Bussresenärer står utan väderskydd i Göteborg

Startat av Harald Nordius, 10 januari 2017, 18:00:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Harald Nordius

Avtalet mellan Trafikkontoret och JCDecaux går ut och nu ska Västtrafik stå för väderskydden, men "den nya leverantören hinner inte tillverka de nya skydden i tid, enligt Västtrafik". Det skulle kanske också kunna beskrivas som att Västtrafik inte har beställt de nya skydden i tid.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/bussresen%C3%A4rer-st%C3%A5r-utan-v%C3%A4derskydd-i-g%C3%B6teborg-1.4109969

Taunusch

Hur löser man rent praktiskt så att trafikförordningens bestämmelser kring stannade eller parkering på en busshållplats kan hanteras?

Nico

Stanna på en busshållplats (för att släppa av/på) får man ju göra. Däremot inte parkera. Vid ett arbete som detta brukar man normalt i SL-land vid behov ordna ett tillfälligt läge medan arbetet pågår vid det ordinarie läget. Förställer mig att man gör ungefär samma sak i Göteborg såväl som på andra håll.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Erling.L

HPL skylten sitter ju inte på kuren utan står bredvid
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Adrian Langemar

Låter som ett otroligt korkat system om man måste byta ut väderskydden efter ett visat antal år. Helt obegripligt att Västtrafik inte köper dem permanent från början.

yngrot

Är ju nackdelen med att låta reklamen styra det .. Hade Västtrafik köpt från början så hade ju problemet inte funnits..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Anders Noren

Citat från: Adrian Langemar skrivet 10 januari 2017, 23:02:52 PM
Låter som ett otroligt korkat system om man måste byta ut väderskydden efter ett visat antal år. Helt obegripligt att Västtrafik inte köper dem permanent från början.

Grejen är att reklamintäkterna från väderskydd är så pass stora att reklambolagen avtalar med kommunerna om att sätta upp och förvalta väderskydd utan kostnad för kommunen. Visst kan en kommun (eller länstrafiken) köpa väderskydd själva men då får man ta investerings- och driftskostnaderna själva, och ska man dessutom sälja reklamplats på dem så måste man anställa någon för ändamålet.

Harald Nordius

Citat från: Adrian Langemar skrivet 10 januari 2017, 23:02:52 PM
Låter som ett otroligt korkat system om man måste byta ut väderskydden efter ett visat antal år. Helt obegripligt att Västtrafik inte köper dem permanent från början.
Det hade nog varit svårt för Västtrafik att köpa något innan Västtrafik fanns. Avtalet med det företag som nu heter JCDecaux gjordes av Göteborgs kommun någon gång på 90-talet. Det var ett mångårigt avtal som alltså löper ut nu.

Erling.L

är inte Västtrafiks problem alls egentligen utan trafikkontorets tyvärr, är ju tyvärr de som upphandlat de nya med
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Björn Ax

Citat från: Erling.L skrivet 11 januari 2017, 13:43:00 PM
är inte Västtrafiks problem alls egentligen utan trafikkontorets tyvärr, är ju tyvärr de som upphandlat de nya med

Och då kommer vi ju till det underbara som heter LOU. Lagen om offentlig upphandling. Som tyvärr gör kommuner och landsting lite bakbundna med vilka dom väljer.

Är man privat företag kan man ju välja och vraka mellan anbuden och ta det som passar bäst för stunden medan kommuner och landsting inte har den lyxen.

Dom måste följa LOU och kan ibland inte ta det som verkar bäst tyvärr. Det kanske fanns ett företag som kunde göra det billigare och i tid men kanske har lite sämre skydd och då vad jag har förstått av lagen så måste dom acceptera det.

jocke

Citat från: Björn Ax skrivet 11 januari 2017, 16:14:12 PM
Och då kommer vi ju till det underbara som heter LOU. Lagen om offentlig upphandling. Som tyvärr gör kommuner och landsting lite bakbundna med vilka dom väljer.

Är man privat företag kan man ju välja och vraka mellan anbuden och ta det som passar bäst för stunden medan kommuner och landsting inte har den lyxen.

