Stadstrafiken i Borås inställd pga Halka

Startat av reseguiden86, 18 januari 2017, 00:45:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

Runt 22:25 tiden på Onsdag kvällen så ställdes linjerna 1 -8 in på grund utav Halka inom staden..
http://www.vasttrafik.se/#!/trafikstorning/509647/

Märkte av lite tidigare att det var halt, men trodde inte att det skulle gå så här långt, men bra med säkerhetstänk.


Stod även om det i Borås tidning:
http://www.bt.se/nyheter/halka-stoppar-busstrafiken-i-boras/

Adrian Langemar

Transdevs bussar verkar ha gått som vanligt. Undrar hur det kommer sig att de klarar av halkan men inte BL?

Bernt Talbrant

Citat från: Adrian Langemar skrivet 18 januari 2017, 01:10:07 AM
Transdevs bussar verkar ha gått som vanligt. Undrar hur det kommer sig att de klarar av halkan men inte BL?

Har du varit i Borås? Om inte kan jag meddela att det är ganska backigt åt de flesta håll som stadsbussarna kör till/från centrum och det kan förklara varför dessa ställts in men inte landsbygdstrafiken. Dessutom saltas det inte i innerstaden.

Adrian Langemar

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 18 januari 2017, 01:44:48 AM
Har du varit i Borås? Om inte kan jag meddela att det är ganska backigt åt de flesta håll som stadsbussarna kör till/från centrum och det kan förklara varför dessa ställts in men inte landsbygdstrafiken. Dessutom saltas det inte i innerstaden.
Oj, vilket trevligt svar. Jo, jag har varit där ganska många gånger. Och jag råkar veta att både Transdev och BL kör både backiga och mindre backiga vägar, och många gånger på exakt samma vägar. Bland annat går nästan hela linje 5 västerut samma väg som linje 159 och 404.

Bernt Talbrant

Citat från: Adrian Langemar skrivet 18 januari 2017, 02:04:21 AM
Oj, vilket trevligt svar. Jo, jag har varit där ganska många gånger. Och jag råkar veta att både Transdev och BL kör både backiga och mindre backiga vägar, och många gånger på exakt samma vägar. Bland annat går nästan hela linje 5 västerut samma väg som linje 159 och 404.

Gamla Göteborgsvägen kanske inte är det största bekymret utan jag tänkte på hur backigt och kurvigt det är ute i flera stadsdelar som t ex Byttorp, Trandared och Hedvigsborg. Åsbogatan till/från lasarettet är ju också en lång och rejäl backe. På dessa platser går inga landsbygdsbussar.

yngrot

Det går inte att jämföra BL och Transdev körningar i Borås köra buss i Borås innerstad denna halkiga kväll var väldigt besvärlig och eftersom det inte görs halkbekämpning i tid så var det inte mycket att välja på . En buss halkade på tvären nerför Bergdalen .. Jag har kört mycket i Borås stadstrafik så jag har full förståelse att trafik ställs in en sån här kväll.  Det är väldigt ovanligt att detta händer och då det var sent på kvällen drabbades inte så många av det .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Adrian Langemar

Jag förstår att det kan ha funnits väldigt många anledningar till att BL ställde in trafiken även på de få vägar som var framkomliga och tror inte att de ställde in någon trafik i onödan. Jag gissar dock, men är inte alls säker, att om Transdev hade kört även stadstrafiken så hade man kört vissa delar av stadslinjerna.

Anledningen till att jag tog upp detta var att det på ett annat forum nyligen har varit en diskussion om hurvida operatörerna kan påverka hur mycket trafik som ställs in, och om det är bra att ha avtal där operatören inte behöver betala viten vid inställd trafik vid situationer som dessa.
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=39387

Olof Lagerkvist

Vilka linjer skulle Transdev eller någon annan operatör i så fall kunnat köra menar du? Problemet är väl ändå att de tyngst belastade stadslinjerna 1, 2, 5, 7, 8 har många kurviga och branta backar och är väldigt farliga att trafikera i blixthalka. Förorts- och regiontrafiken har inte alls så branta backar genom Borås som stadslinjerna har på t ex Bergdalen, Kristineberg, Åsbogatan, Byttorp, Trandared m m. Det var faktiskt exempelvis så att när t ex linjerna till Ulricehamn körde Åsbogatan fick dom också ofta problem genom Borås ungefär samtidigt som stadstrafiken brukade få problem.

