Huvudmeny

Året var 2016

Startat av Magne, 11 januari 2017, 00:21:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magne

Nok et år er gått. Jeg forstår mindre og mindre av hvor tiden blir av, men det er vel både positive og negative sider med at tiden går. Jeg har ikke hatt mange netter i eget hjem dette året, da jeg stor sett har vært på reise eller jobbet utenlands. Det har vært et begivenhetsrikt år med store opp og nedturer. Normalt i mine årskavalkader bruker jeg å ta for meg måned for måned og legge opp mitt favorittbilde fra den måneden. I år har jeg ikke bussbilder fra hver måned, så jeg kommer til å legge opp min kavalkade litt annerledes i år.

Bare noen få dager inne i det det nye året satte jeg og Halvard Hovtun oss på flyet til Japan. Reisen var helt uten mål og mening, bortsett fra det faktum at vi skulle kjøre tog rundt i hele landet for å se mest mulig på kortest mulig tid. Med den lynraske Shinkansen tok vi oss fra storby til storby, hvor vi fant oss mindre tog som tok oss til mindre steder.

Dessverre ble jeg syk på flyet til Japan. Kraftig feber gjorde at jeg fikk et par dager på hotellrommet før jeg kom meg ut i terrenget. Vel ute på eventyr åpnet det seg et vakkert landskap!

Visse deler i Japan er ikke naturen så helt ulik Norge. Det er berg, daler, fjelltopper, trær, innsjøer og lignende som gjør at naturen kan sammenlignes med det vi har hjemme. Det som virkelig skiller ut landene fra hverandre, er arkitekturen, byggverkene, lydene, musikken, lysene og lignende. Visse steder var det musikk på høyttaleranlegg over alt, og i stedet for vanlige "pip" ved grønt lys ved fotegjengeroverfelt, kom det Super Mario-lignende musikk for å understreke at lyset var grønt. 

Kontrastene er store i Japan. Det kan gå fra et stor kjøpesenter, et hotell, en leilighet til et flere tusen år gammelt tempel eller shrine. Utrolige byggverk som virkelig gjør inntrykk!

Tom Terjesen fra Bussmagasinet kom ned siste uka i Japan, og vi fikk fine dager og mange spennende opplevelser sammen før vi reiste hjem. Bare fire dager etter hjemkomst fra Japan, satte jeg meg på flyet igjen og reiste ut på mitt til nå livs eventyr!

3000 kilometer ventet på Afrikas ekstreme veier. Jeg fikk lov til å være med det svenske selskapet Rosa Bussarna på tur til Afrika som fotograf og ekstrasjåfør på en Scania Wiima fra 1975! Som bussjournalist er jeg vant til å kjøre siste skrik av busser. Dette derimot ble et eventyr jeg aldri kommer til å glemme! Håpløse veier, tungt ratt, stor girstang, sinnsyk trafikk, glade mennesker, varme netter, unike eventyr og fantastisk mat!

Vi kjørte fra Tanazania igjennom Malawi, Zimbawe og Zambia. Fire fantastiske land med vakker natur og imøtekommenhet. Malawi var ladet som festet seg i mitt hjerte. Det var også det fattigste landet vi kjørt igjennom. Gladere mennesker har jeg aldri møtt! De setter pris på alt de har. Deres største glede var å treffe nye mennesker. Det setter virkelig perspektiv på eget liv, spesielt nå i juletider. Alt er blitt så materialistisk, og alt handler om penger. Jeg kjøpte vann av en mann i Malawi, og han tok til tårene da jeg ville betale for vannet. Han var vant til at lokalbefolkningen byttet til seg saker for å handle.

Resten av afrikaturen får bildene være ordene.

Vel hjemme fra Afrika var det ikke mange ukene før jeg satte meg på flyet og reise til Island. Her er ikke bussene helt som man er vant til hjemme. Tøffe og robuste off roadkjøretøy må til for å takle de tøffe terrengene bussene kjører i.