Dom måste följa LOU och kan ibland inte ta det som verkar bäst tyvärr. Det kanske fanns ett företag som kunde göra det billigare och i tid men kanske har lite sämre skydd och då vad jag har förstått av lagen så måste dom acceptera det.

Jag har fattat det som att pris inte MÅSTE prioriteras men att det är en tung faktor. Jag kan ha fel.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Björn Ax

Citat från: jocke skrivet 11 januari 2017, 16:32:24 PM
Jag har fattat det som att pris inte MÅSTE prioriteras men att det är en tung faktor. Jag kan ha fel.

Precis. Så har jag också fattat det. Om ett företag kan få fram produkten till deadline men kanske är lite dyrare så kan man välja det företaget även fast det är dyrare.
Men om 2 företag kan få fram produkten till samma deadline så ska man välja det som är billigast.

BSB101

Citat från: Björn Ax skrivet 11 januari 2017, 17:05:12 PM
Precis. Så har jag också fattat det. Om ett företag kan få fram produkten till deadline men kanske är lite dyrare så kan man välja det företaget även fast det är dyrare.
Men om 2 företag kan få fram produkten till samma deadline så ska man välja det som är billigast.

Beror helt och hållet på vad som står i förfrågningsunderlaget. Så länge det står tydligt i förfrågningsunderlaget vad som kommer poängsättas och hur det kommer utvärderas är det okej. Förenklat kan man säga att det ska kunna gå att räkna på för den som lämnar anbud.

Vid senaste upphalningen om tunnelbanan i Stockholm valde SL MTR framför det billigare anbudet från Veolia. Detta då MTRs anbud fick högre totalpoäng när man vägde in kvalitetsaspekter. Hur stor del av totalsumman som priset ska vara bestämmer helt och hållet beställaren när man skriver förfrågningsunderlaget. Rent genrellt är det dock enklare att ge priset en stor del än att ge kvalité en stor del.

Adrian Langemar

Citat från: Björn Ax skrivet 11 januari 2017, 16:14:12 PM
Och då kommer vi ju till det underbara som heter LOU. Lagen om offentlig upphandling. Som tyvärr gör kommuner och landsting lite bakbundna med vilka dom väljer.

Är man privat företag kan man ju välja och vraka mellan anbuden och ta det som passar bäst för stunden medan kommuner och landsting inte har den lyxen.

Dom måste följa LOU och kan ibland inte ta det som verkar bäst tyvärr. Det kanske fanns ett företag som kunde göra det billigare och i tid men kanske har lite sämre skydd och då vad jag har förstått av lagen så måste dom acceptera det.

Det är inte förbjudet att köpa väderskydd och sen upphandla reklamplatserna, som bland annat SL gör. De gjorde en utredning om att gå över till det system som Trafikkontoret använder och kom, inte oväntat, fram till att det är ett mycket sämre system. Se alla nackdelarna på sidan 22 i pdf-filen här:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politiska-organ/Trafiknamnden/2015/2015-02-03/p4-Tjut-TN-Bussvaderskydd-anskaffningsbeslut-upphandling-reklamavtal.pdf

Lars-Håkan_E

Citat från: Adrian Langemar skrivet 12 januari 2017, 00:41:04 AM
Det är inte förbjudet att köpa väderskydd och sen upphandla reklamplatserna, som bland annat SL gör. De gjorde en utredning om att gå över till det system som Trafikkontoret använder och kom, inte oväntat, fram till att det är ett mycket sämre system. Se alla nackdelarna på sidan 22 i pdf-filen här:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politiska-organ/Trafiknamnden/2015/2015-02-03/p4-Tjut-TN-Bussvaderskydd-anskaffningsbeslut-upphandling-reklamavtal.pdf

Bägge modellerna har sina för o nackdelar, den stora nackdelarna är att avtalstiden med Reklam/Kur entreprenören oftast blir 50-100% längre än för det trafikavtal där kurerna ska stå.

I SL området är det ju sedan så att det är resp Trafikutövare som sköter om kurerna inom sina områden (med en del undantag) i Göteborg antar jag att det är särskilda entreprenörer som har detta ansvar.