Tidtabeller och prislista TSN.

Startat av Ingwar Åfeldt, 09 januari 2017, 00:30:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

Ett bussbolag som jag aldrig har sett att det nämnts här är Trafikaktiebolaget Stockholm - Nynäs. Tyvärr har jag inga bilder av deras blå bussar men några tidtabeller och en prislista kan jag visa här.

Först en tidtabell från 1953 för linje 5 Torö - Nynäshamn.

Tidtabell från 1955 för linje 6 Ösmo Stora Vika.

Prislista från 1961 på linje 11 Handen - Älvsjö.

M v h
Ingwar

Leyland

Mycket trevlig dokumentation. Tack!

WalleW

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 09 januari 2017, 00:30:49 AM
Ett bussbolag som jag aldrig har sett att det nämnts här är Trafikaktiebolaget Stockholm - Nynäs. Tyvärr har jag inga bilder av deras blå bussar
M v h
Ingwar
Nu är jag visserligen part i målet, men ändå...

I SvOf´s tidskrift FÄRDSKRIVAREN nr 3 / 2016 berättar jag lite om min barndoms resor till Muskö med bl a de blåa Nynäsbussarna från Ölandsgatan i Stockholm S till Söderby brygga under 50-talet. I min nostalgiska artikel "Längtan till landet" finns bl a en sv/v bild på en Nynäs-buss som Björn Forslund grävt fram, och sannolikt vet han var man kan hitta fler bilder av TSN-bussar.
Jag var själv ute och fiskade efter sådana bilder i begynnelsen av mitt medlemskap här på forumet.
Mitt bästa minne av Nynäs-bussarna är förstås de för tiden futuristiska och tjusiga Condorerna... :)

/   M v h   Walle

Ulf Berlin

Intressant att Torötrafiken på söndagar var så tät även då och ej endast på högsommaren.
Kul att se tåganslutningarna vid Älgviken som är svåra att förstå idag,då Ösmo är en mera
naturlig bytespunkt./Ulf

Gunnar D

Linje 11 Handen-Älvsjö var okänd för mig. Kan inte ha varit kvar länge efter 1961.

/Gunnar

Harald Nordius

Maskinskriven och (antar jag) stencilerad tidtabell. Tjusigt! Jag förmodar att TSN på något vis hängde ihop med SNJ och att dess busslinjer hamnade hos SJ.

Mr G

Linjen till Älvsjö fanns utritad på SS-kartan på 60-talet där det fanns en mindre översiktskarta över busstrafiken i länet. Jag gissar att den kan inte ha haft så många turer per vecka, för jag såg aldrig röken av den. Minns inte heller att det skulle ha funnits någon hållplatsstolpe på Älvsjö stationsplan, men det måste det väl rimligtvis ha funnits. Jag minns ändå att jag ofta undrade över den här linjen när jag studerade SS-kartan. Här kommer ändå ett bevis på att linjen fanns och t o m ett linjenummer presenteras. Linje 11, Älvsjölinjen. Vad kan den ha haft för trafikuppgift?
吉先生

Lars-Håkan_E

Citat från: Mr G skrivet 09 januari 2017, 20:42:57 PM
Linjen till Älvsjö fanns utritad på SS-kartan på 60-talet där det fanns en mindre översiktskarta över busstrafiken i länet. Jag gissar att den kan inte ha haft så många turer per vecka, för jag såg aldrig röken av den. Minns inte heller att det skulle ha funnits någon hållplatsstolpe på Älvsjö stationsplan, men det måste det väl rimligtvis ha funnits. Jag minns ändå att jag ofta undrade över den här linjen när jag studerade SS-kartan. Här kommer ändå ett bevis på att linjen fanns och t o m ett linjenummer presenteras. Linje 11, Älvsjölinjen. Vad kan den ha haft för trafikuppgift?

Linjen infördes 1937 men trafiken verkar ha legat nere ett antal år på -40--50 talet, augusti 1954 återupptas trafiken.

http://media.sparvagsmuseet.se/trafikminnen/SNJ_fakta_B.html

Harald Nordius

Ingwar Åfeldt

Skylt från en gammal Nynäsbuss som jag inte kunde hitta i Bussdatabasen.

Rabattbiljett Stockholm - Muskö på TSN.

M v h
Ingwar

Lars-Håkan_E

Denna är från SNJ nr 5, en Vo LV 85 -37 ch 62560 m SKV kaross avfördes redan 1950.

http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=61030

Ingwar Åfeldt

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 januari 2017, 23:38:42 PM
Denna är från SNJ nr 5, en Vo LV 85 -37 ch 62560 m SKV kaross avfördes redan 1950.

http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=61030

Tack för informationen!

M v h
Ingwar