Nya bussar till Fridströms buss?

Startat av J0han, 31 december 2016, 14:14:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

J0han

Står 3st Volvo utanför garaget med inv. 9027 ALO862, 9028 FEB898 och 9029

buskörare

Till ersättningstrafiken på Roslagsbanan säkert. Dom ska ju hjälpa Arriva där.

Bussmicke

Trevligt, jag kommer i februari tror jag
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Antar att det i första hand är 660-linjerna som gäller.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Citat från: Nico skrivet 31 december 2016, 14:32:30 PM

Synd, hade hoppas på 27/28
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Öden

Hej !

Bussarna regades på Fridströms Busstrafik 16-12-30, var ett tag sedan de försvann från uppställningen hos NNT Gävle.
ALO 862 fd. Keolis 3324, FEB 898 fd.Keolis 3226 och CCT 832 fd. Keolis 3227. Urspr. bussar från Örebro.

Mvh Peter Ö

Ersa

Citat från: Nico skrivet 31 december 2016, 14:32:30 PM

Citat från: Bussmicke skrivet 31 december 2016, 14:34:55 PM
Synd, hade hoppas på 27/28

Bussarna är förberedda på att gå på allt som Arriva önskar. Som 12-meters tvåaxlingar med nya vinterdäck är de ju perfekta för 661 och 666X, men de rullar lika bra på de tre olika 27-linjerna varav några ju ska vända vid Frösunda station. Det var ett tag sedan jag åkte förbi Frösunda station, så jag vet inte hur möjligheterna att vända boggivagnar och ledvagnar är där.
Vad det blir mera exakt för linjer dessa ska ut på, är upp till Arriva och SL att komma överens om sinsemellan. Hur som helst lär det bli 28-linjerna för hela slanten efter sommarlovet, då Kårstabanan öppnar och 28:an blir den enda ersättningstrafiken vidare fram till julen 2018.

Citat från: Peter Öden skrivet 31 december 2016, 14:41:42 PM
Bussarna regades på Fridströms Busstrafik 16-12-30, var ett tag sedan de försvann från uppställningen hos NNT Gävle.

Jo, de kom hit direkt från NNT, så de har varit här och blivit ompysslade ett bra tag nu. :)

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 31 december 2016, 16:25:04 PM
Bussarna är förberedda på att gå på allt som Arriva önskar. Som 12-meters tvåaxlingar med nya vinterdäck är de ju perfekta för 661 och 666X, men de rullar lika bra på de tre olika 27-linjerna varav några ju ska vända vid Frösunda station. Det var ett tag sedan jag åkte förbi Frösunda station, så jag vet inte hur möjligheterna att vända boggivagnar och ledvagnar är där.
Vad det blir mera exakt för linjer dessa ska ut på, är upp till Arriva och SL att komma överens om sinsemellan. Hur som helst lär det bli 28-linjerna för hela slanten efter sommarlovet, då Kårstabanan öppnar och 28:an blir den enda ersättningstrafiken vidare fram till julen 2018.

Jo, de kom hit direkt från NNT, så de har varit här och blivit ompysslade ett bra tag nu. :)

Frösunda station? Vad jag har hört så ska ledvagnarna och ev boggivagnar vända vid Frösunda kyrka? Och inga långa gå vidare med tanke på hur det gick förra gången. Boggivagnar kan man vända vid Ekskogens stn vid behov.

Mr.Omsi

Efter sommarlovet antar jag att dessa vagnar kommer rulla på 683X om de är kvar

Peter Rost

Det kommer säkert att behövas en del bussar då även Tvärbanan stängs av mellan Sickla udde - Alvik  från och med mars - oktober 2017.

//Peter

Frippe Fribas

Hej !

ALO 862 fd. Keolis 3324, FEB 898 fd.Keolis 3226 och CCT 832 fd. Keolis 3227. Urspr. bussar från Örebro.

Mvh Peter Ö
Kan bli intressant att se hur dessa fungerar, i Norrtälje blev de nästan bannlysta från stadstrafiken pga bristande pålitlighet och i Gubbängen gjorde de sig inte heller kända för sin pålitlighet, men Fridströms kanske har tid att pyssla om dem så de fungerar som tänkt.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 januari 2017, 21:56:07 PM
Kan bli intressant att se hur dessa fungerar, i Norrtälje blev de nästan bannlysta från stadstrafiken pga bristande pålitlighet och i Gubbängen gjorde de sig inte heller kända för sin pålitlighet, men Fridströms kanske har tid att pyssla om dem så de fungerar som tänkt.

Det beror ju alltid på vad man jämför med. Jämfört med många andra SL-röda Volvobussar man sett genom åren tycker jag att dessa tre korta verkar väldigt välhållna och i riktigt fint skick. Två av dem har rätt nybytta motorer dessutom. Och nu ska de ju rulla på HVO istället för RME. Dessutom finns ju f.d. 3228 sedan i våras hos Ellenius i Mästa (och tidigare även f.d. 3225), och de verkar inte haft några direkta bekymmer med dem.

buskörare

Men vad kul att få se gamla Örebroare  :)

bjorn_k

Hej !

Mvh Peter Ö

Men vart tog 9026 vägen ;)

Ersa