Spårvagnsersättning i Norrköping tidigare idag [Bilder]

Startat av Tobias, 17 mars 2017, 20:23:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobias

Under denna veckan (mellan 10-19 mars) pågår ett spårbyte på spårvägen vid hållplats Bastuban vilket gör att spårvagnarna på linje 3 ersätts med buss mellan Folkets park och Klockaretorpet. Var tidigare i förmiddags ute och fångade ett par bilder på de tre bussarna som rullar på ersättningen (en byttes precis före jag åkte därifrån).

Transdev 3580 mellan hållplatserna Klockaretorpet och Torsten Fogelqvists gata påväg mot Folkets park.

Vid ungefär samma plats fast åt andra hållet kommer 3571 mot Klockaretorpet.

3579 ankommer ändhållplatsen Klockaretorpet på Moa Martinssons gata.

Vänder jag på mig mot där jag stod innan så kan man se en liten vändplan man byggt för bussarna så de smidigt ska kunna vända tillbaka igen.

3580 återigen, denna gång vid hållplats Bastuban felskyltad påväg mot Folkets park.

Och vänder jag på mig så kommer strax 3571 mot Klockaretorpet.

3571 närmar sig Folkets park.

Vid Folkets park är det alltså byte mellan spårvagn och buss. Här står spårvagnarna inne, den mot stan (M97 63) till vänster redo att släppa på passagerare som kommer med den bakersta bussen och den högra (M06 38) har just släppt av folk till den främsta bussen som strax avgår mot Klockaretorpet.

Nu har bussarna bytts ut en stund senare, så här står nu Transdev 3576 redo att avgå mot Klockaretorpet. I bakgrunden ankommer 3580.
Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2024. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

Niklas Bygdestam

Mycket trevliga bilder! Och jag visste inte att man i Norrköping fortfarande körde för fullt med denna äldre bussmodell :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bernt Talbrant

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 mars 2017, 20:42:18 PM
Mycket trevliga bilder! Och jag visste inte att man i Norrköping fortfarande körde för fullt med denna äldre bussmodell :)

Instämmer! Men kör för fullt vet jag inte, de används väl i stort sett bara till spårvagnsersättning så vitt jag vet.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 17 mars 2017, 22:46:51 PM
Instämmer! Men kör för fullt vet jag inte, de används väl i stort sett bara till spårvagnsersättning så vitt jag vet.

Jag förstår! De har blivit degraderade på äldre dar.

Men det finns väl inte många bussar kvar i drift i Sverige av den här modellen idag?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ted Selander

Trevligt reportage! Bra att man behöll vändslingan i Folkets park när linje 3 förlängdes till Klockaretorpet.

Frippe Fribas

Instämmer med föregående, mycket trevligt bildsvep!

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Ulf Berlin

Trevligt reportage,men bilderna är väl tagna mitt på dagen?
I rusningen räcker väl knappast 1 enkelvagn/tur till för resenärerna?/Ulf