Buss har vält på E45:

Startat av repesorsa, 02 april 2017, 09:10:27 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

mittlinje

Citat från: Adrian Langemar skrivet 04 april 2017, 13:00:55 PM
10 mil kvar och 1 timme och 45 minuter kvar. Det är för lite marginal. Det behöver man inte ha någon erfarenhet av turisttrafikplanering för att förstå.

Håller med dig, behöver man inte ha turisttrafikplanering att förstå. 10 mil innebär i planering oftast 1 timme och 15 (20) minuters planering. Klarar man inte det på 1 timme och 45 minuter under de rådande förhållanden som fanns i söndagsmorse är det dags att lämna in sitt körkortsbehörighet för buss.

Adrian Langemar

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 april 2017, 13:16:55 PM
Eniro är bra när det gäller motorvägar men så fort man blandar in "mindre" vägar får man helt galna resultat, åt bägge hållen.

Söker du Skene-Klövsjö får du förslaget att åka via Oslo! på 10 timmar, när går det fortare att åka via Norge.... när det är 20 mil länge?'

Att man får det svaret är p.ga att sökmotorn inte klarar att ge rättvisande resultat

Prova och gör sökningar på andra kända sträckor så ser du.

Söker man via Google får du istället 8 timmar till Sveg....

Effektiv "körtid" till platsen skulle jag av egen erfarenhet säga är runt 8,5 h vilket innebär en medelfart på strax under 70 km/h lite beroende på vägval som vi inte känner till på den sydliga delen.

Bra påpekande. Visste inte att Eniro var så dåliga. Sökte via Lesjöfors (föraren tog 45 minuters rast där) så jag såg inte resförslaget via Norge.

Är 8,5 h med bil eller buss? 9h18 tar det enligt Google. Det senare anser jag vara för lite marginal för en förare.

Adrian Langemar

Citat från: mittlinje skrivet 04 april 2017, 13:31:35 PM
Håller med dig, behöver man inte ha turisttrafikplanering att förstå. 10 mil innebär i planering oftast 1 timme och 15 (20) minuters planering. Klarar man inte det på 1 timme och 45 minuter under de rådande förhållanden som fanns i söndagsmorse är det dags att lämna in sitt körkortsbehörighet för buss.

Ja självklart men det kunde ju ha varit sämre väglag tidigare under resan. 30 minuters marginal på 10 timmar är lite väl lite.

Adrian Langemar

För övrigt anser jag att det borde vara läge för en utredning om man överhuvudtaget ska tillåta dubbeldäckare i hastigheter över 60 km/h med tanke på alla vältolyckor som har inträffat.

Lars-Håkan_E

Citat från: Adrian Langemar skrivet 04 april 2017, 13:34:40 PM
Bra påpekande. Visste inte att Eniro var så dåliga. Sökte via Lesjöfors (föraren tog 45 minuters rast där) så jag såg inte resförslaget via Norge.

Är 8,5 h med bil eller buss? 9h18 tar det enligt Google. Det senare anser jag vara för lite marginal för en förare.

Söker du på Eniro på en relation där det till stora delar är motorväg eller motortrafikled, typ Nynäshamn-Härnösand och jämför med Google får du ganska likartade resultat.

8,5 timme är med buss, det är vad jag skulle utgå ifrån som mest men sannolikt går det fortare i verkligheten, allrahelst på delar av sträckan, gissar att man når Lesjöfors på ca 4,15 och Siksjön på 3,5 h, då har man över 2 timmar kvar.

Det är ju inte så att man kör 4 timmar och 30 min exakt tar 45 min rast och sedan kör 4 timmar och 30 min exakt på nytt, det är den maximala körtiden.

Adrian Langemar

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 april 2017, 14:05:42 PM
8,5 timme är med buss, det är vad jag skulle utgå ifrån som mest men sannolikt går det fortare i verkligheten, allrahelst på delar av sträckan, gissar att man når Lesjöfors på ca 4,15 och Siksjön på 3,5 h, då har man över 2 timmar kvar.

Du har nog rätt här. 1h45 skulle det vara kvar om bussen gick 22:00 från Skene. Den kan ju ha gått lite senare dock.

Huvudsaken är ju att det verkar ha funnits tillräckligt med tidsmarginal.

Lars-Håkan_E

Jag tycker att man kan lägga ner alla glasklara förklaringar om hur olyckan gått till, såsom kört för länge, kört för fort o.sv för tids nog kommer svaret.

