Arriva 7822 i ny skepnad [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 01 februari 2017, 19:13:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Jag tog några bilder på Arriva 7822 stripad för Saltsjöbaneersättningen vid Slussen i måndags den 30 januari.

Mikael T Nilsson

Hej,

Tack för dessa fina bilder! Verkligen en intressant färgsättning.

Då är det alltså 7821 & 7822 som har detta utförande. Återstår att se om det blir fler.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Walter

Kul, men undrar hur man lyckas hålla dessa på 25 linjer.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

yngrot

Hur är sikten genom dessa folieringar??   Större delen av framdörr är ju folierad ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

roggek

Gud så fånigt! Är folk så tafatt/handikappade/synskadade numera, så man måste foliera om en buss som ett "Saltsjöbanetåg" för att folk skall förstå?

Någon har ju haft för mycket fritid på sitt "konsultjobb", det märks...

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Frippe Fribas

Jag tycker tvärtom att det är ett kul initiativ av Arriva.
Saken diskuterades i Radio Stockholms morgonprogram i morse runt niotiden har jag för mig för den som vill leta vidare.
Där var det en driftchef som jag inte minns namnet på just nu som menade att tanken var just att särskilja ersättningsbussarna från de "vanliga" bussarna vid Slussen och samtidigt göra något "extra" för tågresenärerna mellan Slussen och Henriksdal.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Ersa

Att strajpa upp bussar som redan är SL-röda och SL-blå i denna "lokaltåg-ljusblå" färg känns ju kanske lite onödigt. Det vore kanske bättre att i första hand prioritera denna ljusblå strajpning på alla "utsoknes" bussar man skaffat till t.ex Roslagsbaneersättningen, för att få lite mer enhetlig design på den trafiken.

Dock kunde man nog klara sig bra även utan strajpningen av just fönsterrutorna, som ju gör sig bäst som krossbara nödutgångar om de alla slipper folie. Jo, jag ser att man lämnat några rutor orörda som just nödutgångar, men jag hade nog föredragit att alla rutor skulle kunna vara tänkbara nödutgångar.

J0han

Citat från: Walter skrivet 02 februari 2017, 08:46:13 AM
Kul, men undrar hur man lyckas hålla dessa på 25 linjer.

Det gör man tydligen inte då dom har gått på både 515 och 526 ;)

Niclas Wennerlid

Citat från: Ersa skrivet 02 februari 2017, 22:18:31 PM
Att strajpa upp bussar som redan är SL-röda och SL-blå i denna "lokaltåg-ljusblå" färg känns ju kanske lite onödigt. Det vore kanske bättre att i första hand prioritera denna ljusblå strajpning på alla "utsoknes" bussar man skaffat till t.ex Roslagsbaneersättningen, för att få lite mer enhetlig design på den trafiken.

Dock kunde man nog klara sig bra även utan strajpningen av just fönsterrutorna, som ju gör sig bäst som krossbara nödutgångar om de alla slipper folie. Jo, jag ser att man lämnat några rutor orörda som just nödutgångar, men jag hade nog föredragit att alla rutor skulle kunna vara tänkbara nödutgångar.

Jag håller med dig här.

Personligen kan jag tycka att det här med olika lackeringar bara är trams, dock ska man inte underskatta att resenärerna faktiskt har lättare att ta till sig stombussnäten och att bussarna skiljer ut sig från mängden.
Frågan är bara till vilket pris?

Samma sak blir det ju här, jag ogillar idén om att låsa upp ett antal fordon till ett uppdrag. Problematiken har ju redan visat sig när dessa bussar, avsiktligt eller oavsiktligt, rullat på ordinarie linjer i SL-trafiken.
Då blir det ju bara så fel. Även om jag tycker själva strajpningen i sig är rätt häftig så anser jag att man bör sträva mot att få en mer allsidig busspark på depåerna.

När det gäller just strajpningen så tycker jag precis samma sak, det hade varit betydligt bättre om man hade strajpat alla rutor. Ska man lämna sådana luckor kunde man lika gärna skippat att strajpa rutorna överhuvudtaget. Är det en säkerhetsdetalj så ska det inte strajpas alls, ersättningsbuss eller inte..

// Niclas

Tommy E

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Jonas Gustafsson

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 03 februari 2017, 08:03:58 AM
Jag håller med dig här.

Personligen kan jag tycka att det här med olika lackeringar bara är trams, dock ska man inte underskatta att resenärerna faktiskt har lättare att ta till sig stombussnäten och att bussarna skiljer ut sig från mängden.
Frågan är bara till vilket pris?

Samma sak blir det ju här, jag ogillar idén om att låsa upp ett antal fordon till ett uppdrag. Problematiken har ju redan visat sig när dessa bussar, avsiktligt eller oavsiktligt, rullat på ordinarie linjer i SL-trafiken.
Då blir det ju bara så fel. Även om jag tycker själva strajpningen i sig är rätt häftig så anser jag att man bör sträva mot att få en mer allsidig busspark på depåerna.

När det gäller just strajpningen så tycker jag precis samma sak, det hade varit betydligt bättre om man hade strajpat alla rutor. Ska man lämna sådana luckor kunde man lika gärna skippat att strajpa rutorna överhuvudtaget. Är det en säkerhetsdetalj så ska det inte strajpas alls, ersättningsbuss eller inte..

// Niclas

Västtrafik som ett tag hade flera olika speciallacker och folieringar har insett detta, i a f i fråga om bussar (spårvagnar och tåg har fortfarande sina egna färgscheman). Alla bussar för nya avtal är numera blå utan någon foliering med "Express", "Röd" eller liknande. Den speciella stombusslackeringen för Göteborg har inte heller använts sedan Transdevs senaste (sista?) dubbelledbussar för linje 16 levererades.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

pegee

Citat från: Bussmicke skrivet 02 februari 2017, 21:06:04 PM
LArvigt fåneri, SL i ett nötskal..
Ja, det kan man ju tycka. Men efter år bakom ratten med frågor om vart bussen går så blir man luttrad.
Skylten, både fram och på sidan av bussen, säger med stora bokstäver YTTERBY, men lik förbaskat
sticker folk in huvudet och frågar vart den här bussen går. Så uppenbarligen kan man inte bli övertydlig.

PS Jag tog en bild ur arkivet bara för att visa vad jag menar. Bilden är tagen en vintrig eftermiddag i Ullstorp.

Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 10 februari 2017, 11:59:05 AM
Västtrafik som ett tag hade flera olika speciallacker och folieringar har insett detta, i a f i fråga om bussar (spårvagnar och tåg har fortfarande sina egna färgscheman). Alla bussar för nya avtal är numera blå utan någon foliering med "Express", "Röd" eller liknande. Den speciella stombusslackeringen för Göteborg har inte heller använts sedan Transdevs senaste (sista?) dubbelledbussar för linje 16 levererades.

//Jonas G

Vilka av Västtrafiks tåg har färgscheman kopplat till linje? Möjligen med undantag av Kinnekulletåget, men på den linjen används bara två fordonstyper och som inte använts på någon annan av Västtrafiks tåglinjer.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)