Laddhybriderna på SL-linje 73

Startat av Hasse L, 19 januari 2017, 21:40:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Har sett åtminstone ett par av 4901-4908 utan de gröna och vita dekorationerna. Har provet avslutats?

XTS 192

RJY 604

Lars_L

Citat från: Hobgoblin skrivet 19 januari 2017, 21:40:02 PM
Har sett åtminstone ett par av 4901-4908 utan de gröna och vita dekorationerna. Har provet avslutats?

XTS 192

RJY 604

Nej då, men däremot blir det ju stomlinje i december. Dock talar man om att initialt använda el-bussarna, fast lacka dem blå. Men det får vi väl se...Man får ju ändå problem med laddningsstationen vid KI, som väl måste flyttas eller hur man gör, så kanske avlutas det då ändå. Å andra sidan behöver man knappast ledbusskapacitet redan i december.

Kanske har bara folieringen gett upp efter för många tvättar?
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Björn Lövdahl

Försöket är avslutat, bussarna laddas inte "på stan" längre...
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

J0han

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 19 januari 2017, 22:45:10 PM

Ja de var väl billigare att köra dom på HVO antar jag..

Ted Selander

Det finns en risk med sådana projekt om man inte från början har en plan för en fortsättning, om nu erfarenheterna blir positiva. Försöket drevs som en del i ett EU-projekt (ZeEUS).
Mer finns att läsa här: http://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/aktuella-projekt/Laddhybridbuss/.
För linje 73 var säkert frågan om fortsatt finansiering kopplat till vilka framtidsplaner SL har för driftformen.

Nu är väl försöksstadiet över för just laddhybrider, Volvo serietillverkar dem nu. En stad som står på tur är Värnamo, där hela(!) stadstrafiken elektrifieras senare i år.

Lars_L

Aj då, så fel man kan ha, men utgick från att Trafikförvaltningens upplysningar man just lagt ut på annan plats är korrekt (runt linje 6) - erfarenheten säger väl dock att andelen felaktigheter som presenteras därifrån i normalfallet brukar vara större än vad som är korrekt (eller ungefär 50/50), så man borde vara luttrad.

Tråkigt dock att man inte fortsätter efter EU-finansieringen. Skillnaden i driftskostnader torde ju ändå vara marginell - om än det kanske inte ser ut så i avtalet med Keolis. Fast som sagt, nu finns det ju i serietillverkning. Är ju egentligen de stora europeiska busstillverkarna som kommit lite på efterkälken, så några fler projekt behövs ju knappast, utan då mer aktuellt att införa det på olika linjer. Om än  väl snabbladdningsmodellen nog är det som kan vänta. Tror mer på depåladdning som första steg när nu flertalet tillverkare ändå klarar 300 km per laddning i trafik (och inte bara i labbtest).

Det är nog bara för det riktigt tunga linjerna där snabbladdning behöver kunna vara ett alternativ även på sikt.   
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Mikael T Nilsson

Hej,

Tack för info och för fina bilder! Utförandet utan det gröna för tankarna till Oslos stadstrafik.

Är det tänkt att dessa Volvobussar blir kvar i SL-trafiken eller är de fortfarande "provbussar" som kan flyttas till andra delar av Sverige?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 19 januari 2017, 22:45:10 PM

Inte vid Ropsten heller?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Hobgoblin skrivet 19 januari 2017, 21:40:02 PM

XTS 192

Typiskt, just den jag saknar är avstrajpad..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.