Tänker man på chauffören så är det inte trevligt att läsa alla förslag till orsak som media och div forum (Bussnack är inte det värsta på långa vägar) kastar fram.

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 04 april 2017, 13:51:19 PM
För övrigt anser jag att det borde vara läge för en utredning om man överhuvudtaget ska tillåta dubbeldäckare i hastigheter över 60 km/h med tanke på alla vältolyckor som har inträffat.

Hur många avgångar samt körda mil med dubbeldäckare på SL 676 kan ha körts mellan midsommar 2011 fram till skrivande stund? Än har ingen blåst av vägen och vält, trots att de håller 90-95 km/t större delen av linjesträckan.

Evert

Vilken som helst av oss bussförare kan köra av vägen. Mina tankar går till föraren som ska leva med detta resten av sitt liv. Jag hoppas att han i någon mån kan trösta sig med att ha uppmanat till bruk av bälte och helst att han tydligt har delegerat ansvaret att bältena förblir på till någon/några av de sex lärare som var med. (SFS 2006:1208 4kap 10C) . Att få högstadieungdomar att behålla bältet på är inte helt lätt och föraren bör delegera detta ansvar till medföljande lärare/tränare.
Men i tonåren tror man att man är odödlig och om man kan reta upp en vuxen så lätt som att knäppa av sig bältet.....försök att minnas hur ni själva var i lägre tonåren.

Att få vuxna passagerare att använda bälten är nog så svårt, men man kan öka användningen en hel del genom att gå en sväng i mittgången (på skolbussvis) och erbjuda den som behöver hjälp (blir pinsamt för de passagerare som inte fått på sig bältet). Jag brukar också pröva det vänliga tilltalet  "Jag vänder mig särskilt till er ungdomar i bussen. Säkerhet är lite ocoolt - men vi är extra rädda om er ungdomar".

Även om det är individuellt ansvar för passagerare från 15 år att använda bälte, så måste vi bussförare vara jobbiga och påminna. Att ropa ut:  "Det är lag på att använda säkerhetsbälte i buss, precis som i bil och det är ett jättebra skydd för er OCH era medpassagerare"  brukar funka rätt så bra.

Är man noggrann och orkar vara lite jobbig bussförare som påminner om bältet på ett vänligt sätt kan man kanske trösta sig med det den dag man själv hamnar i en olycka eller hård inbromsning/väjning som kan kasta runt passagerarna och att de flesta passagerarna kan gå ur bussen oskadda.

Låt mig avsluta med en länk till en propagandafilm som Norska Vegvesendet gjort :   https://www.youtube.com/watch?v=Z4ov7czDR1c  .

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 april 2017, 14:54:12 PM
Tänker man på chauffören så är det inte trevligt att läsa alla förslag till orsak som media och div forum (Bussnack är inte det värsta på långa vägar) kastar fram.

Absolut. Men ändå är det rätt fascinerande att folk i bl.a Mälardalen som aldrig satt sin fot norr om Uppsala, och som till vardags inte kan skilja på länen i "Norrland", och som knappt ens har körkort, dessa dagar helt plötsligt blivit experter både på dubbeldäckare, samt "vet" hur krokig E45 är på den aktuella sträckan. Nu tänker jag huvudsakligen inte på detta forum, utan diverse andra.

buskörare

Citat från: Evert skrivet 04 april 2017, 16:15:58 PM
Vilken som helst av oss bussförare kan köra av vägen. Mina tankar går till föraren som ska leva med detta resten av sitt liv. Jag hoppas att han i någon mån kan trösta sig med att ha uppmanat till bruk av bälte och helst att han tydligt har delegerat ansvaret att bältena förblir på till någon/några av de sex lärare som var med. (SFS 2006:1208 4kap 10C) . Att få högstadieungdomar att behålla bältet på är inte helt lätt och föraren bör delegera detta ansvar till medföljande lärare/tränare.
Men i tonåren tror man att man är odödlig och om man kan reta upp en vuxen så lätt som att knäppa av sig bältet.....försök att minnas hur ni själva var i lägre tonåren.

Att få vuxna passagerare att använda bälten är nog så svårt, men man kan öka användningen en hel del genom att gå en sväng i mittgången (på skolbussvis) och erbjuda den som behöver hjälp (blir pinsamt för de passagerare som inte fått på sig bältet). Jag brukar också pröva det vänliga tilltalet  "Jag vänder mig särskilt till er ungdomar i bussen. Säkerhet är lite ocoolt - men vi är extra rädda om er ungdomar".

