det är:
en slad som brukar vara till motorvärmare
en slang är till tryckluft till bromsarna
Sen kan det vara någon till.

Rätta mig gärna om jag har fel!!!
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Wolfie

En slang för vatten också, många bussar har ju vattenburen värme. (Kylvatten från motorn under färd)

Krille

Men i juli torde det vara luften man är ute efter!
Inga gamla fordon med tryckluftssystem håller tätt.

/K

Martin Maltkvist

Citat från: Bussmicke skrivet 06 december 2007, 09:40:32 AM
Tack för det. Undrar om jag hade denna bild i åtanke vid fototillfället?

Mmm detta gillas skarpt, jag har aldrig sett så många gammelscanior samtidigt uppradade.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Signvard

Som det ser ut på bilden är bussarna kopplade med rampkopplingen EK100, i anslutningsblocket finns 3 anslutningar - 2 för vatten och en för tryckluft.
Vattnet cirkulerar inte i bussens kylsystem utan passerar igenom en värmeväxlare, på somrarna är värmen avstängd på rampen, och eftersom bussens kylsystem inte fylls på från rampen behövs egentligen inte vattenanslutningen när det är varmt ute.
Däremot behövs ju tryckluften.
Laddningskabeln laddar bussens batterier, och är nog den viktigaste anslutningen på rampkopplingen, moderna bussar drar stora mängder ström, även när huvudströmbrytaren är avstängd, dessutom skall informationssystem, komradio, busspc, biljettmaskiner, video etc.etc. ha ström nästan hela tiden.
Den nyare rampkopplingen som används i SL-land (bl.a.) har därför alla anslutningar samlade...

kristoffer

snyggga bilder  ;)
/ Kricke

Yujin Zhang

Visar en bild från Busslink Strängnäs garage tagen på samma sätt:

homer

Precis som Sigvard skrev är de vatten in, vatten ut och luft in på handsken, den extra sladden är inte motorvärmare utan batteriladdare

De finns visserligen bussar som har 400W el värmare men inte dem här

Bussmicke

Citat från: Yujin Zhang skrivet 06 december 2007, 21:34:19 PM
Visar en bild från Busslink Strängnäs garage tagen på samma sätt:

Du skulle nog tagit innanför rampen men det kanske inte var möjligt.
//Bussmicke.