I Södertälje den 20 februari 2017 (Nobina)

Startat av Mikael T Nilsson, 20 februari 2017, 17:26:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer ett bildsvep från Södertälje. Först Scanialedvagn Nobina 3485.

F.d. Södertörnsvagn Nobina 3041 tillhör numera Södertälje...

...liksom bl a Nobina 3083...

...och 3080 som även dessa ursprungligen levererades till Nobina Södertörn. Linje 789 är en av Södertäljes linjer med väldigt få avgångar.

Närtrafiken i Södertälje trafikeras av Nobina 3210...

...och 3210.

Nobina 3605 måste vara en särling i Södertäljes vagnpark...

...dörrställningen är 1-1-0, något som inte är så vanligt i SL-trafiken. Men det verkar vara tillåtet enligt avtalet för Södertälje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mattias Petersson

Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Mikael T Nilsson

Citat från: Mattias Petersson. skrivet 20 februari 2017, 18:52:21 PM
MAN bussarna ser fina ut gillar dom  :)

Hej,

Ja, de är fina. Det verkar som att inga andra MAN-bussar är kvar i Södertälje. Jag såg bara till Scania och Volvo i övrigt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 20 februari 2017, 17:26:26 PM
...dörrställningen är 1-1-0, något som inte är så vanligt i SL-trafiken. Men det verkar vara tillåtet enligt avtalet för Södertälje.

Reddes ut av Lars L förra veckan. Krav på 1-1-1 finns bara på klass I-bussar. För klass II-bussar efter 2004 års modell är således inte 1-1-0 förbjudet längre.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,69435.msg485950.html#msg485950

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 21 februari 2017, 10:30:33 AM
Reddes ut av Lars L förra veckan. Krav på 1-1-1 finns bara på klass I-bussar. För klass II-bussar efter 2004 års modell är således inte 1-1-0 förbjudet längre.

Tack för det. Det verkar vettigt att tillåta 1-1-0 då det ofta lämpar sig bättre på landsbygdslinjer med få stopp.
Vänliga hälsningar,

Mikael

KEF_75

In the last weeks, I have the feeling that more foreign busses (especially MAN) are beeing sold to Sweden.
Is this correct or only a strange coincidence based on the pictures?

Mikael T Nilsson

Citat från: KEF_75 skrivet 23 februari 2017, 10:44:18 AM
In the last weeks, I have the feeling that more foreign busses (especially MAN) are beeing sold to Sweden.
Is this correct or only a strange coincidence based on the pictures?

On the contrary regarding Södertälje. Last year Södertäljes MAN-articulated buses were replaced by articulated buses from Scania.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 21 februari 2017, 10:30:33 AM

Precis, men för att förvirra er ännu mer är det nya regler igen i denna upphandling. Men på ett sätt enklare. Man följer buss2014 - den branschgemensamma standarden och den säger att det räcker med 1-1-0 i normalfallet, men för ledbussar krävs 1-1-1. Nuförtiden definierar man det som dörröppningar vilket gör att SL dock lägger till att dubbeldörrar räknas som en dörröppning. Det går alltså inte exempelvis att klara sig med en ledbuss med dörrkonfigurationen 1-2-0.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Joakim Wahlberg

Som alltid lika kul med Södertälje-bilder! Bussarna i Södertälje börjar äntligen domineras av ett fint märke ;)
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

KEF_75

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 23 februari 2017, 15:43:44 PM
On the contrary regarding Södertälje. Last year Södertäljes MAN-articulated buses were replaced by articulated buses from Scania.

Good to hear :)
A overview of whole Sweden would be interesting, to see the general trend.

Bussmicke

Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 23 februari 2017, 20:47:13 PM
Som alltid lika kul med Södertälje-bilder! Bussarna i Södertälje börjar äntligen domineras av ett fint märke ;)

Jo, trevligare än MAN.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Kul att ni uppskattade bilderna! Ja, Scania bör ju dominera busstrafiken i Södertälje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Bussmicke

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 20 februari 2017, 17:26:26 PM

Närtrafiken i Södertälje trafikeras av Nobina 3210...

...och 3211.

Borde inte Närtrafiksbussarna köra åt andra hållet med tanke på destinationen?
Eller kör man åt samma håll på Köpmangatan oavsett destination?
Anledningen att jag frågar är att jag ska fota bussarna i morgon på Köpmangatan, avgång 11:45 mot Roslenlund/Orrstigen (Bårsta)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2017, 10:04:29 AM
Borde inte Närtrafiksbussarna köra åt andra hållet med tanke på destinationen?
Eller kör man åt samma håll på Köpmangatan oavsett destination?
Anledningen att jag frågar är att jag ska fota bussarna i morgon på Köpmangatan, avgång 11:45 mot Roslenlund/Orrstigen (Bårsta)

De kör åt samma håll oavsett destination. Är du kvar i Södertälje efter kl 17? :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Frippe Fribas

Citat från: KEF_75 skrivet 24 februari 2017, 10:21:38 AM
Good to hear :)
A overview of whole Sweden would be interesting, to see the general trend.
I would say that MAN has sold a lot of buses in Sweden during the last years, but very much depends on who wins a tender and what that tender demands in terms of fuel and capacity.
When CNG has been specified as fuel the result has often been that MAN has gotten the order.
Recently the tenders seem to move in the direction of hybrid and/or electric buses where MAN has more competition.
Usually the manufacturer that offers the best economic solution gets the order.
There are a lot of medium and large tenders coming up in Sweden during the next years which means that MAN might get more orders but probably gets hard competition from competitors like Scania, Volvo and others.
MAN is the largest shareholder in Scania, so maybe they are satisfied even if Scania sells more buses...

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk