Numera nedlagda busslinjer i Östergötland [Bilder]

Startat av Tobias, 18 januari 2017, 22:49:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobias

I juni förra året lade Östgötatrafiken på uppdrag av Region Östergötland ned ett antal busslinjer i Östergötland. Den exakta listan kan ses här: https://www.ostgotatrafiken.se/planera-din-resa/Forandringar-i-trafiken/forandringar-fran-20-juni/.

Jag var ute och fotade ett par av linjerna i maj/juni och först nu har jag fått klart de bilderna. Det är alltså över ett halvår sedan dessa bilder togs men jag hoppas ändå att de kan gillas. Jag delar in de områdesmässigt efter att jag tagit de och jag hoppas inte att det är för många bilder i samma inlägg, isåfall får jag dela upp de. :)

Tryck på bilderna för större bild och bättre kvalité.

Mjölby kommun

Bliva Buss 8303 på linje 651 från Önnebo via Sya till Mjölby ser vi här strax utanför Mjölby den 3 maj.

Samma linje, fast annan buss. Denna gången är det Bliva Buss 8047 påväg ut mot Önnebo på ungefär samma plats.

Två busslinjer som gick Skänninge-Väderstad fast via olika småbyar, dessa är linje 668 samt 669. Den 4 maj står här från vänster Bliva Buss 8303 på linje 669 (felskyltat linjenummer) och Bliva Buss 8055 på linje 668.
Ingen av bussarna hade några påstigande så man kan nog förstå att man lade ner de...

Åter en av linjerna från föregående bild, linje 669 från Skänninge via Hogstad till Väderstad och på den kommer Bliva Buss 8303 vid Mjärdevi vid Hogstad utanför Mjölby den 1 juni.

En busslinje som inte ens kördes med vanlig buss denna dagen var linje 666 från Mantorp till Fornåsa via Skeppsås med Mjölby Taxi 519 som här väntar på avgång vid Mantorp station den 2 juni.

Linköpings kommun

Linje 506 gick Linghem-Östra Skrukeby-Gistad och här ser vi Transdev 6200 på linjen vid Törnevalla kyrka påväg mot Östra Skrukeby och Gistad den 24 maj.

Senare har jag lyckats genskjuta bussen och fångar den på bild igen när den just åkt under E4'an vid Markeby nära Gistad.

Den 1 juni kommer här Transdev 6007 vid Övre Tobo på linje 544 som gick från Skeda Udde till Skeda Udde, men via en massa småbyar, b. la Sandebo söder om Linköping.

Blåklintbuss 8525 på en idag nedlagd busslinje, nämligen linje 570 från Vikingstad till Solkeryd. Här kommer bussen vid Brunnstorp utanför Västerlösa när den är påväg mot Solkeryd.

Motala kommun

Den enda bilden från Motala kommun jag har på en idag nedlagd busslinje med en buss på är denna från den 10 juni då Bliva Buss 8401 inväntar avgång på linje 619 från Motala ut till Nedralid via Smedsby.
Bussen står här vid gamla bussterminalen i Motala som idag är nedlagd för detta syfte och är istället en parkeringsplats.

Hållplatsskyltar i Karlsby invid gamla stationen när järnvägen en gång gick här igenom (nu går den på dubbelspår en bit utanför byn).
Hit till Karlsby gick busslinje 621 från Motala fram tills några dagar efter jag tog bilden innan den linjen lades ned.

Norrköpings kommun

Nobina 6669 på linje 458 från Norrköping till Kårtorp som passerar förbi Öbonäs på en idag nedlagd linje.

Samma buss är påväg tillbaka mot Norrköping igen efter att ha vänt vid Kårtorp och passerar Häradsviken.

Kinda kommun

En annan nedlagd linje är 548 mellan Kisa och Björkfors. Här ankommer Blåklintsbuss 8530 till Kisa station från Björkfors den 15 juni.

Bussamling vid Kisa station på morgonen runt kl 8. Från vänster Blånklintsbuss 8532, 8530 på nu nedlagda linjen samt 8531, en Unvi Urbis som gick på servicelinjen.

Jag har förflyttat mig ut till Vångvik mitt på linjen mellan Kisa och Björkfors där väg 134 delar sig från väg 660 och här kommer Blåklintsbuss 8530 påväg mot Björkfors.

Så har bussen svängt in på väg 134 mot Björkfors. Här går det idag ingen busslinje längre sedan denna lades ned.

Jag åker vidare mot Björkfors och ser bussen uppställd invid hållplatsen Knäppersvik.

Vadstena kommun

Den sista vardagen före busslinjerna i Östergötland skulle läggas ned så hann jag fota ytterligare en linje, nämligen linje 610 från Vadstena till Borghamn.
Idag var det en Unvi Urbis (A66) som gick på denna linjen, och den tillhör Vadstena Buss utan något inventarienummer vad jag kan se.

Här har jag kört en bit utanför Vadstena och fotar bussen mot Borghamn vid Herrestad ett stycke söder om Vadstena. På denna vägen kör det idag ingen busslinje.
Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2024. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tobias

Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2024. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

AdmirT

Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Jeppe Hagelbäck

Tack för fina bilder och ett intressant reportage.

Patrik

Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Krille

Ted Selander

Jag sällar mig till den berömmande kören för reportaget. Tråkig utveckling dock för landsbygden i Östergötland.
Dristar mig att komplettera med en saknad kommun. Linje 610 som visats i Vadstena trafikerade även Ödeshög, efter att ha varit nedlagd ett par år, men nu är det slut med det igen.

I det sydvästra hörnet av länet tog en lång tradition slut i och med att linje 671 Ödeshög-Gränna lades ned i somras. Nu finns trafiken kvar i ett gammalt tidtabellsläge morgon och kväll för främst länsöverskridande skolresor och en och annan pendlare, men i Ödeshögs kommuns regi, utan extern annonsering och med nolltaxa. De mindre barnen som reste får nu åka skolskjuts.

I Gränna hamn står Ombergs Buss EDY 213 beredd att återvända norrut i maj 2015.