Kall morgon i Luleå imorse [Många bilder]

Startat av Tobias, 27 februari 2017, 23:26:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobias

Jag var tidigare imorse i norr, och då närmare bestämt i Luleå för att försöka dokumentera det som snart blir historia då de nya Scaniabussarna snart sätts i trafik i staden. Temperaturen här låg på runt 15-20 minusgrader så det var inte direkt någon sommarvärme att traska runt i, men jag hoppas ändock att bilderna kan vara något att ha! :)

Och som vanligt får man (i varje fall jag) trycka på bilderna för att få de i bättre kvalité.

Vi inleder med en gammal Kronobergare, nämligen Luleå Lokaltrafik 426 som här kommer vid hållplats Smedjegatan påväg mot Sunderby Sjukhus runt kl 6.50 imorse.

En stund senare kommer LLT 160 på linje 14 mot Rutvik på Smedjegatan som här korsar Skeppsbrogatan.

LLT 425 svänger in från Smedjegatan in på Skeppsbrogatan påväg ut mot Aurorum.

Det börjar bli skoldags och skolbussarna dyker således upp på Skeppsbrogatan invid gymnasiet. Här har Alviks buss 11 just lastat av skolungdomar och kör iväg igen.

Transdev 5131 kommer också den på Skeppsbrogatan på linje 100 mot Umeå och stannar strax vid hållplats Hermelinsparken.

En gammal Skåning, då Connex/Veolia 2460, nu LLT 421 och den har just släppt av resenärer vid hållplatsen Hermelinsparken invid gymnasiet.

Sedan kommer en riktig gamling, en gammal Volvo från 1991 och det är förstås LLT 116 som här kommer på linje 40 från Björkskatan.

Resenärerna släpps av strax före hållplatsen då det var så pass många bussar och bilar i rörelse här att den inte fick plats längre fram.

LLT 116 följt av en Volvo från Expressgruppen Norr AB vid Hermelinsparken.

På skolbusslinje 42 från Lövskär/Hertsön gick denna morgon LLT 423 och den ankommer här strax till Gymnasiebyn.

116 är som skyltningen säger påväg hem igen när den kör ut på Residensgatan.

En stund senare ser vi LLT 152 påväg mot Björkskatan när den lämnat hållplats Smedjegatan.

Ytterligare en som har ett par år på nacken, LLT 148, en gammal OmniCity från 1999 som i år blir 18 år gammal lämnar även den Smedjegatan påväg ut mot Hertsön.

Samma buss korsar senare Skurholmsfjärden på Hertsövägen påväg in mot stan och senare Storheden.

Ytterligare en 18-åring kommer på Skeppsbrogatan, LLT 149 är påväg mot Varvet på linje 65.

Så har jag då tagit mig ut till flygplatsen för att åka hemåt och dit kom jag med denna, LLT 150 som just ankommit och ska snart vända åter in mot stan igen.
Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2024. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

Walter

Bra bilder och trevlig variation på bussarna.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

yngrot

Härliga bilder   

Luleå är väl staden med äldsta bussar i trafik finns väl ingen äldre än vagn 116 i ordinarie trafik  från 1991??  De har ju även en väldigt enkel lackering .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jacob

Trevligt! Du fick ingen bild på Bodens Busstrafik 119? Den dubblerar linje 20 från Persön till Gymnasiebyn varje dag och borde ankommit samma tid som Transdev 5131.
Särskrivning är en dödssynd!

Ulf Berlin

Underbart att 116 lever än och med lite roliga dinosaurier på sidan:)/Ulf

Bussmicke

Du hade bättre tur än jag med 116. Grattis.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tobias

Tack så mycket alla för era kommentarer! :)

Citat från: Jacob skrivet 28 februari 2017, 10:59:57 AM
Trevligt! Du fick ingen bild på Bodens Busstrafik 119? Den dubblerar linje 20 från Persön till Gymnasiebyn varje dag och borde ankommit samma tid som Transdev 5131.

Antar att du kanske menar denna nedan?

Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2024. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

Bernt Talbrant

Citat från: Tobias skrivet 01 mars 2017, 02:31:30 AM

Visst är det den!

Jacob

Citat från: Tobias skrivet 01 mars 2017, 02:31:30 AM

Jajamän! Bra bild.
Särskrivning är en dödssynd!

KEF_75

Krille

Snygga bilder! Luleå framstår som unikt i Sverige, på ett positivt sätt.

/K