En fråga om vilka inlägg som ska tillåtas i Buss Snack

Startat av Niklas Bygdestam, 05 december 2007, 19:29:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Det var för ett tag sedan en skribent som la in en trevlig bild på en gammal militärbuss men la in bilden i Lastbilsforum för att fordonet var lastbilsregistrerat. Jag tyckte att bilden mer hörde hemma här i Buss Snack eftersom det trots allt var en buss

Men vad gäller för regler om detta? Givetvis ser det enkelt ut först. Bussar ska hit och lastbilar till Lastbilsforum. Men hur blir det med alla roliga hybrider? En del fordon är byggda som bussar till sin konstruktion men har aldrig någonsin varit registrerade som bussar som t ex blodbussar, bokbussar och vissa möbelbussar. De har alltid varit registrerade som lastbilar men ser ut som bussar och är i sin konstruktion bussar på alla sätt förutom antalet sittplatser. Jag tror att flera som är bussintresserade som saknar lastbilsintresse ändå kan vara intresserade av dessa fordon. Sedan har vi fordon som i sin uppbyggnad är som hybrider. Säffle har byggt lastbilar och brandbilar som i sin uppbyggnad är som bussar och har en front som ser ut som Säffles bussar. Dessa är inga bussar men ser ut som just bussar och intresserar säkert bussintresserade som saknar lastbilsintresse och inlägg om dessa borde väl tillåtas här? Sedan har vi en annan rolig typ av hybrider. Det finns fordon som egentligen är lastbilar, det är Scanialastbilar av torpedmodell men registrerade som bussar för de har extra lång hytt med sittplatser. Även dessa "bussar" kan vara av intresse för bussintresserade som saknar lastbilsintresse eftersom det kan vara roligt att det faktiskt existerar "bussar" som är så lastbilsmässiga

Jag har ett förslag som det skulle vara intressant att höra vad moderatorerna säger om detta:
Samtliga fordon som har något av buss i sig, antingen officiellt eller till sitt utseende skulle kunna godkännas att få vara just här. Enbart fordon som till 100 % är lastbil dvs helt ser ut som lastbilar och är lastbilar officiellt tillåts inte vara här utan måste vara på lastbilsforum. Vad sägs om detta?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.