Huvudmeny

Ny buss xx av xxx...

Startat av Bussmicke, 05 december 2007, 07:09:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Finns det någon form av logik bakom denna märkning eller har man bara klistrat på måfå?
Arrivas bussar saknar ju detta, är de inräknade bland dessa 111?

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Finns den låga sidoskylten i fler städer än Malmö?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Walter

Det är bara Veolias fordon som har denna märkning men Arrivas är med i totalsumman.

Någon logik i numreringen finns inte. Man har bara gett varje buss ett nummer. Som du ser på bilden så skiljer sig "löpnumret" i färgen från resten av texten som är ljusare. Man satte först texten och sedan satte man bara på löpnumret.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

CitatFinns den låga sidoskylten i fler städer än Malmö?

Så gott som alla bussar i SL-trafiken har dessa också.

/Fredde

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 05 december 2007, 12:09:14 PM
Så gott som alla bussar i SL-trafiken har dessa också.

/Fredde

Nä, den sitter högst upp i sidoutan. Eller har du kört så hårt över kratern i Orminge C att den trillat ner?

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 05 december 2007, 07:44:40 AM

Ja, samtliga Arrivas MAN-bussar i Helsingborgs stadstrafik har låga sidoskyltar. Detta framgår kanske av denna reprisbild på Arriva 6586 från den 24 november i år.

Fredde

CitatNä, den sitter högst upp i sidoutan. Eller har du kört så hårt över kratern i Orminge C att den trillat ner?

Man kan ju undra ;)

Nej men frågan var inte placeringen utan just utformningen, att det var den långa modellen, av skylten.

/F

robbes

Citat från: Fredde_J skrivet 05 december 2007, 12:56:17 PM
Man kan ju undra ;)

Nej men frågan var inte placeringen utan just utformningen, att det var den långa modellen, av skylten.

/F

Fredde om du läser igen så var det just placeringen som frågan avsåg då det står den LÅGA inte den Långa

Bussmicke

Citat från: Walter skrivet 05 december 2007, 08:55:46 AM
Det är bara Veolias fordon som har denna märkning men Arrivas är med i totalsumman.

Någon logik i numreringen finns inte. Man har bara gett varje buss ett nummer. Som du ser på bilden så skiljer sig "löpnumret" i färgen från resten av texten som är ljusare. Man satte först texten och sedan satte man bara på löpnumret.

För att återgå till ämnet vad tråden handlade om...

På denna buss stämde det dock.

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Rickardo

Som jag fick höra om detta var detta ett reklamjippo av Skånetrafiken.
Innan man fick bussarna var det väldigt mycket skriverier i bla Sydsvenskan om dåliga bussar, trafikfarliga bussar, bussar som brann, bussar som stannar titt som tätt. Främst blev Veolia drabbad i pressen. De nya bussarna var försenade och hade en del barnsjukdommar. Bla stannade bussarna framför fartgupp om man körde lite lite för fort. Detta tillsammans med förseningarna till Veolia gjorde att Skånetrafiken lät sätta upp dessa dekaler för att markera att det var nya bussar. Veolia bytte ut hela sin busspark. Arriva fick nya bussar ungefär i samma tid men drabbades inte lika hårt för att det inte var så många som skulle bytas ut+ att de kom i tid.

Personligen tycker jag det var ganska löjligt att sätta upp dessa dekaler. Vad är vitsen? Varför fick inte Arriva samma dekaler?

/Rickardo

Bussmicke

Citat från: Rickardo skrivet 05 december 2007, 15:58:36 PM
Som jag fick höra om detta var detta ett reklamjippo av Skånetrafiken.
Innan man fick bussarna var det väldigt mycket skriverier i bla Sydsvenskan om dåliga bussar, trafikfarliga bussar, bussar som brann, bussar som stannar titt som tätt. Främst blev Veolia drabbad i pressen. De nya bussarna var försenade och hade en del barnsjukdommar. Bla stannade bussarna framför fartgupp om man körde lite lite för fort. Detta tillsammans med förseningarna till Veolia gjorde att Skånetrafiken lät sätta upp dessa dekaler för att markera att det var nya bussar. Veolia bytte ut hela sin busspark. Arriva fick nya bussar ungefär i samma tid men drabbades inte lika hårt för att det inte var så många som skulle bytas ut+ att de kom i tid.

Personligen tycker jag det var ganska löjligt att sätta upp dessa dekaler. Vad är vitsen? Varför fick inte Arriva samma dekaler?

/Rickardo

Okej, jag tycker det var en kul grej.
Varför inte Arriva? Det har jag också undrat.
//Bussmicke.

Jan

Citat från: yngrot skrivet 05 december 2007, 07:44:40 AM

Min uppfattning är att resenärerna ser den bättre än den som är högt placerad.
I branschen i 40 år

Jocke Selling

Citat från: Jan skrivet 05 december 2007, 19:56:29 PM
Min uppfattning är att resenärerna ser den bättre än den som är högt placerad.

Den delar jag tillfullo, dessutom kan det vid lämnande av en del små busstationer vara nödvändigt att avspeja trafik genom rutan där den sitter, något som är så gott som omöjligt utan att resa sig ur stolen.

JoSe

Oskar A

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 05 december 2007, 12:39:19 PM
Ja, samtliga Arrivas MAN-bussar i Helsingborgs stadstrafik har låga sidoskyltar. Detta framgår kanske av denna reprisbild på Arriva 6586 från den 24 november i år.

Även Swebus 8500 i serien 6737-6744 som rullar i Uppland har lågt placerade sidoskyltar.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Walter

Citat från: Bussmicke skrivet 05 december 2007, 16:46:23 PM
Okej, jag tycker det var en kul grej.
Varför inte Arriva? Det har jag också undrat.

Det sades vara Volvos initiativ efter alla problemen i början och Arriva kör ju inte nya bussar av det märket. Sedan har ju Volvo verkstaden hos Veolia Malmö
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!