Några Roslagsbanebussar den 3 februari 2017 (Arriva & Fridströms)

Startat av Mikael T Nilsson, 03 februari 2017, 16:32:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer några bilder på Roslagsbanebussar vid Danderyd den 3 februari 2017.
Först en av Fridströms busstrafiks f.d. Keolis-bussar, 9028, som strax ska avgå på linje 27A mot Vallentuna stn.

Sedan gullackerade Arriva 8822 som strax ska gå vidare som linje 27X mot Ormsta.

Slutligen en annan f.d. Keolis-vagn, Arriva 8805, på linje 27A, som strax ska anlända Danderyds sjukhus. Än så länge har jag inte sett Arrivas 88xx-vagnar i den "ordinarie" busstrafiken, d v s 600-linjerna.

Även Arriva 8815 och 8818 samt en vit Volvo 8700 var i trafik på Roslagsbanan kring Danderyd samma tid.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mr.Omsi

Nämen då måste jag missat dig! Såg alla dessa bussar 15-15.30 typ.

Fina bilder  ;D

Mikael T Nilsson

Citat från: Mr.Omsi skrivet 03 februari 2017, 16:39:11 PM
Nämen då måste jag missat dig! Såg alla dessa bussar 15-15.30 typ.

Fina bilder  ;D

Tack så mycket! Ja, det stämmer, 15:05-15:40.  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L

Tack för dina bilder!
Jag var också där till 15.30 ungefär. Vågar haka på ett par bilder här men hoppar över dubbletterna. /Hasse

BOB 324 - Arriva 8818.

ALO 862 - Fridströms busstrafik 9027.

Mikael T Nilsson

Citat från: Hobgoblin skrivet 03 februari 2017, 20:13:52 PM
Tack för dina bilder!
Jag var också där till 15.30 ungefär. Vågar haka på ett par bilder här men hoppar över dubbletterna. /Hasse

Hej,

Tack själv för dina kompletterande bilder.
Det är var uppenbarligen inte lätt att upptäcka andra bussfotografer i folkvimlet vid bussterminalen denna eftermiddag. :-)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Adrian Langemar

Hur är beläggningen på ersättningslinjerna? Räcker kortvagn på 27A och 27X för att uppnå sittplatsstandard på motorvägen? Eller gäller inte det ersättningstrafiken?

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 03 februari 2017, 23:13:38 PM
Hur är beläggningen på ersättningslinjerna? Räcker kortvagn på 27A och 27X för att uppnå sittplatsstandard på motorvägen? Eller gäller inte det ersättningstrafiken?

Den ordinarie trafiken är utökad på 608 och 610, så det är nog där man främst förlagt den stora insatsen av just ledvagnar. På 27-linjerna finns inga krav på ledvagnar, lågentré, yttre färger eller BussPC, så det är dit man fördelat alla "uddabussar".
Å andra sidan är det ju svårt att uppnå "sittplatsstandard" ens med ledvagnar numera, då en B9S ju normalt bara har omkring 53-55 sittplatser ändå.

Gällande just "motorvägen" finns det ju gott om ordinarie avgångar på ordinarie linjer mot Åkersberga och Söderhall-Rimbo där det än idag varken finns bälteskrav eller sittplatsgarantier, trots att dessa färdas en mångdubbelt lång sträcka i 90-100 på just motorväg/motortrafikled jämfört med den korta sträcka som 27A och 27X gör, så det vore ju lite konstigt om man skulle börja med såna krav just på 27orna, som väl max uppnår 80 km/t någon enstaka kort sträcka, men oftast rör sig på 50-70-sträckor.

Frippe Fribas

Citat från: Adrian Langemar skrivet 03 februari 2017, 23:13:38 PM
Av vad jag observerat själv i Vallentuna verkar kortvagnar vara tillräckligt på många avgångar eftersom det är relativt tätt mellan dem i rusningstid.
Det rullar dock åtskilliga ledbussar även på ersättningslinjerna vilket givetvis inte är någon nackdel för resenärerna.
Eftersom trafiken på 608 och 610 har utökats rejält väljer många dessa linjer då de har större upptagningsområde och 608 fortfarande tar resenärerna hela vägen till stan.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 04 februari 2017, 09:11:06 AM
Av vad jag observerat själv i Vallentuna verkar kortvagnar vara tillräckligt på många avgångar eftersom det är relativt tätt mellan dem i rusningstid.
Det rullar dock åtskilliga ledbussar även på ersättningslinjerna vilket givetvis inte är någon nackdel för resenärerna.
Eftersom trafiken på 608 och 610 har utökats rejält väljer många dessa linjer då de har större upptagningsområde och 608 fortfarande tar resenärerna hela vägen till stan.

Dessutom är kortvagnarna betydligt accelerationssnabbare, smidigare att backa/vända, och därmed rent allmänt mindre störningskänsliga än ledvagnarna. T.ex då en 27X avslutats i Lindholmen gäller det ju att utan dröjsmål vända runt och ta sig ner till Täby, där en 27B ska påbörjas. Då vändplanen i Lindholmen ofta är blockerad av andra bussar, en grushög(!) samt bilister som står och slänger skräp i de gröna containrarna på återvinningen (som av någon anledning måste ligga just vid i bussvändplanerna i bl.a Lindholmen och Ormsta) är det riktigt smidigt att kunna snabbvända och tomköra kortvagnen söderut igen, och därmed hinna ner till avgången från Täby i tid.