Udda vagn i Tyresö

Startat av Bussmax, 06 februari 2017, 18:43:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmax

Nobina har fått in några stycken Scania citywide boggi (769X) till Södertörn! 7690 kom först till Haninge, 7691 har nu kommit men konstigt nog till Tyresö vilket inte var planerat från början. Även 7692 kom för någon dag sedan men måste på PC i sig innan den kan rulla iväg på linje.

Visar även en interiörbild som min kompis tog från imorse då den gick på 815 mot Gullmarsplan.

URL=http://forumbilder.se/G7DMA/screenshot-20170206-103943][/URL]

Matte

Det är Etanol bussar alla dom så dom flyttades från Jordbro till Tyresö även övriga Etanol bussar i Södertörns buss flotta. Vilket va planerat sedan ett tag tillbaka. Allt för att göra det enklare att tanka bussarna än ha max 10 bussar utspridda på 4 depåer som dessutom bara kan tankas på 2 av depåerna(Tyresö/Jordbro).
7692 är tydligen oregistrerad och skall reggas och sättas på SL dekaler. För det va helt tomt på dom dekaler som suttit förut. Verkar som Nobina köpt alla dom bussarna.

Bussmax

Aha, ska alla citywide boggi flytta till Tyresö? Då får vi äntligen nya grejer.

Matte

Citat från: Bussmax skrivet 06 februari 2017, 18:51:08 PM
Aha, ska alla citywide boggi flytta till Tyresö? Då får vi äntligen nya grejer.

Ja iallafall så länge som dom är Etanol bussar så ska dom va i Tyresö. Men vad som händer när det är 100% RME/Diesel i bussarna kan jag inte svara på. Egentligen känns alla dom där 769X som rena stadsbussar med den inredningen. Passar väl inte på att köra motorvägs linjer med 35 sittande och 68 stående.

Bussmax

Det håller jag med om! De passar inte i Södertörn. Så det är bara Tyresö och Jordbro som har etanol?

eldani

Alla av dom i 769X har tidigare använts av Nobina i Södertälje och lämnades tillbaka till Scania under 2016 i Augusti och oktober. Dom kom dit när dom var nya och på vilken linje dom används vet jag ej. Som dom har väldigt dåligt med sittplatser för att vara en boggiebuss.

Matte

Citat från: Bussmax skrivet 06 februari 2017, 19:00:11 PM
Det håller jag med om! De passar inte i Södertörn. Så det är bara Tyresö och Jordbro som har etanol?

Ja så har det alltid varit att bara Jordbro och Tyresö haft etanol sedan 2009-2010. Handen och Ösmo har bara RME och Diesel. Och nu finns det bara RME i Jordbro.

Matte

Citat från: eldani skrivet 06 februari 2017, 19:34:28 PM
Alla av dom i 769X har tidigare använts av Nobina i Södertälje och lämnades tillbaka till Scania under 2016 i Augusti och oktober. Dom kom dit när dom var nya och på vilken linje dom används vet jag ej. Som dom har väldigt dåligt med sittplatser för att vara en boggiebuss.

Jag tror att Nobina har köpt dom och placerat dom i Södertörn. Tror inte det är låne bussar eller prov/demo bussar längre.

Bussmax

De är ju snygga att se på men helt ärligt tycker jag de ser ut som leksaksbussar inuti. Scania gör annars väldigt bra bussar som tar många sittplatser, här känns det mest som man slängt in grejer här och var. // Max

Fredde

Ser ut som riktiga city-stolar som, i mitt tycke, inte lämpar sig för motorväg...
Vad har Tyresö som inte kör motorväg? 401, 491, 821...?

Daniel P

MGA

Är tillfälligt med dom där.
Dom ska tillbaka till Södertälje och bo där inom kort.
Då kommer tre av 30xx boggi åka tillbaka till Södertörn.
///
MGA

Bussmax

Tack för uppgifterna om vagnarna. Ja Tyresö har bara motorvägslinjer typ. 816,824 är det enda som inte går på motorväg. Även 819 men den går ut på smala landsvägar på Brevik.

Bussmicke

Citat från: MGA skrivet 07 februari 2017, 05:33:04 AM
Är tillfälligt med dom där.
Dom ska tillbaka till Södertälje och bo där inom kort.
Då kommer tre av 30xx boggi åka tillbaka till Södertörn.
///
MGA

Du får gärna meddela vilka 30xx det blir när det är klart.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.