Nya bussar till Luleå (??) [Bilder]

Startat av Tobias, 13 februari 2017, 01:57:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobias

Råkade tidigare ikväll se ett gäng bussar från Scania stå uppställda invid Stadshotellet i Mjölby och jag skulle gissa att dessa kan vara påväg mot Luleå för det verkar stämma in med lacken på bussarna, om jag nu inte har helt fel förstås då det väl var nu i februari som de nya till stadstrafiken där skulle levereras. Så ännu gissar jag att de äldsta bussarna i trafiken där (typ LLT 116 från 1991 t. ex) rullar, men inte länge till.

Tog fyra bilder av bussarna tidigare ikväll.

Alla tre bussar på samma bild.

Stolarna i denna bussen var gröna.

Och i bussen bakom var inredningen röd.
Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2024. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

CW66

Första omgången 9 likadana.
Andra omgången lite senare 6 Citywide LE 6x2

/Uffe

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Hmm...
Behöver inte dessa någon form av reg skylt fram?/Ulf

Fredde

Citat från: Ulf Berlin skrivet 14 februari 2017, 20:09:04 PM
Hmm...
Behöver inte dessa någon form av reg skylt fram?/Ulf

Jo visst. Transportskylten är blå och sitter i vindrutan, vid framdörren.

Ulf Berlin

Citat från: Fredde skrivet 14 februari 2017, 20:14:00 PM
Jo visst. Transportskylten är blå och sitter i vindrutan, vid framdörren.
Ok,ser dom ut så nuförtiden eller är den polsk?/Ulf

AO

Ser ut att ha en spännande utformning av sätena längst bak.

CW66

Citat från: Ulf Berlin skrivet 15 februari 2017, 16:35:34 PM
Ok,ser dom ut så nuförtiden eller är den polsk?/Ulf

Polsk...eller kanske till och med Österrikisk. Det sista beror på att (har jag för mig) att transportföretaget som kör bussarna till ÅF har sin bas i Österrike.
/Uffe

Ulf Berlin

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 17 februari 2017, 21:54:54 PM
Polsk...eller kanske till och med Österrikisk. Det sista beror på att (har jag för mig) att transportföretaget som kör bussarna till ÅF har sin bas i Österrike.
/Uffe
Tack för svaret.
"ÅF"=Återförsäljaren?/Ulf

Jacob

Passade på att ta några bilder på de nya när jag hämtade vår ena dubbeldäckare på Scania i fredags. Bussarna är beställda med olika klädselfärg, vissa har röd klädsel och andra har grön. Mellan framhjulet och bakdörren sitter en svängd "soffa", likaså längst bak.

Särskrivning är en dödssynd!

1896

Citat från: Jacob skrivet 19 februari 2017, 13:28:27 PM
Passade på att ta några bilder på de nya när jag hämtade vår ena dubbeldäckare på Scania i fredags. Bussarna är beställda med olika klädselfärg, vissa har röd klädsel och andra har grön. Mellan framhjulet och bakdörren sitter en svängd "soffa", likaså längst bak.

Rena konferens bussen.  ;)

Lasse i Bdn

Jag funderar ingen av dess bussar är gasdrivna eller ser jag fel det finns inga gasbehållare på taket. LLT(Luleå kommun) skryter med att man skall köra fosilfritt och säger att man även skall beställa elbussar nästa gång 2018 eller 2019

Lasse i Bdn

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 01 mars 2017, 22:57:33 PM
Jag funderar ingen av dess bussar är gasdrivna eller ser jag fel det finns inga gasbehållare på taket. LLT(Luleå kommun) skryter med att man skall köra fosilfritt och säger att man även skall beställa elbussar nästa gång 2018 eller 2019

Nu vet jag varför LLT satsar på diesel istället för biogas.
Svar enl.artikel i Norrbottens Kuriren

http://www.kuriren.nu/nyheter/llt-koper-dieselbussar-trots-jattesatsning-pa-gas-nm4470851.aspx

Fredde

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 03 mars 2017, 15:25:30 PM
Nu vet jag varför LLT satsar på diesel istället för biogas.
Svar enl.artikel i Norrbottens Kuriren

http://www.kuriren.nu/nyheter/llt-koper-dieselbussar-trots-jattesatsning-pa-gas-nm4470851.aspx

"Tur" att det finns saker att skylla på... ::)