Även om det är individuellt ansvar för passagerare från 15 år att använda bälte, så måste vi bussförare vara jobbiga och påminna. Att ropa ut:  "Det är lag på att använda säkerhetsbälte i buss, precis som i bil och det är ett jättebra skydd för er OCH era medpassagerare"  brukar funka rätt så bra.

Är man noggrann och orkar vara lite jobbig bussförare som påminner om bältet på ett vänligt sätt kan man kanske trösta sig med det den dag man själv hamnar i en olycka eller hård inbromsning/väjning som kan kasta runt passagerarna och att de flesta passagerarna kan gå ur bussen oskadda.

Låt mig avsluta med en länk till en propagandafilm som Norska Vegvesendet gjort :   https://www.youtube.com/watch?v=Z4ov7czDR1c  .

Jag har ropat i högtalarna många gånger. Tagit upp att väglaget är hemskt och berättat om lagen. Ger i princip 2 extra bältesanvändare bland 50 passagerare. Så jag har gett upp.

Leyland

Citat från: Ersa skrivet 04 april 2017, 16:18:05 PM
Absolut. Men ändå är det rätt fascinerande att folk i bl.a Mälardalen som aldrig satt sin fot norr om Uppsala, och som till vardags inte kan skilja på länen i "Norrland", och som knappt ens har körkort, dessa dagar helt plötsligt blivit experter både på dubbeldäckare, samt "vet" hur krokig E45 är på den aktuella sträckan. Nu tänker jag huvudsakligen inte på detta forum, utan diverse andra.

Instämmer - och det gäller absolut även detta forum och en del skribenter man kan börja fundera över!

Fikman

Citat från: jocke skrivet 04 april 2017, 11:04:42 AM
Fast det som talar för att de har koll är att samma skola gjort samma utflykt i minst 5 års tid, med samma researrangör (dvs Bergkvara) Alltså bör resrutten och planen vara ganska självklar att den går att hinna.
Det är dessutom 100km/h på den aktuella olycksplatsen. Färdskrivaren kommer att avslöja om det körts för fort, men det tvivlar jag på, iaf baserat på korrekt hastighet.

Är ju bara på motorväg du får köra 100 med buss, sen skall man gå på Bergkvaras tidtabell så säger dom avgång 22 framme 0900 vilket ger 9,5H körtid vilket ger ett snitt på 73-74 km/h
Det snittet på dom vägarna med en dubbeldäckare är att spela rysk rolet med liv, har du kört järnet men får stopp vid båda rödljusen i mora så har du tappat dom minuter du har kört in upp till Mora.

Sen kan jag ju undra varför han stred för att få upp bussen istället för att vika ner och parkera den i diket, känns som han agerat i panik

mittlinje

Citat från: Fikman skrivet 04 april 2017, 17:05:44 PM
Är ju bara på motorväg du får köra 100 med buss, sen skall man gå på Bergkvaras tidtabell så säger dom avgång 22 framme 0900 vilket ger 9,5H körtid vilket ger ett snitt på 73-74 km/h
Det snittet på dom vägarna med en dubbeldäckare är att spela rysk rolet med liv, har du kört järnet men får stopp vid båda rödljusen i mora så har du tappat dom minuter du har kört in upp till Mora.

Sen kan jag ju undra varför han stred för att få upp bussen istället för att vika ner och parkera den i diket, känns som han agerat i panik

Faktiskt trött på ännu en besserwisser som skapar fake news - tappar tiden för två stoppljus i Mora? Ännu en som fullständigt saknar kunskap. Och med normal planering klarar du sträckan på högst 9 timmar och 15 minuter - kan till och med gå snabbare om du får grönt ljus i Mora för de ljusena är med i min kalkyl!

Adrian Langemar

Citat från: Ersa skrivet 04 april 2017, 16:12:16 PM
Hur många avgångar samt körda mil med dubbeldäckare på SL 676 kan ha körts mellan midsommar 2011 fram till skrivande stund? Än har ingen blåst av vägen och vält, trots att de håller 90-95 km/t större delen av linjesträckan.

I vilket fall har det hänt alldeles för många vältolyckor med dubbeldäckare för att kunna påstå att det är ett säkert transportmedel i nuläget. Utan att veta något om Norrtäljetrafiken så är det skrämmande hur stor okunskapen om dubbeldäckare verkar vara på andra håll. Framför allt i Skåne har man än märklig säkerhetssyn där man inte verkar ta förarnas oro på allvar.