Vi har nå kommet til mars, og tiden frem til sommeren reiste jeg mye rundt for Bussmagasinet og gjorde reportasjer. En av dem ble gjort på Kjerringøy, hvor jeg tok for meg temaet kombibusser. Det er noe vi ser mindre og mindre til her i Norge. Samtidig i Sverige blir det enda kjøpt inn flere kombibusser. Så det ble en tur til både Kjerringøy og Kiruna for å se på gamle og nye komibusser.

Så fikk jeg endelig komme meg til Nordkapp. Jeg har vært så å si i alle kriker og kroker i Norge, men Nordkapp stod enda på listen som ubesøkt. I vår klarte jeg endelig å komme meg dit, og det på staselig vis. Jeg fikk nemlig prøvekjøre nye Van Hool TX17, og kjørte meg selv opp til Nordkapp-platået i et av de bedre bussbyggene som er på veien i dag. Van Hool er ikke vanlig å se på norske veier, men Altafirmaet Arctic Tours satser hardt på de belgiske komfortbussene

I sommer jobbet jeg som skuespiller og showartist på Daftø Resort i Strømstad. Jeg spilte Sveriges svar på Kaptein Sabeltann, nemlig Kapten Svartkrut. Det var en festlig sommer med mye folk og glede.

Men en busstur ble det jammen tid til allikevel. Under Transportmessa på Lillestrøm lovet Volvo at jeg skulle få testkjøre nye Volvo 9900 med Dynamic Steering i forbindelse med en fotoshoot. Jeg tok med bussen på en Vestlandssafari, og bussen fikk oppleve alt fra Atlanterhavsveien til Briksdalen.

Så bar det av sted til sydligere breddegrader, hvor jeg enda befinner meg. Jeg fikk jobb som artist på Garbo's Dinnershow på Gran Canaria denne vinteren. Garbo´s er et lignende konsept som Wallmans Salonger her hjemme i Skandinavia, så her jobber jeg som syngende servitør. Ganske langt fra bussbransjen, men det er moro å kunne kombinere det. Her blir jeg midten av april, så får vi se hva som skjer videre når dette kapittelet er slutt.

Og med det vil jeg ønske alle et riktig godt nytt år, og håper at vi sees langs veien i fremtiden! Og skulle noen komme til Gran Canaria, så er det bare å gi et signal, så ordner jeg gode rabatter til showet ;)
Hilsen Magne!

Besøk meg på www.magnehaheim.no

AdmirT

I am speechless! So wonderful!
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Bernt Talbrant

Ja det var en blandning som heter duga! Snacka om fulltecknad almanacka... :D  Stort tack Magne för fantastiska bilder!!

yngrot

Härlig blandning Magne  roligt du håller på lägger upp dina alster här .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Krille

Härliga bilder med stora kontraster!

Olof Lagerkvist

Otroligt fina och intressanta bilder! Stort tack!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Frippe Fribas

Fantastiske og kjempeflotte bilder slik som du pleier å servere til oss! 😀

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Ebermark

Riktigt trevliga bilder. Tänk att de drygt 40-åriga fd militär-Wiimorna lever än. Körde några av dem under min värnplikt på I4 i Linköping 1994-95. Tyckte de var gamla redan då...

Magne

Så hyggelig at bildene og historiene faller i smak! Det er så alt for lite bilder fra meg om dagen, men det handler om at artistdelen av mitt liv tar opp mer og mer tid. Men, vi satser på flere spennende reiser, historier, bilder og opplevelser også i fremtiden, så det vil komme flere bilder fra dette holdet igjen, men når, er ikke godt å si :)

Herliga at du har kjørt disse bussene i millitätjeneste, Ebermark. Jeg fikk høre at bussene var oppkjøte millitärfordon som hadde gjort sin nytte hjemme i Sverige. Bussen jeg hadde rullet godt på Afrikanske veier. Selv om temperaturene var opp i mot 40 grader, fikk vi bare kokende motor tre ganger på hele reisen. Det må sies å være godkjent!
Hilsen Magne!

Christer K

Jättefina bilder, lite tid över får du nog på Cran Canaria. Visa gärna några bilder om du har tid och möjlighet.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Magne

Jeg skal se hva jeg kan få til, Christer! Jeg får ta med kameraet en dag jeg er ledig og fotografere litt kanariske busser ;)
Hilsen Magne!