Möjligen skulle man kunna tänka sig någon form av starkt förenklat linjenät att falla tillbaka på under halt väglag. Att t ex trafikera några större och inte så branta vägar ut till några stora stadsdelar, t ex till Sjöbo, rv 40 till Hässleholmen, via Göteborgsvägen till Tullen, Gånghestervägen till någon del av Trandared m m. Jag har t ex varit med om att Gånghestervägen och Söderleden har varit helt okej att köra medan gatorna på Trandared och Kristineberg alldeles intill haft i det närmaste skridskois. Men jag vet faktiskt inte om det vore rimligt ändå. Det skulle kräva ganska mycket planering och engagemang för ett ganska litet problem. Vid sådan halka brukar det ändå finnas gott om andra praktiska problem att ta sig fram i stan, t ex svårt att gå hem från hållplatsen så risken är att det skulle bli ganska få resenärer ändå.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Adrian Langemar

Jag är inte intresserad av att bedöma vilka linjer, om några alls, som skulle ha körts i just det här fallet.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 21 januari 2017, 22:27:04 PM
Det skulle kräva ganska mycket planering och engagemang för ett ganska litet problem.
Det är ju just därför det är bra om operatören har ett ekonomiskt incitiament att köra så mycket trafik som möjligt, så att man kan bedöma om det är värt att köra.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 21 januari 2017, 22:27:04 PM
Vid sådan halka brukar det ändå finnas gott om andra praktiska problem att ta sig fram i stan, t ex svårt att gå hem från hållplatsen så risken är att det skulle bli ganska få resenärer ändå.
Det sista var synnerligen dumt sagt. Skulle det vara bättre om man måste gå hela vägen?

Lars-Håkan_E

Det måste i slutänden alltid vara föraren och trafikledningen som avgör vad som är möjligt att köra utan att riskera skador på material och person.

Det kan aldrig ligga på någon kontorsmänniska som med hjälp av viten ska tvinga chaufförer att köra till varje pris.

Adrian Langemar

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 januari 2017, 23:08:31 PM
Det måste i slutänden alltid vara föraren och trafikledningen som avgör vad som är möjligt att köra utan att riskera skador på material och person.

Det kan aldrig ligga på någon kontorsmänniska som med hjälp av viten ska tvinga chaufförer att köra till varje pris.
Självklart.

Lars-Håkan_E

Citat från: Adrian Langemar skrivet 21 januari 2017, 23:33:44 PM
Självklart.

Tyvärr hamnar vi där i många fall om man inför ett system där det ska svida för operatören när man inte utför en tur som chauffören anser inte bör köras medans beställare o trafikledning (egen eller beställarens) anser ska köras med hänsyn till vitet.


Olof Lagerkvist

Citat från: Adrian Langemar skrivet 21 januari 2017, 22:59:35 PM
Det sista var synnerligen dumt sagt. Skulle det vara bättre om man måste gå hela vägen?

Nej att gå hela vägen är inte heller något alternativ i det läget. Det är ofta väldigt svårt att ta sig upp till stadsdelarna när det är så här halt ens till fots. Alltså, behöver en trandaredsbo exempelvis gå från hållplatsen Strömsdal på Gånghestervägen upp till Östergårdsplan i den halkan är det ofta meningslöst att ens ha kommit fram till Gånghestervägen. Det går inte att ta sig upp till Östergårdsplan så valet är inte att ta sig fram med buss en bit på vägen eller gå hela vägen, sista biten hem är inte framkomlig helt enkelt.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-