Sprinter i Vallentuna

Startat av Frippe Fribas, 01 februari 2017, 21:12:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Jag har sett en röd MB Sprinter med diodskyltar i anslutning till ersättningstrafiken i Vallentuna C några gånger, men fick först i morse en ledtråd till vad den kan tänkas användas till.

Det verkar som om den används för personaltransporter och/eller avlösningar och har ett nummer (8104?) På ena bakdörren och en diodskylt i den andra.

Tyvärr har jag inte haft möjlighet att kolla regnumret ännu, men skall göra ett försök i morgon.

Vet någon var bussen rullat tidigare och vad den används till nu?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Mikey

Bussen du tänker på är nog DUU082, en SL-röd Sprinter med skyltskåp men inga vita linjer på sidorna. Ägs av Bergkvarabuss/Traveller med inventarienummer 1804. Jag mötte den ute i Ekskogen för ett par veckor sedan, men hann inte kolla så noga. Dock har jag för mig att jag noterade skolskyltar på den?

Lars-Håkan_E

Den går väl på Kårstalinjen sedan ett par veckor tillbaka

Frippe Fribas

Så kan det säkert vara, dock var skyltningen vid detta knepiga fototillfälle en aning tveksam då den ena skylten innanför vindrutan sade att det var en 27A till Lindholmen och den andra skylten sade 27B till Ormsta har jag för mig.
Det gick dock flera andra ersättningsbussar till samma destinationer medan denna buss stod och väntade.

Buzzlover

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 februari 2017, 09:53:37 AM
Så kan det säkert vara, dock var skyltningen vid detta knepiga fototillfälle en aning tveksam då den ena skylten innanför vindrutan sade att det var en 27A till Lindholmen och den andra skylten sade 27B till Ormsta har jag för mig.
Det gick dock flera andra ersättningsbussar till samma destinationer medan denna buss stod och väntade.

Det skulle väl ändå vara bättre att köra denna på 661an samt 666X?

Onödigt bildcitat borttaget. /Admin
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 februari 2017, 23:02:04 PM
Den går väl på Kårstalinjen sedan ett par veckor tillbaka

Tyvärr inte. Det är 27an som gäller.

Citat från: Buzzlover skrivet 05 februari 2017, 10:24:16 AM
Det skulle väl ändå vara bättre att köra denna på 661an samt 666X?

Absolut bättre, ja. Men inte tillåtet enligt de fordonskrav SL ställt. Här finns ingen plats för undantag och dispenser.

Ersa

Nu när jag tänker efter står det ju i bl.a reseplaneraren att man kan ringa ett telefonnummer för att beställa tillgänglighetsanpassad buss för rörelsehindrade och rullstolsburna. Detta då det rullar rätt många normalgolvare där. Kanske är tanken med Sprintern att den just är till för att agera sådan insatsbuss, längsmed 27ornas linjesträckningar?

Adrian Langemar

Finns det några "normalgolvare" utan rullstolshiss?

Frippe Fribas

Ja, det rullar ett gäng fd Uddevalla Omnibuss Irisbus som är normalgolvade utan hiss varför SL garderat sig och meddelat att man kan ringa innan sin resa och beställa särskild transport om man behöver det.
Dock gäller detta enbart mellan hållplatser på ersättningslinjerna, dvs man blir upphämtad respektive avsläppt på ordinarie hållplatser även om transporten kan ske med taxi.

Mikael T Nilsson

Hej,

Tack för bilden på Sprinter-bussen. Vad har denna buss för inv.nr? Det pratades om 8104, men detta nummer är ju upptaget av en av Arriva Råstas B9S-vagnar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 februari 2017, 09:48:54 AM
Hej,

Tack för bilden på Sprinter-bussen. Vad har denna buss för inv.nr? Det pratades om 8104, men detta nummer är ju upptaget av en av Arriva Råstas B9S-vagnar.

1804.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Återstår att se om den är i bruk på onsdag eftermiddag

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1