Bromsproblem även i Danmark

Startat av Harald Nordius, 12 januari 2017, 17:21:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Harald Nordius

Vid en poliskontroll i Aalborg hade endast 13 av 27 bussar godkända bromsar. I artikeln pekas s.k. ecodriving ut som en orsak till problemen. Det ligger nog en del i det. Bromsar ska användas, annars rostar de. Ecodriving är ett exempel på suboptimering. Jag har slutat med att släppa gasen och låta hastigheten sjunka av sig själv sedan jag åkte på att byta bromsskivor till en kostnad som vida översteg de minskade bränslekostnaderna.

http://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/buschauffoerer-skal-motionere-ikke-sig-selv-men-bussens-bremser-mere

Lars-Håkan_E

Regelbundna bromsprov med mätutrustning i samband med service är att rekommendera, dessutom givetvis att man använder bromsarna.

Leif D

På järnvägsfordon utrustade med ATC så ska retardationskontroll med driftbromsen göras minst en gång efter varje klargöring (daglig kontroll av säkerhetsfunktioner mm) på motorvagn och efter varje brytning av huvudledningen på loktåg. Detta före att säkerställa att man har tillräckligt mycket broms för att tågsättet ska kunna stanna före en ev stoppsignal, om föraren av någon orsak inte reagerar. Mätningen görs med alla hjälpbromsar avstängda och mäts av ATC-utrustningen.
Regler finns också om provbromsning/rensning av bromsar vid snörök och kraftigt snöfall.

Möjlighet och utrustning för något liknade borde ju inte vara omöjligt att skapa på dagens datoriserade bussar.  Borde även gå att automatiskt kräva ett sånt retardationstest inom viss tid efter att fordonet varit avstängt under viss längre tid.

Att bromsar, särskilt skivbromsar, rostar lätt, märker man ju lätt om man låter personbilen (jag har Skoda Fabia) stå en eller kanske två dagar, så skrapar det om bromsarna under de första inbromsningarna
;-)