Vad tankas en etanolbuss med?

Startat av MaxCi, 21 januari 2017, 17:54:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MaxCi

Vad kan man tanka en etanolbuss med?
Går det att tanka dessa med vanlig E85?
Vilka depåer i Stockholm har kvar etanolen?

//MaxCi

Måns Johannesson

Nej, man häller något som heter ED95 i bussar. Att hälla vanlig E85 i en buss torde fungera ungefär lika bra som att hälla bensin i en dieselbuss.

http://www.sekab.com/sv/biodrivmedel/ed95/

buskörare

Mikey

Citat från: MaxCi skrivet 21 januari 2017, 17:54:55 PM

//MaxCi

Märstadepån har enbart etanol och etanolbussar sedan ett antal år tillbaka mig veterligen, inget diesel eller HVO. Dock kan man hoppas att det ändras till nya upphandlingen som går i kraft om drygt 2 år...

Måns Johannesson

Citat från: MaxCi skrivet 21 januari 2017, 17:54:55 PM

//MaxCi

Utöver de nämnda Täby och Märsta så har vad jag vet även Råsta och Sydväst (Nyboda, Gubbängen, Eriksberg) kvar etanolbussar i någon större mängd. Hornsberg har 3 vagnar (3701, 4705, 4706) men jag tror de nu för tiden måste tankas på annan depå. Björknäs har ett par vagnar i 37XX serien men jag vet inte om de fortfarande är etanoldrivna (alla vagnarna i 55XX/56XX-serien är väl nu mer biodieseldrivna?). Södertörn (Tyresö m.fl.) har väl några enstaka vagnar kvar (6475, 6476 och eventuellt några lånebussar i serien 7689-7692), har sett bilder på dem på Tyresö-linjer men om de fortfarande går att tanka etanol på någon annan depå i området vet jag inte. Södertörns och Södertäljes boggivagnar 7205-7269 är väl alla ombyggda till biodiesel nu?

/MJ

homer

Citat från: Måns Johannesson skrivet 22 januari 2017, 16:55:07 PM
Utöver de nämnda Täby och Märsta så har vad jag vet även Råsta och Sydväst (Nyboda, Gubbängen, Eriksberg) kvar etanolbussar i någon större mängd. Hornsberg har 3 vagnar (3701, 4705, 4706) men jag tror de nu för tiden måste tankas på annan depå. Björknäs har ett par vagnar i 37XX serien men jag vet inte om de fortfarande är etanoldrivna (alla vagnarna i 55XX/56XX-serien är väl nu mer biodieseldrivna?). Södertörn (Tyresö m.fl.) har väl några enstaka vagnar kvar (6475, 6476 och eventuellt några lånebussar i serien 7689-7692), har sett bilder på dem på Tyresö-linjer men om de fortfarande går att tanka etanol på någon annan depå i området vet jag inte. Södertörns och Södertäljes boggivagnar 7205-7269 är väl alla ombyggda till biodiesel nu?

/MJ

Björknäs har inte kvar några etanolbussar förutom utbildningsvagnar och dem måste tankas i Nyboda

Matte

Citat från: Måns Johannesson skrivet 22 januari 2017, 16:55:07 PM
Södertörn (Tyresö m.fl) har väl några enstaka vagnar kvar (6475, 6476 och eventuellt några lånebussar i serien 7689-7692), har sett bilder på dem på Tyresö-linjer men om de fortfarande går att tanka etanol på någon annan depå i området vet jag inte. Södertörns och Södertäljes boggivagnar 7205-7269 är väl alla ombyggda till biodiesel nu?

/MJ

Tyresö och Jordbro har etanol kvar. Men är väl typ 10 ledvagnar kvar av dom vagnarna som levererades till Tyresö respektive Jordbro. Det är i serien 2470-2514   men för varje vecka som går så blir det mindre och mindre etanol och mer och mer RME.

Anders Noren

Citat från: Måns Johannesson skrivet 21 januari 2017, 19:12:24 PM
Nej, man häller något som heter ED95 i bussar. Att hälla vanlig E85 i en buss torde fungera ungefär lika bra som att hälla bensin i en dieselbuss.

http://www.sekab.com/sv/biodrivmedel/ed95/

Detta eftersom etanolbussar har dieselmotor, inte ottomotor.