Gamla bussar.

Startat av Ingwar Åfeldt, 07 januari 2017, 01:34:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

Några bilder av gamla bussar.

Först en bild från Stora Torget i Linköping 1950-51. Bussen, E446, skall strax avgå mot Malmö.

En av Vaxholmstrafikens Condorbussar parkerad på Sländvägen i Älvsjö. Mitten av 50-talet. Blivande bussförare Åfeldt stöttar hörnan på bussen.

BSS 173 utanför Handengaraget, sent 50-tal.

Också utanför Handengaraget.

En av BSS första CF-vagnar, nr 146. Ringvägen 1960.

M v h
Ingwar

Göran

hej
någon som vet vem som gjort karossen till E446?
mvh  gt

K R

Citat från: Göran skrivet 07 januari 2017, 09:02:28 AM
hej
någon som vet vem som gjort karossen till E446?
mvh  gt

Hej!

Skeninge-kaross får bli mitt förslag.

mvh K R

Ulf Berlin

Underbara bussbilder och dessutom i färg:)
Dom tackar vi för./Ulf

WalleW

Jag kan bara instämma med Ulf Berlin i föregående inlägg...
...med tillägget: En djup positiv suck när ett lite fånigt leende sprider sig i fejset... :)
Så värmande bilder när man har varit ute med slungan några timmar.

/   M v h   Walle

Leyland

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 07 januari 2017, 01:34:54 AM

En av Vaxholmstrafikens Condorbussar parkerad på Sländvägen i Älvsjö. Mitten av 50-talet. Blivande bussförare Åfeldt stöttar hörnan på bussen.

M v h
Ingwar

Trevliga bilder Ingwar. Tack för dem!

Har du möjligen uppgift om eller minns av vilken anledning Vaxholmsvagnen denna dag befann sig i Älvsjö?

"Abonnerad" ja - men någon form av utflykt? Från Vaxholm till Älvsjö? Från Vaxholm via Älvsjö till något sommarkollo? Från Älvsjö till (fanns inga närmare bussbolag att hyra ifrån?)?

Mr G

Citat från: Leyland skrivet 07 januari 2017, 13:27:13 PM
Trevliga bilder Ingwar. Tack för dem!

Har du möjligen uppgift om eller minns av vilken anledning Vaxholmsvagnen denna dag befann sig i Älvsjö?

"Abonnerad" ja - men någon form av utflykt? Från Vaxholm till Älvsjö? Från Vaxholm via Älvsjö till något sommarkollo? Från Älvsjö till (fanns inga närmare bussbolag att hyra ifrån?)?

Gissar att Ingwar hade någon slags anknytning till busschauffören här. Om inte, och man måste gissa, sätter jag en 2-öring (järnmynt, präglat 1950) på att bussen har kommit med löpare till det årets upplaga av Älvsjö Runt eftersom det ser ut att vara en vårbild och start- och målplatsen ligger strax intill.

Vi inväntar facit levererat från Arizona.
吉先生

Mr H

När och varför flyttades backspeglarna ner på CF:arna?

Mr H

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mr G skrivet 07 januari 2017, 20:12:39 PM
Gissar att Ingwar hade någon slags anknytning till busschauffören här. Om inte, och man måste gissa, sätter jag en 2-öring (järnmynt, präglat 1950) på att bussen har kommit med löpare till det årets upplaga av Älvsjö Runt eftersom det ser ut att vara en vårbild och start- och målplatsen ligger strax intill.

Vi inväntar facit levererat från Arizona.
Du gissar rätt, bussföraren var min farbror. Han hade kört någon abonnering och hade ett långt uppehåll innan han skulle köra tillbaka samma människor. Jag kommer inte ihåg något datum för bilden men det rörde sig inte om Älvsjö Runt. Start och mål för det loppet var ett halvt kvarter bort. Du får behålla 2-öringen.

Citat från: Mr H skrivet 07 januari 2017, 22:00:57 PM
När och varför flyttades backspeglarna ner på CF:arna?

Backspeglarna flyttades ned i slutet av 60-talet, efter högertrafikomläggningen om jag minns rätt. Jag har kollat en del äldre bilder jag har och det tycks stämma tidsmässigt. Varför det gjordes vet jag inte. Personligen gillade jag inte det. Det hände tillbud att folk träffades eller nästan träffades när bussen körde in till trottoarkanten vid bushållplatser.

M v h
Ingwar

Peter Rost

Härligt tidsdokument!

Det fanns två Condorbussar från ASJ på Södertörn, som var avsedda för abonering/turist trafik. - Nr. 3, stationerad i Vendelsö - och Nr. 5 fanns i Handen.

//Peter

Ingwar Åfeldt

Citat från: Peter Rost skrivet 08 januari 2017, 03:24:57 AM
Härligt tidsdokument!

Det fanns två Condorbussar från ASJ på Södertörn, som var avsedda för abonering/turist trafik. - Nr. 3, stationerad i Vendelsö - och Nr. 5 fanns i Handen.

//Peter

Ja, det var väl BSS som hade dem. Jag såg dem nästan dagligen när jag jobbade som konduktör där men jobbade aldrig på någon av de bussarna.

Leyland

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 08 januari 2017, 01:03:27 AM
Du gissar rätt, bussföraren var min farbror. Han hade kört någon abonnering och hade ett långt uppehåll innan han skulle köra tillbaka samma människor. Jag kommer inte ihåg något datum för bilden men det rörde sig inte om Älvsjö Runt. Start och mål för det loppet var ett halvt kvarter bort. Du får behålla 2-öringen.

M v h
Ingwar

Tack,

B997 nylevererades till Vaxholm (VTAB) 1954-05-24 och såldes därifrån 1963-10-08. Blev då G497 hos åkare i Småland (Boda Glasbruk). Vagnen avregistrerades 1972-08-31.

Så just denna Condor ägdes i vart fall inte av BSS (i registren).

Peter Rost

ASJ nr. 3, och 5 hade raka fönsterstolpar och utrustades med en bakdörr, men användes de i reguljär trafik eller gick dessa enbart på abonering?

Björn Forslund

BSS 3 o 5 var Scania BF med dörr framför framaxeln. Som nya hade de bara en dörr, men blev senare kompletterade med ytterligare en dörr och gick i vanlig trafik på 60-talet när nya abonnemangsvagnar 6 o 7 tillkommit. Motsvarande skedde på BSBV

bilomnibussen

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 07 januari 2017, 01:34:54 AM

Först en bild från Stora Torget i Linköping 1950-51. Bussen, E446, skall strax avgå mot Malmö.

BSS 173 utanför Handengaraget, sent 50-tal.

Tillhörde Edencrantz i Skänninge. Skeningekaross.

Också utanför Handengaraget.

En av BSS första CF-vagnar, nr 146. Ringvägen 1960.

M v h
Ingwar